• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • minaimaginärabarn

    Hej!

    Det finns så många pålästa här inne som kanske kan hjälpa mig. Jag undrar vad TNF:IL-10 är och vad det betyder om man har höga värden på detta test?

    Jag undrar även över CD19+,CD5+ mäter och vad det innebär att ha låga värden på detta test.

    Jag skall ha konsultation med DrD på torsdag men är för nyfiken för att vänta till dess. Hoppas någon här kan hjälpa mig!

    Lycka till alla som kämpar och grattis till alla som lyckats!

  • UndrandeSökare

    På sidan www.fertilitetsgudiden.com hittar du jättebra hjälp att tolka Dr Ds provsvar. Tnf utalas Tumör nekros alfa, det kan du också läsa om på den sidan vad det är. Det är inte bra att ha förhöjt värde av det. Många dricker tomatjuice för att försöka sänka just det värdet.

  • UndrandeSökare
    Th1/Th2 Cytokiner
    TNF-alfa, tumörnekrosfaktor alfa eller TNF, infektions- och inflammationssjukdomarnas grundbult, är ett cytokin (en hormonliknande signalsubstans i inflammationskaskaden) med multipel biologisk funktion som spelar en viktig roll vid autoimmuna och inflammatoriska sjukdomar och som bl.a. fungerar nekrotiskt på tumörceller och är en central mekanism i immunförsvaret. Det produceras i olika celler involverade i kroppens immunförsvar, främst makrofager och granulocyter.

    TNFet har många skadande effekter som olika autoimmuna sjukdomar, avstötning av transplantationsorgan och vid infektioner. Polymorfism (genetisk avvikelse) hos TNF-alfa kan framhäva eller påskynda artrit, osteoporos, och astma. Ett förhöjt värde kan också bero på att man ärvt vävnadstypen HLA-DR4, en vävnadstyp överrepresenterad hos reumatiker.

    Förhöjda TNF-alfa-nivåer spelar också en avgörande roll vid lokala inflammatoriska sjukdomar som reumatoid artrit och Crohns sjukdom.? Vid psoriasis och vid psoriasisartrit producerar också kroppen ett överskott av TNF-alfa. Vid reumatoid artrit har man funnit en lokal produktion av TNF-alfa i de inflammerade lederna. Ett högt TNF skadar även livmoderslemhinnan.  Vid överaktivt immunförsvar, gör ett högt TNF att kroppen tror att där ägget ska fästa är ett sår och läker det. Även långvariga tandköttsinflammationer och irriterat tandkött kan ge förhöjda värden. Ev kan ett glas tomatjuice om dagen sänka TNF-värdet om det inte är alldeles för högt.

    Immunförsvaret är balanserat mellan TH1 (autoimmun) och TH2 (graviditet eller hämmade värden). TH1-dominans är vanligt vid infertilitet.  TNF alfa mäter förhållandet TH1 och TH2. Kvinnor med höga Th1 (+30) lider ofta av infertilitet eller drabbas av flertalet missfall enligt A Beer. När värdet är över 40 så kommer äggen ofta att visa tecken på DNA-skada, höga cytokiner kan alltså sänka äggkvalitén. Om det finns DNA-skador i embryot eller ägget, kommer graviditeten att avstanna inom loppet av två till tre dagar.

    Förhöjda värden ger högre värden prolaktin, kortikotropinfrisättande hormon och adrenokortikotropiskt hormon, samt sänkta värden TSH, tillväxthormon och follikelstimulerande hormon. Även diskbråck kan ge ett för högt TNF, vid Sahlgrenska (K Olsmander/Rydevik) har man funnit att diskcellerna läcker ut irriterande cellhormoner, framförallt TNF-alpha. Detta kan alltså kan leda till bortstötning av embryo.

    TNF-alpha to Interleukin
    Interferon gamma to Interleukin
    TNF-a:IL10 (CD3+CD4+)      
    IFN-g:IL10 (CD3+CD4+)  

    TNF över 30.6 och IFN över 20 anses vara för högt. TNF-värden över 40 är mycket högt och över 50 är allvarligt och tar lång tid att få ner. Det TNF-alfaprov som tas i Sverige är inte i närheten av noggrannheten av det på tex RFU och är heller inte anpassat för fertilitet.

    Tänder & TNF
    TNF-alfa kan förhöjas även vid långvariga tandköttsinflammationer och även vid tandköttsbehandlingar (hos tandläkare, tandhygienist) kan TNF-alfa bli högre under en period. Därför kan det vara förståndigt att inte besöka tandläkaren/tandhygienist under IVF-perioder.

