• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • minaimaginärabarn

    Hej!
    Jag undrar hur ni har löst det med blodprov under behandlingstiden? Dr D vill ju ha ganska många blodprover och ganska ofta dessutom. Vart har ni fått hjälp (jag bor i Stockholm)?

  • lill111
    minaimaginärabarn skrev 2016-11-04 16:00:17 följande:

    Hej!

    Jag har inte gjort det men trodde att Dr D skulle ordinera detta p g a att jag har höga TNF-a;IL-10 men han tyckte inte att jag behövde det. Antar att han vet varför... Varför skall du få humira?

     


    För att jag har högt tnf 44...:( inte bra, blir inte gravid på det...tyvärr! Vad har du i tnf?
  • Ananax
    lill111 skrev 2016-11-04 16:09:13 följande:

    För att jag har högt tnf 44...:( inte bra, blir inte gravid på det...tyvärr! Vad har du i tnf?


    Jag hade 39,1, blev gravid ca 2-3 veckor efter att det uppmättes. Hade bara tagit ett dropp däremellan och kortison några dagar. Så det kan gå trots högt TNF alpha. Trodde också jag skulle få Humira men Dr D ville föröka utan först. Och han hade ju rätt
  • minaimaginärabarn
    Ananax skrev 2016-11-04 17:52:36 följande:
    Jag hade 39,1, blev gravid ca 2-3 veckor efter att det uppmättes. Hade bara tagit ett dropp däremellan och kortison några dagar. Så det kan gå trots högt TNF alpha. Trodde också jag skulle få Humira men Dr D ville föröka utan först. Och han hade ju rätt
    Det var skönt att höra för jag har 39,6 och Dr D tyckte inte jag skulle ta Humira i första läget. Han trodde dessutom att värdet var temporärt, han verkar ju ha koll så jag litar på hans bedömning.....

  • Ananax
    minaimaginärabarn skrev 2016-11-05 08:39:55 följande:

    Det var skönt att höra för jag har 39,6 och Dr D tyckte inte jag skulle ta Humira i första läget. Han trodde dessutom att värdet var temporärt, han verkar ju ha koll så jag litar på hans bedömning.....


    Till mig sa han inte att det nog var temporärt högt och det tror jag inte heller att det är. Han tror att det beror på min endometrios och då är det nog konstant högt. Så om ditt var temporärt har du ju ännu bättre förutsättningar för att kunna sänka det med annat än Humira! Sa han något om vad han trodde har orsakat den temporära höjningen?

    Kom förresten på att jag nog tog två dropp, ett på plats i Athen när jag gjorde testerna och ett vid ägglossningen som ledde till graviditeten....
  • UndrandeSökare

    MariaKojola- De flesta mediciner är billiga i Aten.När det gäller Intralipider och alla andra mediciner kan du köpa dem receptfritt på alla Apotek i Aten. Du behöver bara gå in och tala om vad du vill ha. Inga recept behövs. Apoteken har ett rött eller grönt plus som skylt och det finns ett i varje gatuhörn i Aten ! Dr D kommer troligen fråga dig om du vill köpa Il- påsar av honom - men han är svindyr på dem. Han tar 300kr per påse men om du köper själv på Apoteket i Aten betalar du 68kr per il- påse ! Beställer du 10il påsar på Apoteket får du dem i en kartong. En kartong med 10st 250ml påsar kostar 3kg (jag har själv vägt och kollat).Il och Clexane är beställningsvaror men beställ på måndag så kan du hämta på tisdag. Apoteken har små lager så endera sprnger man runt till flera apotek eller så hittar man ett som vill beställa hem åt dig. Annars ber du att Dr D mailar dig ett Eu-recept så kan du lösa ut medicinr på det på Apotek i Sverige. De vanligaste medicinerna Dr D använder är Baby Aspirin 100mg (motsvarande Trombyl 75mg i Sverige), Clexane 6000ie (motsvarande Fragmin 5000ie i Sv), Prezolon 5mg (Prednisolon 5mg i Sv), intralipid 100ml eller 250ml (samma namn i Sv). NaCl 100ml (Natriumklorid/koksalt i flaskor att späda intralipiden med). Lycka till i Aten !

  • PeeWee44

    Tack för all omtanke!
    Vi skypade med dr D igår och han vill att jag ska ta Neupogen, någon som har erfarenhet av det?

