• Äldre 17 Jan 20:32
    3987466 visningar
    35645 svar
    +2
    35645
    3987466

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Wed 3 Nov 2021 17:45

    Det är min blodprovresultat från augusti 2021.


    Steeph skrev 2021-09-08 12:04:49 följande:

    Någon som kan hjälpa till att tyda lite provsvar? Har utifrån lite förhöjt cd3 värde blivit rekommenderad att ta intralipiddropp. Men hur ser de andra värdena ut? Har haft 2 ma under 1,5 år som avstannat i vecka 8+0.

    Tack på förhand!



  • Wed 3 Nov 2021 17:50
    vurpan skrev 2021-10-01 06:56:35 följande:
    Hej ! mina värden ser nästan exakt likadana ut. 
    Jag började med intralipiddropp och 10mg prednisolon. Slutade med ännu en kemisk graviditet, nr 5 på rad på lika många månader.. 
    Jag gick hos FertilitetPlus i sthlm. Men nu ska jag söka mig utomlands, velar mellan life clinic och ivf serum center. 
    Tog du blodprov för homocystein, genetik trombofili, antifosfolipidsyndrom, folatcykelgenetik?
  • Wed 3 Nov 2021 17:58



    Det här är alla tester som är nödvändiga för att ta reda på varför det skedde ett tidigt missfall, biokemisk graviditet eller att det inte fanns någon implantation alls.

  • Thu 4 Nov 2021 06:07
    DianaL skrev 2021-11-03 17:32:38 följande:

    Hej!

    Jag fick också 5 kemisk graviditet på rad. Jag har hög CD19. Var i FertilitetPlus i Stockholm också. De ljuger. Intralipiddropp hjälper nästan ingenting. Det kostar 1800 kr för ett behandling. De vill inte skriva recept bara med prednisolon eftersom de ska känna inga pengar på det. Intralipid är som placebo. Viktigast är prednisolon. Men man behöver inte dricka 2,3,4,5, tabletter det är för mycket. Ofta räcker med 1 tablett=5 mg.

    Jag vet webbsida via Tyskland, hur kan man köpa de flesta mediciner.


    Intressant att du skriver att intralipider är placebo. Vart har du hittat den informationen och hur tillförlitlig är den? Jag har fått hjälp av dr d och det kan väl vara olika orsaker till immunologiska problem. Intralipider är inte något som gertilitetsplus gör enbart, det görs runt om om i världen där man jobbar med immunologi. Du får gärna skriva.
  • Thu 4 Nov 2021 12:17
    minaimaginärabarn skrev 2021-10-26 09:02:46 följande:

    Hej!

    Någon som är inne och läser här något? Jag ruvar på en fin blasto med support från Dr D. Sist ledde det till en son. Trodde inte ruvartiden skulle vara så jobbig denna gång.... Men i allafall vill jag ha lite immunhjälp. Vill ha lite goda exempel eller fajta över er som har info kring att svettas på natten men att detta inte lett till utebliven graviditet/missfall. Jag svettades inatt och är nu tokorolig att det är kört. Sitter och väntar på dropp nu som ordinerat från Dr D. De blodprover jag tog igår såg bra ut men även att den reagerade lite på något. Så hjälp mig gärna ????????


    Känner så mycket med dig när jag läser det här <3 Hur går det för dig? Ruvartiden är tung, man vill bara hoppa fram 9 månader och att allt ska ha gått bra. Känns det bättre efter att du fått dropp?

    Vi var ner till Aten i somras. Hade lågt CD19, väldigt högt TNF och högt IFN. Började med Plaquenil och Letrozol + andra mediciner och förra månaden hade jag väldigt bra östrogen och två ägg för ägglossning. Ingen graviditet dock och har varit så ledsen. På det fick jag hem brev om att jag har cellförändringar och HPV- virus. Inte bästa förutsättningarna för att må toppen.
  • Fri 5 Nov 2021 14:31
    tourist skrev 2021-11-04 12:17:46 följande:

    Känner så mycket med dig när jag läser det här <3 Hur går det för dig? Ruvartiden är tung, man vill bara hoppa fram 9 månader och att allt ska ha gått bra. Känns det bättre efter att du fått dropp?

    Vi var ner till Aten i somras. Hade lågt CD19, väldigt högt TNF och högt IFN. Började med Plaquenil och Letrozol + andra mediciner och förra månaden hade jag väldigt bra östrogen och två ägg för ägglossning. Ingen graviditet dock och har varit så ledsen. På det fick jag hem brev om att jag har cellförändringar och HPV- virus. Inte bästa förutsättningarna för att må toppen.


    Hej!

    Tack för omtanken. Usch, låter som tufft för dig. Att ändå försöka innebär ju något hopp. Att bara vänta på att få försöka kommer jag ihåg var så jobbigt på ett annat sätt. Hoppas du snart blir frisk!!!