    Prolaktin & TNF
    Prolaktinet interagerar med eller härmar cytokiner vilka i sin tur också påverkar prolaktinnivåerna, varmed prolaktin i normala eller lätt förhöjda värden verkar gynnsamt på immunförsvaret. Dock verkar långvarigt förhöjda värden av prolaktin kunna framkalla autoimmuna sjukdomar, samt immunosuppression. Immunosuppression ses också vid för låga värden av prolaktin. När TNF ökar, höjs prolaktinnivåerna.

    Tomatjuice
    Visat sig sänka TNF-a.
    Ekologisk tomatjuice, god och snabb leverans.
    Köp här!

    Östrogen

    Östrogen har även visats stimulera frisättningen av TNF-alfa.

    Åtgärd: Om TNF-alfa värdet ligger mycket högt krävs TNF-hämmare/blockerare (plus kortison och IVIg och/eller intralipids om det är mycket högt). I Sverige finns fyra olika TNF?-hämmande läkemedel registrerade, infliximab (Remicade®), adalimumab (Humira®) etanercept (Enbrel®) samt certoluzimabpegol (Cimzia®). Av dessa är infliximab och adalimumab godkända för behandling av Crohns sjukdom. Endast infliximab är godkänt för behandling av ulcerös kolit. Läkemedlen används både för att bryta ett skov (akutbehandling) och för att förhindra att patienten återfår symtom (underhållsbehandling). TNF-alfa sänker både testosteron och IGF-1-nivåer och ansträngande motion höjer TNF-alfa nivåer. TNF-alfa har också visat sig öka insulinresistens.
    Omega-3 intag: ca 3000 ie/dag varav 400 mg EPA & 200 mg DHA/dag.

    Dr Sher:
    I found, Intralipids, selenium, copper, zinc, and magnesium can treat antithyroid antibodies. Humira, Omega 3, Nettle tea/nettle tincture, Borage oil, Curcumin (tumeric), Fernblock, Boswelia, tomato juice & exercise can treat cykotine ratio (Also known as TH1/TH2)

    TNF-alfa kostar ca 400? att ta på RFU.

    Källa:
    www.fertilitetsguiden.com/immunologi/immuntester.php
  • UndrandeSökare
    CD-markörer
    CD, vilket står för ?cluster designation?, är glykoproteinmolekyler på cellytan, som fungerar som en identifieringsmarkör. Tänk dig att du jämför celler som man jämför människor. Människan består av otaliga, på ytan identifieringsbara egenskaper (såsom hårfärg, ögon färg, etc) och så är det även med celler. Celler har förmodligen tusentals olika identifieringsmarkörer, eller ?CD?s?, befintliga på sina ytor, men hitintills har ca 200 upptäckts och namngetts. Varje markör (eller CD) på en cell namnges med ett nummer, som inte betyder mer än den ordning i vilken den upptäcktes.  På en given cell finns många olika klusterbeteckningsmarkörer (CDS), vilket ger varje cell dess unika utseende och funktion, men knyter också samman vissa celler genom sina likheter (som att gruppera alla människor med brunt hår eller alla människor med blå ögon). Celler som har en viss typ av CD närvarande på ytan betecknas specifik CD-typ + (t.ex. en cell med CD57-markörer på sin yta är CD57 +).

    %-satsen innebär hur många procent som utgörs av resp CD, dvs CD3=65% betyder att 65% av dina lymfocyter utgörs av CD 3.

    CD3 bör ligga inom 63-86%. När värdet är mycket högre, ser man ofta ett samband med reumatism, SLE och sköldkörtelåkommor. Förknippat med "infertility issues" och har många underkategorier tex T memory cells (CD4+ and CD8+), T helper (CD4+), T regulatory (CD8+ including FoxP3). T-reg kan sänkas med Neupogen.

    CD19 ska ligga mellan 3-8%. Högt = 12% har kvinnor som har får många MF eller är infertila pga immunologi och vanligtvis autoimmuna sjukdomar. 

    CD 56: Den dominerande markören är CD56. Värdet bör ligga på 3-12%. Procentandelen CD56 + NK-celler mäts ofta hos patienter med kroniska sjukdomar som markör för immunstatus. Ju lägre CD56-nivå, desto svagare är immunsystemet. Patienter med kroniskt trötthetssyndrom har ofta högt CD56. Denna typ av NK producerar TNF och är en av de vanligaste orsakerna till misslyckade IVFer. Detta test avgör effekten hos kvinnans NK-celler. Förhöjda NK siffror och/eller NK aktivitet kan förknippas med ökad risk för infertilitet och missfall. 

