• Äldre 17 Jan 20:32
    3987272 visningar
    35645 svar
    +2
    35645
    3987272

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Thu 26 Aug 2021 17:07
    minaimaginärabarn skrev 2021-08-26 14:39:39 följande:

    Halloj!

    Är det någon eller några här som har koll på hur kortison påverkar en efter användning i ca 10 månader? Försvinner alla biverkningar eller består vissa? Jag är väldigt rädd för att ta kortison under längre tid p g a vad det kan orsaka min kropp och fostret. Dr D vill att jag tar samma dos som föregående gång trots att chicagoproverna visade på en kropp i lugn. Jag köper hans argument att kroppen kommer reagera vid en graviditet men samtidigt kan jag inte fortsätta att fundera över om min kropp förändrats under åren efter min sons födelse. Jag kan gladeligen ta övriga mediciner, bara jag slipper kortison. Min son vägde för lite, min placenta var mindre än förväntad och han kom 8 veckor för tidigt. I allafall två av orsakerna finns som biverkning vid intag av kortison under graviditeten. Dr D menar att det i stället beror på att min kropp reagerat immunologiska vilket ju innebär att den vill få bort det som inkräktar. Kan jag få era tankar kring detta vore jag supertacksam!!!


    När jag äntligen blev gravid anlitade vi inte dr d. Vi gick hos Olga I St Petersburg, min svenska gynekolog tyckte att jag skulle äta 40 mg kortison vid insättning och jag trappade ner långsamt efter plus. Vecka 18 var jag helt utan och det lyckades! Gå på magkänslan.
  • Thu 2 Sep 2021 14:58
    minaimaginärabarn skrev 2021-08-26 14:39:39 följande:

    Halloj!

    Är det någon eller några här som har koll på hur kortison påverkar en efter användning i ca 10 månader? Försvinner alla biverkningar eller består vissa? Jag är väldigt rädd för att ta kortison under längre tid p g a vad det kan orsaka min kropp och fostret. Dr D vill att jag tar samma dos som föregående gång trots att chicagoproverna visade på en kropp i lugn. Jag köper hans argument att kroppen kommer reagera vid en graviditet men samtidigt kan jag inte fortsätta att fundera över om min kropp förändrats under åren efter min sons födelse. Jag kan gladeligen ta övriga mediciner, bara jag slipper kortison. Min son vägde för lite, min placenta var mindre än förväntad och han kom 8 veckor för tidigt. I allafall två av orsakerna finns som biverkning vid intag av kortison under graviditeten. Dr D menar att det i stället beror på att min kropp reagerat immunologiska vilket ju innebär att den vill få bort det som inkräktar. Kan jag få era tankar kring detta vore jag supertacksam!!!


    Åh vad svårt.. Jag tog 10 mg hela graviditeten. Mitt barn kom 2 veckor tidigt och vägde inte så mycket men heller inte superlite. Jag tror det var min kropp och inte kortisonet som gjorde att barnet kom 2 veckor tidigt. Varför? Jo för det var i samband med att jag slutade med fragminet som det drog igång. Om jag har rätt eller fel har jag såklart ingen aning om. Men jag säger som tidigare skrev - gå på magkänslan.
  • Sat 4 Sep 2021 07:03
    Nina05 skrev 2021-09-02 14:58:33 följande:

    Åh vad svårt.. Jag tog 10 mg hela graviditeten. Mitt barn kom 2 veckor tidigt och vägde inte så mycket men heller inte superlite. Jag tror det var min kropp och inte kortisonet som gjorde att barnet kom 2 veckor tidigt. Varför? Jo för det var i samband med att jag slutade med fragminet som det drog igång. Om jag har rätt eller fel har jag såklart ingen aning om. Men jag säger som tidigare skrev - gå på magkänslan.


