• Äldre 17 Jan 20:32
    3987293 visningar
    35645 svar
    +2
    35645
    3987293

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Mon 12 Jul 2021 15:57
    minaimaginärabarn skrev 2021-06-30 11:07:07 följande:

    Hur går det för alla? Någon som är igång och ska försöka? Mina Chicago prover har kommit till dr D och jag har skickat alla extra provsvar som han begärt. Planen är att göra ett försök i augustimensen. Tänker inte så mycket på det ännu men vet att jag snart kommer göra det. Någon mer som är på gång?


    Vi åker ner till Aten på måndag om allt går som det ska. Vi tar proverna där då jag bor i norra Sverige och det blev så rörigt med att ta proverna här + att vi får göra ett ultraljud i hos Dr. D. Hur lång tid tog det för dig att få svar på proverna?
  • Sat 17 Jul 2021 17:42

    Hoppas ni alla mår bra i värmen, inte skrivit på länge. Fick bekräftad hypotyreos i januari och påbörjade levaxin behandling. Blev spontant gravid i slutet av april men fick i förra veckan missfall 10+4. Igen, så 4 i rad. Känns tuffare denna gången då jag trodde att jag faktiskt hittar vår ?orsak? som också stämmer överens med vad jag känt hela tiden, dvs att kroppen är i total obalans. Men nu står man ju här och är mer frågande än någonsin, vad 17 ändå samma resultat. Åt progrestrone morgon, kortison 10mg och baby Asprin/trombyl. Kontaktade aldrig Dr D utan gick på hans tidigare rekommendationer vilket såklart var dumt. Någon som har någon smart idé kring detta. Så sena missfall tror ni dem beror på äggen eller kroppen?

  • Mon 19 Jul 2021 08:38
    tourist skrev 2021-07-12 15:57:57 följande:

    Vi åker ner till Aten på måndag om allt går som det ska. Vi tar proverna där då jag bor i norra Sverige och det blev så rörigt med att ta proverna här + att vi får göra ett ultraljud i hos Dr. D. Hur lång tid tog det för dig att få svar på proverna?


    Hur gick det i Aten? Jag fick provsvar på mail efter ca 1 vecka. Ska ha konsultationssamtal i veckan m Dr D men han skrev kort att min kropp verkar lugn. Hoppas såklart på att han ska säga att jag slipper kortison men det gör han nog inte.... I augusti är det dags för insättning, skräckblandad förtjusning. Har ganska små förhoppningar att det skulle bli full pott på min förra skörd, d v s att jag skulle få min son och sedan ett barn till på samma äggplock. Kommande IVF kommer vara med betydligt äldre ägg då jag är 42 år och då är oddsen låga. Håller dock hoppet uppe med att allt såg väldigt bra ut vid UL på sjukhuset och har AMH 1.7. Skulle vara så himla mysigt med en bebis och fint med ett barn till men är evigt tacksam för de barn jag fått ????????????. Hurserdinplan ut framöver?
  • Mon 19 Jul 2021 08:55
    Annanathalia skrev 2021-07-17 17:42:05 följande:

    Hoppas ni alla mår bra i värmen, inte skrivit på länge. Fick bekräftad hypotyreos i januari och påbörjade levaxin behandling. Blev spontant gravid i slutet av april men fick i förra veckan missfall 10+4. Igen, så 4 i rad. Känns tuffare denna gången då jag trodde att jag faktiskt hittar vår ?orsak? som också stämmer överens med vad jag känt hela tiden, dvs att kroppen är i total obalans. Men nu står man ju här och är mer frågande än någonsin, vad 17 ändå samma resultat. Åt progrestrone morgon, kortison 10mg och baby Asprin/trombyl. Kontaktade aldrig Dr D utan gick på hans tidigare rekommendationer vilket såklart var dumt. Någon som har någon smart idé kring detta. Så sena missfall tror ni dem beror på äggen eller kroppen?


    Vad tråkigt att höra att du fått missfall, jag har ju varit med om några själv. Jag vet ju inte vad missfall beror på såklart, men det kan du nog få bättre svar från DrD. Vet bara att det händer mycket i embryot utveckling mellan v. 10-12. Men jag tror det bästa är att ha DrD med sig under graviditeten. Han är ju skicklig, när jag t ex började blöda mycket i början av graviditeten och jag trodde det var missfall var han helt lugn och skrev att det inte var det vilket han hade rätt i. Vad är din plan framöver? Har du kontakt med DrD?
  • Mon 19 Jul 2021 13:17
    minaimaginärabarn skrev 2021-07-19 08:55:10 följande:

    Vad tråkigt att höra att du fått missfall, jag har ju varit med om några själv. Jag vet ju inte vad missfall beror på såklart, men det kan du nog få bättre svar från DrD. Vet bara att det händer mycket i embryot utveckling mellan v. 10-12. Men jag tror det bästa är att ha DrD med sig under graviditeten. Han är ju skicklig, när jag t ex började blöda mycket i början av graviditeten och jag trodde det var missfall var han helt lugn och skrev att det inte var det vilket han hade rätt i. Vad är din plan framöver? Har du kontakt med DrD?


