• Anonym (Kaffedraken)

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Anonym (Kaffedraken)
    minaimaginärabarn skrev 2016-09-03 18:36:35 följande:

    Nu skall jag göra mitt första inlägg någonsin här.

    Jag har läst en del i tråden och också läst in mig på ämnet immunologi eftersom jag tror det kan vara mitt bekymmer. Eftersom ni verkar väldigt pålästa i denna tråd och många har varit i Aten kanske ni kan hjälpa mig att både förstå resultaten av mina provsvar men också komma med rekommendationer på vilka ytterligare prov jag skulle behöva ta. Jag har tagit proven här i Sverige men har förstått att det finns fler prover ett ta.

    Mina provresultat:
    CD 3+   1,06  (77%)
    CD 19+  0,11 (8%)
    CD 16/56+ (NK-celler)  0,21 (15%)
    Enheten för decimalvärdena är 109/L

    Det jag har förstått på fertilitetsguiden är att NK-cellerna skall ligga mellan 2-12% men vet inte om mina 15% är ett särskilt högt värde?

    Vilka ytterligare prov skulle vara bra för mig att ta?

    Jag undrar också om det finns möjlighet att ha kontakt med Dr D och ta blodproven utan att åka ner till Aten?

    Tack på förhand och lycka till allihop!


    Jag tog samma prover i Sverige och fick svaret att "alla värden är normala" trots att när jag läste på Fertilitetsguiden så förstod jag att ett av värdena var lite för högt. Åkte sen till Dr D som tog fler och andra prover och fick sen hjälp av hans immunologibehandling. Det som också är så bra med Dr D är att han följer ens graviditet genom att man skickar in blodprovssvar till honom med jämna mellanrum - baserat på resultaten ändrar han medicineringen. Det gör man inte i Falun tex. Förstår att det känns segt att ta sig ändra dit men det går smidiga och billiga flyg och Aten är en urhärlig stad. Dessutom är det fortfarande väldigt varmt :)
  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för era svar!

    Jag har mailat Dr D idag och inväntar hans svar. Jag måste vänta någon månad innan nästkommande IVF-försök så tänkte passa på att göra allt jag kan inför det.

    Jag undrar om det är någon som har provat akupunktur för immunologiska problem? Läste en artikel om detta på Sophie Lagercrantz hemsida och blev lite nyfiken.

    Tar det lång tid att få en tid hos Dr D? Får alla som åker till honom och tar prover en "immunologisk diagnos"?

    Jag undrar även detta med VUL hos Dr D. Jag har gjort en hysteroskopi (även en MR faktiskt) och detta borde väl ändå ge mer svar än ett VUL, även om det är Dr D?

    Det var många frågor på en gång...

  • Anonym (Kaffedraken)
    minaimaginärabarn skrev 2016-09-04 21:06:56 följande:

    Tack för era svar!

    Jag har mailat Dr D idag och inväntar hans svar. Jag måste vänta någon månad innan nästkommande IVF-försök så tänkte passa på att göra allt jag kan inför det.

    Jag undrar om det är någon som har provat akupunktur för immunologiska problem? Läste en artikel om detta på Sophie Lagercrantz hemsida och blev lite nyfiken.

    Tar det lång tid att få en tid hos Dr D? Får alla som åker till honom och tar prover en "immunologisk diagnos"?

    Jag undrar även detta med VUL hos Dr D. Jag har gjort en hysteroskopi (även en MR faktiskt) och detta borde väl ändå ge mer svar än ett VUL, även om det är Dr D?

    Det var många frågor på en gång...


    Har provat akupunktur, det hjälpte eventuellt mig att bli gravid (oklart). Testade inte det mer när jag väl hade blivit gravid så kan inte säga något om det.

    Det går snabbt att få tid hos Dr D.

    Det har funnits dom (iaf en jag minns) som inte fått den diagnosen men hon fick ändå samma behandling och det gick bra.

    Lycka till!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej tjejer

    Hoopas det är okej att jag hoppar in här,

    Vill någon pm:a mig om hur man går till väga? Har skickat in patientformuläret till dr d o har en telefontid med han imorgon, vad bör man tänka på?

    Kostnad? Boende? Vilka frågor bör man ta upp?