    Tack för svar! Fick du hjälp genom DrD? 10 mg känns ändå ok att ta, jag ska ta 20 mg. Har för mig att jag gjorde det även förra gången. Ingen kan ju veta varför barnet kommer tidigt eller väger lite såklart. Bara att bör jag läste om komplikationer vid kortison så var det just det som hände mig. Men samtidigt skulle det ev inte ha blivit något barn alls utan hans hjälp. Jag är spikat evigt tacksam över min guldklimp. Jag har dock landar i att köra på Dr D ordination, om det inte blir något kommer jag ju inte äta kortison i mer än 4 veckor och om jag blir gravid kommer jag försöka få minska spisen och fasa ut den så tidigt som möjligt. Hur gammal är ditt barn nu och kommer ni försöka få fler?
  • Sat 4 Sep 2021 11:18
    minaimaginärabarn skrev 2021-09-04 07:03:50 följande:

    Tack för svar! Fick du hjälp genom DrD? 10 mg känns ändå ok att ta, jag ska ta 20 mg. Har för mig att jag gjorde det även förra gången. Ingen kan ju veta varför barnet kommer tidigt eller väger lite såklart. Bara att bör jag läste om komplikationer vid kortison så var det just det som hände mig. Men samtidigt skulle det ev inte ha blivit något barn alls utan hans hjälp. Jag är spikat evigt tacksam över min guldklimp. Jag har dock landar i att köra på Dr D ordination, om det inte blir något kommer jag ju inte äta kortison i mer än 4 veckor och om jag blir gravid kommer jag försöka få minska spisen och fasa ut den så tidigt som möjligt. Hur gammal är ditt barn nu och kommer ni försöka få fler?


    Ja jag/vi fick hjälp via Dimitri. Jag skulle göra samma behandling igen om vi blev gravida eller försökte bli gravida. Jag har genomgått alldeles för många missfall, både innan och efter barnet kom, för att våga chansa en enda gång till utan dimitris plan.
  • Wed 8 Sep 2021 12:04
    +1

    Någon som kan hjälpa till att tyda lite provsvar? Har utifrån lite förhöjt cd3 värde blivit rekommenderad att ta intralipiddropp. Men hur ser de andra värdena ut? Har haft 2 ma under 1,5 år som avstannat i vecka 8+0.

    Tack på förhand!

  • Thu 9 Sep 2021 21:43

    Är det någon som vet om det finns någon som sätter intralipiddropp i Stockholm mer än Marie? Jag gillar henne skarpt men tycker det är väldigt dyrt.

  • Fri 10 Sep 2021 14:05
    Hej allihopa!

    Är det nån som går på ivf behandling i Falun nu när Dr Samir har slutat? 
    Jag har varit i kontakt med de då vi har 2 st frysta embryo kvar och den nya Dr är inte alls som Dr Samir tyvärr :(.  Hur har ni gjort då? Vet nån var Dr Samir har tagit vägen? Kan man bli patient hos henne? 

    Tack på förhand.
  • Sun 12 Sep 2021 11:24
    Ariellan skrev 2021-01-08 09:28:31 följande:
    Jag var det 2018. Man betalar en engångssumma på 20 000 kr ungefär. Sedan får man hjälp fram till plus på stickan.
    Hej! Nyfiken på vad du menar med "får hjälp till ett plus"? 
  • Sun 19 Sep 2021 19:07

    Hej på er!

    Hängde en del i denna tråd 2015/2016 då jag var under behandling hos Dr Gorgy i London som gav mig min dotter tillslut.

    Nu vill vi ha syskon och kommer försöka först på egen hand och undrar om någon möjligtvis har lite Prednisolon (kortison) över som jag kan köpa? ????

  • Tue 21 Sep 2021 18:06

    Hi all,

    I?m very sorry to write here in English. I got the link to this forum from one lady on Facebook who recommended Dr Dimitri. I live in the UK and unfortunately nobody here knows him, but he seems to be very well known in Sweden and that?s why I?m posting here, I hope that?s ok.

    Has anyone had any experience with Dr Dimitri treating implantation failure? I?ve never had BFP after years of trying and my first FET last month failed (supported by Dr Gorgy). I visited Dr D yesterday and had hysteroscopy, hoping to transfer next month. I?m yet to receive the plan from him, but I?m a bit worried he doesn?t take into account things like KIR AA or partial DQ match (both my issues). But I know not all doctors believe in it.

    Any comments very welcome! Thank you and good luck to everyone ??

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!