• Äldre 23 Jan 10:14
    2256 visningar
    13 svar
    13
    2256

    Säger folk tvillingarna eller era barns namn?

    Hej

    Jag har märkt att det är flera som säger tvillingarna en David och Julia eller barnen. Ibland kan jag bli lite irriterad då de är två egna individer och inte "tvillingarna". Hur har det varit för er andra?
    Mvh Jeanette

  • Svar på tråden Säger folk tvillingarna eller era barns namn?
  • Äldre 23 Jan 10:48
    #1

    Sjukt irriterande! Har tvillingbröder som ganska länge kallades för tvillingarna!! Som de var nån attraktion....(växte upp i en liten by) nu väntar jag själv tvillingar och hoppas innerligt att mina två små blir kallade sina namn! Man kanske ska svara ....vilka tvillingar menar du? Eller nåt i stil med jaha menar du X och X? Vet inte själv hur jag ska tackla det om någon säger tvillingarna om mina barn.....

  • mandel­blomma
    Äldre 23 Jan 11:00
    #2

    Nej de säger killarnas namn, men i bland slår en del ihop namnen då de har svårt att skilja dem Flört

  • Äldre 23 Jan 11:36
    #3

    Har tvillingar i släkten och ingen säger tvillingarna om dom!!!

  • Äldre 24 Jan 00:25
    #4

    Säger nog mera tjejerna inte ofta någon säger tvillingarna om dom annars kidsen om vi pratar om alla 3 barn... Jag hoppas dom på dagis säger namnen och inte tvillingarna

  • nufan
    Äldre 24 Jan 00:30
    #5

    Det är nog mest "tjejerna" som används om de pratar om båda två, annars är det namnen som gäller.

  • Äldre 24 Jan 07:41
    #6

    Tvillingarna är inget som jag reagerat på att någon sagt. Ibland kan jag själv säga det när jag pratar om mina barn, men det är ytterst sällan. Det blir oftast "mina stora killar" eller något sånt istället. Att hela tiden nämna vid namn tycker jag också låter löjligt.


    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥
  • Äldre 29 Jan 21:47
    #7

    Kallar mina både tvillingarna, bebisarna, de små etc.
    Men vi försöker prata med dem med namn så att de känner igen vem de är.

  • Indrat­villin­gmamma
    Äldre 1 Feb 16:38
    #8

    Vi säger själva aldrig "tvillingarna" och ingen i deras närhet heller. Det är bara vikarier på förskolan och liknande personer som sagt "tvillingarna". Jag stör mig på det varje gång det händer, men eftersom det inte är personer som är nära så säger jag inget. Hade det varit ordinarie personal eller nära släkt hade jag sagt till. De är faktiskt NN och NN.

  • Äldre 14 May 21:27
    #9

    På förskolan har vi specifikt bett om att barnen INTE alltid ska "buntas ihop", utan behandlas som vilket syskonpar som helst. Det har funkat bra tycker vi. T.ex. så sitter de inte vid samma bord på lunchen, de sitter inte bredvid varandra vid samlingen, de deltar i olika aktiviteter, osv.

     Tyvärr är det däremot vanligt att vuxna utanför förskolan ofta säger "ni" istället för "du" till barnen. De kan t.ex. säga "Vad har ni gjort på förskolan idag då?" även om bara ETT av barnen är i rummet. Det tycker jag är totalt oförståeligt och onödigt och brukar då säga till.

    Repliker som "Ställ er bredvid varandra så jag får se hur lika ni är!" kommer ju ibland också.. Ok.. och så står dom där medan någon/några kommenterar deras likheter och olikheter. 
    Jag kanske ska börja ta betalt för denna "uppvisning" :) 

  • Äldre 16 May 09:46
    #10

    Åå blir mer irriterad över att dom skall gämn föras hela tiden än att dom Får samlings ord . Våra stora frågar vi också vad har ni gjort på skolan dom är ju inte själva där utan alla kompisarna är Ju där med . Men att dom skall jämnföras hela tiden oj dom är jätte Lika. Eller nej nu ser jag ställ dig där du med så jag Kan kolla på er tillsammans allihop ni var ju inte så lika i alla fall när jag såg Alla på en gång !! ... Blä sånt hatar jag verkligen. Man lär sina barn att Man inte klappar främande hundar men barn som Man inte känner är helt ok att röra vid !! Å Komentaren wow dom trillingar !! Mitt svar blir alltid ja just det för dom är Ju 4 st och så går vi. Jag är nog väldigt otrevlig när vi är Ute ;) folk som kommer fram och pratar som om vi var vänner ? snäser jag oftast bara av annars får jag inte göra annat än svara på frågor mm Skall nog ta betalt för varje fråga vad kan det vara värt 10 kr ;)

  • Äldre 21 May 20:57
    #11

    Våra tvillingar brukar kallas vid namn. Pojkarna eller barnen förekommerockså. Tvillingarna någon enstaka gång. För min del känns det inte som att någon ser våra barn som en enhet. Men de är ju tvåäggstvillingar, så det kanske påverkar.

  • Ester0­3
    Äldre 28 May 19:51
    #12

    Det verkar vanligt detta med att man buntar ihop tvillingar. Vi väntar två flickor i sommar och har tänkt ge dem enkla och korta namn, max fyra bokstäver. Kanske kan det hjälpa så att omgivningen säger namnen och inte tvillingarna när de pratar om dem.

  • Äldre 28 May 20:07
    #13

    säger killarna om grabbens tvillingkusiner - men samtidigt så säger jag tjejerna om hans tjejkusiner som är vanliga syskon...

    Ju enklare namn desto lättare är det att säga namnen istället. Känner ett tvillingpar där båda har dubbelnamn, de får alltid heta twinsen. Ett av de andra tvillingparen har väldigt korta namn som dessutom funkar bra att säga ihop och de har aldrig mig veterligen kallats för tvillingarna

Svar på tråden Säger folk tvillingarna eller era barns namn?