• Äldre 17 Jan 20:32
    3988584 visningar
    35645 svar
    +2
    35645
    3988584

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Äldre 3 Feb 13:42

    Det är klart att det är DYRT med 3000kr per dropp och sedan räcker det ju inte med ETT dropp utandet ska vara flera. I mitt fal om jag skulle ha turen att bli gravid skulle jag behöva dropp var e4 till 6e vecka fram till v 25 minst.
    Jag tror bara att jag är så tacksam över att ha hittat en läkare (privat då receptskrivning kostar 1000kr) som skriver ut medicinen och Sophiahemmet som administrerar så jag har inte ens vågat ifrågasätta det. När jag frågade SO om IVIG så låtsades han inte ens veta vad det var. En annan läkare avrådde starkt och menade att hon själv sett patienter få en anafylaktisk shock och dött efter sådana beh (plasma). tror iofs att hon överdrev. En tredje läkare på KI menade att  han även om han velat inte fick skriva ut medicinen eftersom de bara får skriva ut mediciner som används i fertilitetsfrämjande syfte och att detta än så länge inte var godkänt för det. Men menade att jag kanske kunde kontakta en reumatolog. En fjärde gyn skrev ut medicinen efter Dr Gs recept men bara om jag betalade själv för medicinen och för mig som inte matchade med IL så blir det DYRT.

    Så jag tror bara att jag inte har tänkt på att ifrågasätta det.

    Oj nu kände jag att det blev ett löjligt långt inlägg om kostnaden Flört. Men nej jag tror som sagt att det visar på de svenska klinikernas och läkarnas oförmåga och ovilja att ta till sig nya behandlingsmetoder eller mediciner som för den delen redan används i andra sammanhang.

    Hur som helst så hoppas vi att 2012 ska bringa många bebisar och att vi genom vår kamp kanske bäddar vägen för kommande tjejjer i vår situation.
    Zin du är verkligen en förebild för oss alla och när du blivit gravid så vore det ju intressant om din läkare skulle gå i spetsen för nya behandlingsmetoder för ofrivilligt barnlösa. Vore ju intressant att se om svenska läkare skulle lyssna mer på en annan svensk läkare för utländska studier och behandlingar har de ju uppenbarligen svårt för.


    2012 ska bli ett bättre år
  • Äldre 3 Feb 14:44

    Förlåt, jag ska inte blanda mig i hur ni gör, det var bara en tanke Flört för jag tycker de utnyttjar vår sårbarhet, det gör mig arg. Klart det är bekvämt att bara boka tid och jag hade kanske gjort detsamma! Ni ska absolut inte ifrågasätta det heller, jag tänkte bara att ni skulle kolla på fler håll! Kan dessutom vara bra att ha en back-up.

    Har haft ett märkligt samtal idag med verksamhetschefen för gyn i både Malmö & Lund som bestämt hävdar att det finns inget som varken visar eller tyder på att immunologi eller vätska i äggledare har något samband med misslyckade IVFer. Jag vågade vara kaxig eftersom jag har operationen klar men snälla, vilken värld lever de i?? Det är så upprörande. Sen ringde jag KK i Mö och tjejen som svarade där visste det mesta om mig, jag verkar vara ett ytterst udda fall med en massa konstigheter som grekiska remisser och annat spännande Skrattande Det roar mig!!

  • Äldre 3 Feb 14:55

    Zin, härligt go i dig! Du imponerar verkligen. Det skulle vara kul att höra samtalen i fikarmmet, du kanske är deras stora snackis där på sjukhuset.

  • Äldre 3 Feb 15:05

    Det är jag förmodligen Skrattande "den där bruden" hahaha..

    Förresten, hur ger Sophiahemmet IL? Med koksalt och hur länge?  