    CD3+, CD19+ and CD56+ ska tillsammans landa på upp mot 100%. De följer varandra så om CD3 & CD 56 är höga så är ofta CD19 lågt vilket alltså inte måste vara tokigt, snarare obalans.

    Dr Sher:
    Intralipids, prednisolone, Wobenzym, Omega 3 can treat NK Cells. And intralipids can help to reduce CD56, CD19 + CD5.

    CD19+/CD5 producerar antikroppar mot hormoner, tex serotonin, östrogen, progesteron och sköldkörtelhormon. Ett bra värde ska ligga på 2-10%. Patienter med höga CD19+/CD5 har ofta en autoimmun sjukdom.

    En annan grupp av NK-celler (CD16 +, CD56 +), är giftiga för moderkakan och kan därmed orsaka missfall. Samma celler utsöndrar tumörnekrosfaktor (TNF), som kan förstöra placenta.

    CD57 Höga nivåer av CD57 + celler kan förknippas med ökad risk för infertilitet och misssfall. ?Patienter med mycket låga CD57 har betydligt fler co-infektioner och immunologiska besvär än patienter med högre värde. CD57 är lägre hos borreliapatienter. CD57 markörer kan också finnas närvarande på andra typer av celler, inklusive T-celler, så det är viktigt att skilja mellan CD57+ T-celler och CD57+ NK-celler. Läkare måste vara medvetna om att många testlaboratorier som påstår sig att utföra CD57 testet, faktiskt letar efter CD57+ T-celler, snarare än CD57 + NK-celler, vilka är de celler som är av intresse vid kronisk Lyme/Borrelia. När ett provningslaboratorium ska mäta CD57 + NK nivån, så mäter de först andelen lymfocyter som är CD57 + NK-celler. Sedan beräknas ett absolut antal, genom att multiplicera den procentuella andelen med det totala antalet lymfocyter hos patienten. Det normala intervallet för absolut CD57 NK antal är 60 till 360 celler per mikroliter blod.

    CD69 är en triggande molekyl på NK-celler och kan framkalla toxicitet.

    CD94: Tidigare studier har visat att obalans i CD69-och CD94 kan resultera i sterilitet eller återkommande missfall. 1999, visade en studie att NK-toxicitet kan blockeras av den CD94-hämmande receptorn. Man har också nyligen genomfört en studie för att utvärdera effekten och antalet av CD69 och CD94 på NK-celler för implantation och missfall efter IVF-ET behandling.
     
    Källa:
    www.fertilitetsguiden.com/immunologi/immuntester.php
  • minaimaginärabarn

    Hej!

    Tack för svaren, visst har jag läst på fertilitetsguiden men det står inget om när CD19+,CD5+ är låga.... Är det någon som vet vad detta betyder?

    Jag undrar även om Humira är det som jag behöver ta för det höga värdet på TNF-a:IL-10?

    Jag har även läst tidigare i tråden angående NK-panelresultat, om någon har koll vet ni då om 50:1 - 29,7; 25:1 - 24,8; 12,5 - 15,9 också är för höga värden? Innan har Zind svarat på alla medicinska frågor men hon är tyvärr inte aktiv längre, men det kanske är någon annan som vet?

    Annars får jag helt enkelt lugna mig till på torsdag då jag får svar....

  • UndrandeSökare

    Vad hade du för värde på Tnf ? Och på cd19+cd5 ?

    Det är Zinfandel som gjort Fertilitetsguiden. Jo, jag såg också att det inte stod något om låga cd19+cd5.

    Har du Dr Beers bok? Kolla om det står i den.

    Vissa har tagit Humira mot höga tnf eller testat med regelbundna iL flera månader och sen ev. tagit om tnfprovet och vissa har också tagit tomatjuice dagligen. Men Dr D kommer tala om för dig hur just du ska göra.

  • minaimaginärabarn

    Tack UndrandeSökande! Jag hade 39,2 på TNF (ska ligga 13,2-30,6) samt 3,8 CD19+,CD5+ (ska ligga 5-10). Jag har provat IL, kortison, blodförtunnande men det blev tidigt MF även den gången... visst behöver jag få ner TNF innan IVF försök? Finns det ett samband mellan strul med sköldkörteln och höga TNF?

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!