    Jag lever i väntan just nu... Fick ett bra HCG värde vid första blodprovet men är orolig att det inte stiger som det ska. Det märkliga är nämligen att jag trots bevis på ett hcg på 75 på BIM - 2 knappt fick utslag på gravstickan. 3 dagar senare tog jag nytt gravtest som var starkare men inte så starkt som jag hoppats på. Men känner samtidigt inte att jag kan lita på graviditetstesterna med tanke på det första supersvaga testet. Är orolig för avstannade graviditet nu och väntar på nytt blodprov om tre dagar. Har dock en hel del konstiga saker som händer i kroppen fortfarande så hoppas på att det går som det ska.

    Nej, ruvning är inget för mig. Är alldeles för kontrollerande som människa tror jag. Kan liksom inte släppa det åt sitt öde liksom.
  • Sat 6 Nov 2021 11:46
    minaimaginärabarn skrev 2021-11-04 06:07:15 följande:
    Intressant att du skriver att intralipider är placebo. Vart har du hittat den informationen och hur tillförlitlig är den? Jag har fått hjälp av dr d och det kan väl vara olika orsaker till immunologiska problem. Intralipider är inte något som gertilitetsplus gör enbart, det görs runt om om i världen där man jobbar med immunologi. Du får gärna skriva.
    Jag har ingen officiellt källa som bevisar det, tyvärr. Det finns mycket information i amerikansk grupper som planera graviditet naturligt och via IVF och har immunologiska problem. Dem flesta skriver att itralipiddropp spelade inte so stor roll i deras planering och graviditet. Det viktigast var prednisolon för immunologiska problem. Prednisolon har ett brett verkningsspektrum.
  • Sat 6 Nov 2021 12:01
    minaimaginärabarn skrev 2021-11-04 06:07:15 följande:
    Intressant att du skriver att intralipider är placebo. Vart har du hittat den informationen och hur tillförlitlig är den? Jag har fått hjälp av dr d och det kan väl vara olika orsaker till immunologiska problem. Intralipider är inte något som gertilitetsplus gör enbart, det görs runt om om i världen där man jobbar med immunologi. Du får gärna skriva.
    Prednisolon ordineras för hormonell obalans (högt testosteron till exempel), antifosfolipidsyndrom, systemisk lupus erythematosus syndrom, reumatoid artrit, högt NK DC cells, kronisk endometrit.  
  • Sat 6 Nov 2021 14:51
    DianaL skrev 2021-11-06 11:46:56 följande:

    Jag har ingen officiellt källa som bevisar det, tyvärr. Det finns mycket information i amerikansk grupper som planera graviditet naturligt och via IVF och har immunologiska problem. Dem flesta skriver att itralipiddropp spelade inte so stor roll i deras planering och graviditet. Det viktigast var prednisolon för immunologiska problem. Prednisolon har ett brett verkningsspektrum.


    Okej, förstår ditt resonemang. Jag har ju tagit en massa dropp. Kanske är placebo men jag kan svettas ena natten för att natten efter dropp inte svettas alls (ett av mina tydliga problem i början av mina graviditeter är att jag badar i svett efter att embryot fastnat. När jag fått hjälp med medicin har jag inte alls svettas dessa kopiösa mängder utan bara lite men när jag svettats en natt lite mer under ruvar tiden har jag tagit dropp och jag har sedan Inte svettats natten efter dropp). Jag tror mängden prednisolon varierar vad du har för problem. Jag har stor tillförsikt till de som jobbat länge med immunologiska problem men tyvärr fattas det ordentlig forskning eftersom intresset för det är litet. Det är hemskt tycker jag.

    Vart bor du? Jag har fått hjälp ff a från Marie på fertilitetsplus med att få ta blodprover, få utskrivet medicin e t c. Tycker hon är väldigt hjälpsam. Sen har jag haft en läkare tidigare på sibyllekliniken och en på mamma Mia som hjälp mig med VUL e t c.
  • Sat 6 Nov 2021 17:06
    minaimaginärabarn skrev 2021-11-06 14:51:50 följande:
    Okej, förstår ditt resonemang. Jag har ju tagit en massa dropp. Kanske är placebo men jag kan svettas ena natten för att natten efter dropp inte svettas alls (ett av mina tydliga problem i början av mina graviditeter är att jag badar i svett efter att embryot fastnat. När jag fått hjälp med medicin har jag inte alls svettas dessa kopiösa mängder utan bara lite men när jag svettats en natt lite mer under ruvar tiden har jag tagit dropp och jag har sedan Inte svettats natten efter dropp). Jag tror mängden prednisolon varierar vad du har för problem. Jag har stor tillförsikt till de som jobbat länge med immunologiska problem men tyvärr fattas det ordentlig forskning eftersom intresset för det är litet. Det är hemskt tycker jag.

    Vart bor du? Jag har fått hjälp ff a från Marie på fertilitetsplus med att få ta blodprover, få utskrivet medicin e t c. Tycker hon är väldigt hjälpsam. Sen har jag haft en läkare tidigare på sibyllekliniken och en på mamma Mia som hjälp mig med VUL e t c.

    Vad tråkigt att du har problem med hög temperatur :(((( Det är jättejobbigt:(((


    Ja, kanske du har nog rätt. För dig det dropp funkar, man ser resultat.


    Jag bor i Örebro, var hus Marie och Frida på Fertilittetsplus i augusti.  

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!