  • minaimaginärabarn
    Ananax skrev 2016-11-05 08:56:06 följande:
    Till mig sa han inte att det nog var temporärt högt och det tror jag inte heller att det är. Han tror att det beror på min endometrios och då är det nog konstant högt. Så om ditt var temporärt har du ju ännu bättre förutsättningar för att kunna sänka det med annat än Humira! Sa han något om vad han trodde har orsakat den temporära höjningen?

    Kom förresten på att jag nog tog två dropp, ett på plats i Athen när jag gjorde testerna och ett vid ägglossningen som ledde till graviditeten....
    Han lade nog ihop alla mina testresultat, både de från Sverige och de från Chicago. Jag har ingen autoimmun sjukdom som han kunde se eller annan immunologisk åkomma. Han trodde att jag reagerade explosivt på händelser, både inre och yttre. Därav mitt höga TNF och NK-panel. Hade låga värden av CD 19+CD5+ vilket ju också talar emot autoimmun sjukdom.

    Jag försöker att släppa detta och låta han sköta behandlingen, jag tenderar att kolla upp allt och ifrågasätta det mesta. Tänkte försöka vara en lugn och cool människa ett tag, får se hur det går....

    Hade du andra värden än TNF som var utanför normen?
  • UndrandeSökare

    Minaimaginärabarn-Ja, ska man göra Dr Ds behandling så måste man ta många dropp och många blodprover.

    Några få här i tråden har haft tur och hittat vårdcentraler som vill hjälpa med både droppsättning och blodprover endera på högkostnadsskyddet eller mot extra betalning.

    Men om man inte hittar nån villig vårdcentral, så är smidigaste sättet att lösa blodproven att gå in på www.werlabs.se och kolla upp var ditt närmaste anslutna labb finns. Sen klickar man i vad man vill ta, betalar på hemsidan och nästa dag går man till labbet. Sen inom ett dygn kan du logga in på deras hemsida och läsa dina provsvar. Mycket smidigt och många här i tråden använder dem.

    Det vanligaste provet Dr D vill ha heter FBC det heter på Werlabs hemsida Blodstatus plus B-celler (det är ett paket). Kostar ca 300kr. Men om du använder rabattkoden "fertilitetsguiden" blir det billigare. Du kan ta de flesta prover hos dem. Vill han att du ska ta E2 betyder det Östradiol (Östrogen). Progesteron brukar han också vilja mäta(finns också hos werlabs).

    När det gäller droppsättning så finns privata kliniker i Stockholm och Göteborg som sätter dropp mot betalning. Men en hel del har istället löst det genom att de har en sjuksköterska i bekantskapskretsen som sätter droppen. Dropputrustning, nålar (venflon), koksalt, il, 3vägskranar, sprutor etc kan köpas receptfritt på apoteken i Aten. Annars kan dropputrustning också köpas via internet från utlandet tex Danmark eller England och koksalt och il via Dr Ds Eu-recept. Jag rekommenderar att man löser de praktiska bitarna här i Sverige först, innan man reser till Dr D- så slipper det bli panik sen när man ska börja med behandlingen. Lycka till !

  • Ananax
    minaimaginärabarn skrev 2016-11-05 10:06:11 följande:

    Han lade nog ihop alla mina testresultat, både de från Sverige och de från Chicago. Jag har ingen autoimmun sjukdom som han kunde se eller annan immunologisk åkomma. Han trodde att jag reagerade explosivt på händelser, både inre och yttre. Därav mitt höga TNF och NK-panel. Hade låga värden av CD 19+CD5+ vilket ju också talar emot autoimmun sjukdom.

    Jag försöker att släppa detta och låta han sköta behandlingen, jag tenderar att kolla upp allt och ifrågasätta det mesta. Tänkte försöka vara en lugn och cool människa ett tag, får se hur det går....

    Hade du andra värden än TNF som var utanför normen?


    Jag hade CD 19+CD5+ på 13,3, över referens alltså.

    Nog klokt att försöka vara en lugn och cool människa ett tag, kan ju inte skada i alla fall Man blir ju ganska lätt uppslukad av allt detta. Ett sätt att tänka på för att hålla sig lugn (jag gjorde det) är ju att om den behandling du för tillfället gör inte skulle funka så finns det fler behandlingsalternativ att pröva, såsom Humira t.ex. Att veta att det finns en plan B kan göra att man känner sig lugnare....
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!