    Något mer att tänka på?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej alla i tråden,

    Fick tips från min gynekolog att ta Cyklo-f om man börjar blöda under ruvning eller under graviditeten för att kunna stoppa ett missfall. Kanske är värt att prova.

    Kramar

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej Hope !

    Hoppas det går bra vid samtalet med Dr D imorgon. Tänk på att han inte är så bra på att passa tider. Till mig ringde han drygt en timme efter utsatt tid.

    Skriv gärna ner dina frågor på ett papper först innan samtalet så du inte glömmer något. Dr Ds utredning kostar ca 20.000-25.000kr. Flyg och hotell bokar du själv via resebyrå eller internet. SAS och även andra flygbolag flyger till Aten. När det gäller hotell så har många här i tråden valt att bo nära Syntagmatorget som är centralt och nära till både tunnelbana, resturanger och många apotek. Om du har möjlighet så stanna gärna i en hel vecka i Aten och passa på att kombinera besöket hos Dr D och medicinshopping med sightseeing. Det finns massor att se i Aten ! Alla mediciner du behöver kan köpas receptfritt på Apoteken i Aten. Köp gärna mer mediciner än Dr D rekommenderar. De vanligaste medicinerna Dr D ordinerar är Baby Aspirin 100mg (motsvarar trombyl), Clexane 6000ie sprutor (motsvarar Fragmin), Prezolon 5mg (motsvarar prednisolon), Intralipid 100ml eller 250ml. Natriumklorid 100ml (Koksalt att späda intralipid med). Så kolla upp att du har giltigt pass, bra skor, bagagevåg (för att undvika övervikt på väskorna) och 2 bra resväskor (vätskor och sprutor måste läggas i väskan som checkas in, tabletter kan du ha i handbagaget). En guidebok över Aten kan ju alltid vara trevligt att ha också Lycka till !

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är igen här inne som råkar ha utrogestan liggandes hemma?

    Jag köpte på mig jättemånga askar i Prag i somras men så hade jag så lågt progestronvärde så jag fick ta högre dos än tänkt. Nu kommer dessa ta slut innan jag når 12+6 som Dr D rekommenderat mig att ta dom. Kan visserligen ta Lutinus istället men jag gillar verkligen de små vita kulorna (och hatar de stora vita jätteblobbarna). Kanske är det någon som sitter på ett lager som kan avvara två askar? (30 + 30 tabletter)?

  • Anonym (Kaffedraken)
    Solkattan skrev 2016-09-06 18:05:12 följande:

    Det är igen här inne som råkar ha utrogestan liggandes hemma?

    Jag köpte på mig jättemånga askar i Prag i somras men så hade jag så lågt progestronvärde så jag fick ta högre dos än tänkt. Nu kommer dessa ta slut innan jag når 12+6 som Dr D rekommenderat mig att ta dom. Kan visserligen ta Lutinus istället men jag gillar verkligen de små vita kulorna (och hatar de stora vita jätteblobbarna). Kanske är det någon som sitter på ett lager som kan avvara två askar? (30 + 30 tabletter)?


    har en massa hemma + lutinus . maila mig :)
  • Anonym (Kaffedraken)
    Solkattan skrev 2016-09-06 18:05:12 följande:

    Det är igen här inne som råkar ha utrogestan liggandes hemma?

    Jag köpte på mig jättemånga askar i Prag i somras men så hade jag så lågt progestronvärde så jag fick ta högre dos än tänkt. Nu kommer dessa ta slut innan jag når 12+6 som Dr D rekommenderat mig att ta dom. Kan visserligen ta Lutinus istället men jag gillar verkligen de små vita kulorna (och hatar de stora vita jätteblobbarna). Kanske är det någon som sitter på ett lager som kan avvara två askar? (30 + 30 tabletter)?


    Och Grattis till plus! det har jag helt missat! <3
    är inte inne här så regelbundet.
  • Anonym (Kaffedraken)

    trex2013: Jag har inboxat dig här på FL.

    Vad skulle man göra utan denna tråd!? Alltså jag blir så glad över den hjälpsamhet och värme det finns härinne! Det är underbart!

    Nu ska jag ringa MVC för allra första gången. Känns overkligt skrämmande! Är jag verkligen gravid?? Enligt sist ultraljudet är jag idag i vecka 10+0. Kan inte riktigt fatta det....

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!