  • Äldre 3 Feb 15:42

    Åhhh Zin
    Du får lägga dig i hur mycket du vill
    Jag tycker att det är bra att du ger oss här hemma i sthlm en liten spark i baken till andra alternativ.
    I den här världen har man blivit helt pengablind. Trots att jag pluggar så har vi nog lagt ut över 200000kr de senaste 4 åren.
    Hmmm jag funderar bara på vart man skulle kunna vända sig för att få infusionerna då vanliga VC vägrar befatta sig med sådant. På SH har de alltid en akutväska i samma rum och även om risken för att ngt ska hända är liten så tror jag att det är den som gör att VC inte vill ta sig an det oavsett om den är liten.
    Jag vet inte hur de får IL men IVIG brukar blandas med koksalt
    Tror att IL går ngt fortare men mina infusioner brukar ta mellan 2-3 timmar antar att det är för att de är lite nojjiga för hur jag ska reagera. De brukar sitta med mig de första 10-20 minutrarna bara för att dubbelkolla att man inte får ngn allergisk reaktion.

    Ha ha
    När jag gick på HS så ringde labb ner till min doc och undrade varför han ordinerat alla de där proverna och svaret hade blivit "Jag har en jobbig patient" med glimten i ögat. När jag sökte honom via sköterskorna så brukade de påtala att "det var värst vad jag sökte doc ofta". "Jaaa för att jag behöver diskutera beh med honom" brukade jag säga. Så jag känner väl igen mig med att vara hon den jobbiga bruden haha.{#emotions_dlg.djavulsk}
    Men jag måste nog säga att du är strået vassare. Det roar mig Flört
    Kram vännen


    2012 ska bli ett bättre år
  • Äldre 3 Feb 15:53

    Hörrudu, skulle jag vara jobbig Skrattande haha, det är nog bara förnamnet.... Jo tack, visst blir man pengablind alltid...

    Tipset jag fick var att kolla med privata cancerkliniker, de använder ju IL i det sammanhanget. Frågan är fri! Jag hade även kollat med Strandkliniken om jag varit där uppe, kanske även Centrum för Titthålskirurgi.  

  • Äldre 3 Feb 16:24

    Åhhhhh tack
    Du har ju redan gjort hälften av jobbet åt oss
    Ska kolla upp
    Uppdaterar när jag har ngt ð???

  • Äldre 4 Feb 08:55

    Poussin ska du köra korta metoden? Är själv i valet och kvalet även om dr D verkar föredra den långa.Tycker också du kan höja prednisolon. Jag fick 10 på morgonen och 10 på kvällen,så tot 20 per dag. Förstod som att de som går i London tar 20-40 per dag. Myran - hur går det för dig? När blir det CFC? Och blir det Chrash då? Utan nedreglering gissar jag? EGO- suttit och räknatcykel dagar har ju en hel del blodprover att gå och be Gyn om. Först progesteron helst dag 26, men får bli dag 24 för är bortrest sen... Är det ok? Sen har jag alla vanlig hormon prover plus en del immuno prover, allt på dag 2. Poussin och Lully- har vår gemensamma Gyn nånsin knorrat om de prover ni vill ta? Det blir ju en hel del, men allt på ordination från Aten. Ha en skön dag i snön !! Här ute har det kommit hur mycket som helst!! Grannens katt kommer inte se ut om han går i lössnön, hihihi !

  • Äldre 4 Feb 17:12

    Har nu haft ett långt samtal med Dr D. Jag hade glömt att han skulle ringa idag men som tur var var jag hemma. Han frågade massor och var inne på att jag kan ha immunoproblem men han var också noga med att säga att min ålder gör det svårt. Han kommenterade att mitt östradiolvärde var högt (263) vilket han trodde berodde på en cysta. Nu ska min man och jag prata igenom allt och sedan ska jag kontakta Dr D igen bestämde vi.

  • Ossi
    Äldre 4 Feb 21:09

    Hej! Nu måste ni uppdatera mig, vad är det DR D gör som är så speciellt?

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!