    Det är ju så, var naiv och trodde att Levaxinet skulle göra skillnaden i kombo med att den kliniken som jag har fått på drop hos tidigare är stängda efter ett attentat i vintras. Han har ju lite svårt Dr D att förstå problemet med att ta drop här. Får bolla med honom helt enkelt.
  • Mon 26 Jul 2021 00:02

    Halloj allihopa :) Jag har inte skrivit här på väldigt länge. Vi plussade i början på juni, och fick smått panik då vi inte hade tänkt ta kontakt med Dr D förrän i augusti. Han ordnade dock tid åt oss med väldigt kort varsel, och vi tog en sista minuten ned till Aten för att lämna alla prover och få koll på läget i vecka 5. Fick även 2 IL-dropp under veckan vi var där. Jag känner mig så otroligt besviken på svensk sjukvård, så jag vet inte var jag ska ta vägen. Vi har kämpat med ett flertal missfall varje år i 6 års tid, gjort två missfallsutredningar och ett IVF-försök här i Sverige. Dom har inte kunnat hitta någonting fel alls. Efter en vecka i Aten, och ett par provtagningar här på hemmaplan under inrådan från Dr D har vi nu fått upp ögonen för ett flertal problemområden:


    Immunförsvaret. Högsta CD56-värdet han sett på länge, enligt Dr D. Samt några markörer i blodstatusen som påvisar immunologisk reaktion.
    Koagulationen. Vi har ändå lämnat koagulationsprover vid två separata tillfällen här i Sverige, där de inte kunnat se någonting avvikande. Dr D sa redan efter första provtagningen att jag behöver både Trombyl och Fragmin, eftersom att det fanns avvikelser i provsvaren.
    Hormonerna. Mitt HCG steg alldeles för sakta, 25-30% på 48h. Mitt progesteron var även alldeles för lågt.

    Utöver det har jag även lagt märke till att mitt D-vitamin värde är på tok för lågt om man går efter vad som står i boken "It starts with the egg".
    Jag började med Trombyl, Fragmin och Prednisolon direkt vid plus. Dessvärre hade vi ingen koll alls på hormonerna och d-vitaminet och satte inte in behandling för det förrän för en vecka sedan (v. 8+0). Jag har därefter lämnat HCG ett par gånger och det har sjunkit stadigt, men alldeles för sakta egentligen då det bara sjunker med 800-1100 per 48hMissfallet är konstaterat av gyn på Sahlgrenska för tre dagar sedan, med hjälp av ultraljud och idag kom blödningar, klumpar och värk igång.
    Det känns som sagt för jävligt när jag tänker på hur sjukvården här hemma hanterar fertilitets- och missfallsutredningar, men jag har ändå något sorts nyfunnet hopp efter att ha varit till Aten och hittat alla dessa problem. Vi sitter nu och funderar på om nästa försök ska bli planerat med IVF, för att kunna tajma behandling av Dr D på bästa sätt, eller om vi ska fortsätta bli gravida på egen hand men då kanske behöva kämpa med att sätta in rätt behandling vid rätt tillfälle.
  • Mon 26 Jul 2021 18:58
    GraceKelly skrev 2021-07-26 00:02:37 följande:

    Halloj allihopa :) Jag har inte skrivit här på väldigt länge. Vi plussade i början på juni, och fick smått panik då vi inte hade tänkt ta kontakt med Dr D förrän i augusti. Han ordnade dock tid åt oss med väldigt kort varsel, och vi tog en sista minuten ned till Aten för att lämna alla prover och få koll på läget i vecka 5. Fick även 2 IL-dropp under veckan vi var där. Jag känner mig så otroligt besviken på svensk sjukvård, så jag vet inte var jag ska ta vägen. Vi har kämpat med ett flertal missfall varje år i 6 års tid, gjort två missfallsutredningar och ett IVF-försök här i Sverige. Dom har inte kunnat hitta någonting fel alls. Efter en vecka i Aten, och ett par provtagningar här på hemmaplan under inrådan från Dr D har vi nu fått upp ögonen för ett flertal problemområden:

    Immunförsvaret. Högsta CD56-värdet han sett på länge, enligt Dr D. Samt några markörer i blodstatusen som påvisar immunologisk reaktion.

    Koagulationen. Vi har ändå lämnat koagulationsprover vid två separata tillfällen här i Sverige, där de inte kunnat se någonting avvikande. Dr D sa redan efter första provtagningen att jag behöver både Trombyl och Fragmin, eftersom att det fanns avvikelser i provsvaren.

    Hormonerna. Mitt HCG steg alldeles för sakta, 25-30% på 48h. Mitt progesteron var även alldeles för lågt.

    Utöver det har jag även lagt märke till att mitt D-vitamin värde är på tok för lågt om man går efter vad som står i boken "It starts with the egg".

    Jag började med Trombyl, Fragmin och Prednisolon direkt vid plus. Dessvärre hade vi ingen koll alls på hormonerna och d-vitaminet och satte inte in behandling för det förrän för en vecka sedan (v. 8+0). Jag har därefter lämnat HCG ett par gånger och det har sjunkit stadigt, men alldeles för sakta egentligen då det bara sjunker med 800-1100 per 48h. Missfallet är konstaterat av gyn på Sahlgrenska för tre dagar sedan, med hjälp av ultraljud och idag kom blödningar, klumpar och värk igång.

    Det känns som sagt för jävligt när jag tänker på hur sjukvården här hemma hanterar fertilitets- och missfallsutredningar, men jag har ändå något sorts nyfunnet hopp efter att ha varit till Aten och hittat alla dessa problem. Vi sitter nu och funderar på om nästa försök ska bli planerat med IVF, för att kunna tajma behandling av Dr D på bästa sätt, eller om vi ska fortsätta bli gravida på egen hand men då kanske behöva kämpa med att sätta in rätt behandling vid rätt tillfälle.


    Hej, vad ledsen jag blir att höra om missfallet. Spännande att ni dock ska försöka förhoppningvis snart igen Vilken fantastisk läkare Dr D verkar vara. Berättade han något om varför hcg stiger sakta? Jag har haft samma under mina 2 ma. De har dubblerats var 48 h i början men började sedan stiga bara med 35% runt vecka 6. Sen slutade hjärta slå precis vid 7+6. Jag kommer själv kontakta Dr D i höst för att få hjälp. Blir så trött på svensk sjuk/fertilitetsvård
  • Mon 26 Jul 2021 23:23
    Steeph skrev 2021-07-26 18:58:09 följande:
    Hej, vad ledsen jag blir att höra om missfallet. Spännande att ni dock ska försöka förhoppningvis snart igen Vilken fantastisk läkare Dr D verkar vara. Berättade han något om varför hcg stiger sakta? Jag har haft samma under mina 2 ma. De har dubblerats var 48 h i början men började sedan stiga bara med 35% runt vecka 6. Sen slutade hjärta slå precis vid 7+6. Jag kommer själv kontakta Dr D i höst för att få hjälp. Blir så trött på svensk sjuk/fertilitetsvård
    Dimitri är otroligt kunnig, och engagerad. Han har ringt och mailat både på vardagar och på helger, ibland sent på kvällarna för att han har kommit på något han behöver diskutera.
    Han har inte ännu kommenterat varken HCG eller missfallet, mer än att han i början sa att det stiger för sakta men att han var optimistisk eftersom att det ändå stiger.
    Det vi hittade denna graviditet var att mitt progesteron-värde var alldeles för lågt, och mina missfall visar typiska tecken på "svält", dvs progesteronbrist. Det påverkar i sin tur HCG-kurvan. Du skulle kunna hålla extra koll på ditt progesteron nästa gång, och se till att få behandling om det skulle visa sig vara för lågt. Den behandlingen måste sättas in direkt. Jag kommer att få både injektioner och vaggisar vid nästa försök, redan innan plus.
  • Tue 3 Aug 2021 16:30

    Hej på er, någon som är gravid efter v 12 här eller som redan fått barn med hjälp av dr D? Hur har ni gjort? Fortsatt med support från dr D? Hur länge har ni behövt fortsätta med kortison, trombyl, fragmin och IL-dropp? Kunnat minska något på doserna?

  • Wed 4 Aug 2021 20:19
    Solrosen1000 skrev 2021-08-03 16:30:48 följande:

    Hej på er, någon som är gravid efter v 12 här eller som redan fått barn med hjälp av dr D? Hur har ni gjort? Fortsatt med support från dr D? Hur länge har ni behövt fortsätta med kortison, trombyl, fragmin och IL-dropp? Kunnat minska något på doserna?


    Fick barn 2020 efter dimitris behandling. Jag har inte hört om någon som genom hans behandling avbryter den i vecka 12. Däremot vet jag att vissa självmant trappat ner kortisonet efter en viss tid. Jag följde dimitris plan och hade support fram till förlossningen. Jag tog fragmin, trombyl, kortison och dropp hela vägen. Dropp mer sällan på slutet. Fragmin o trombyl till v37. Kortison till 2 veckor efter förlossningen.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!