• Anonym (Far)
    Äldre 25 Jan 13:45
    31257 visningar
    189 svar
    189
    31257

    Sonens skola är inte klok!!!

    ÅÅH, Jag blir så förbannad!! 
    För 3 år sedan började sonen en ny skola som han trivdes superbra på under första året (7an). Han trivdes med lärarna och de hade ett bra schema.

    Inför 8an förändrades allt totalt och sedan dess har han knappt orkat gå till skolan!!
    Hans favoritlärare byttes ut med en kärring som inte ens lärarna står ut med! Det har både sonen och hans klassföreståndare berättat. Under årskurs 8 bytte han lärare 3 gånger i matte, 2 gånger i fysik, en gång i kemi och en gång i svenska. Under bara ett år... 

    Han har alltid varit en duktig elev och skrivit minst VG på alla prov och betygen har bara bestått av VG och MVG. 
    Sen den där "kärringen" kom in som svenskalärare så har han bara fått IG. I kemi skrev han ett prov som han fick IG i också. När han gjorde omprov fick han göra det med en lärare från en annan klass och då fick han VG. Visst låter det normalt? NEJ. Sonen sa att han inte hade pluggat inför omprovet utan skrev exakt samma sak så jag for upp på skolan för att kolla och vad ser jag? Jo båda proven är kopior på varandra ! men på omprovet där han hade en annan lärare fick han VG??

    Jag har bara trott att det varit vanliga klagomål från en skoltrött kille men jag förstod att han inte kunde ljuga eftersom han alltid har haft så mycket energi, älskat skolan och klarat höga betyg. Därför följde jag med honom på skolan igår och idag före lunch. Frågade elever och lärare hur skolan var och ALDRIG har jag varit på en skola där till och med lärarna vill skolka från lektionerna!! 

    Jag blev grymt chockad över hela skolan.. Elever skolkar, Slänger skräp överallt, Eldar på skolans material, slåss, skriker och är allmänt JOBBIGA. Lärarna försvann från lektionerna lite då och då och ALLA fick vänta minst 10 minuter för att få hjälp. Ingen visste vad dom skulle göra pga dålig information från lärare. 

    Idrotten var kaos. Väggarna var trasiga och material saknades. En stackars tjej fick en boll i huvudet och enligt en elev var det hennes fel för dom hade sååå rätt att spela fotboll under genomgången. Läraren märkte ingenting. Tjejernas omklädningsrum hade ett stort fönster så man kunde se rakt in. När jag frågade tjejerna hur dom gör så berättade dom att dom köar för att använda ett av de 3 omklädningshytterna. En klass med ca 15 flickor.. Ibland hade dom till och med idrott samtidigt som en annan klass dvs ca 30 flickor som turas om på 3 bås?! 

    Svenskaläraren ("kärringen") var den värsta jag träffat! Hon passar inte som lärare!! För det första så använde hon ord som inte ens jag (40 år) förstod. För det andra så ville hon inte hjälpa eleverna. När de frågade henne om hjälp så gick hon därifrån utan att hjälpa eller så hjälpte hon dem med allt UTOM det de sa att de ville ha hjälp med. Sonen la upp sin mobil på bordet och efter ett tag börjar hon skrika på honom om att "Den där knappluren (telefonen) ska ligga i skåpet eller fickan. Hur har man samvete att skrika på någon annans barn när barnets förälder är närvarande?? Hon tog av han mobiltelefonen och låste in den. Tydligen gör hon så varje lektion. Hon har även tappat bort hans prov och läxor vilket lett till att han har IG som betyg. Vad jag tycker var konstigt var att hon sa ingenting där 2 av flickorna i klassen PRATADE i telefon, 1 av flickorna smsade och 3andra killar spelade på sina mobiler? Jag ifrågasatte detta och hon sa "Det har inte du med att göra för det är min lektion och jag bestämmer här! Ska din son hålla på med den där får han gå ut". Jag sa "Han rörde den ju inte ens" och hon svarar " Galna människor som köper mobiler till sina snorungar" och gick. 

    Nu har jag några frågor.
    Är de flesta skolor såhär?
    Finns det någon lag på att lärare verkligen får ta av eleverna mobilerna? 
    Är det rätt att en elev ska få IG av en lärare för att hon uppenbarligen inte "gillar" honom? 
    Kan man på något vis få henne att sluta på skolan? (Klassföreståndaren sa att dom har försökt men pga brist på lärare så måste dom ha kvar henne. Sjukt att till och med andra lärare reagerar och vill få henne att sluta.) 
    Kan man anmäla skolan/lärare pga att de gett olika betyg? Läraren påstår att sonen verkligen skrev IG men den andra läraren påstår att han har vg och konstigt vore det väl annars då han alltid haft vg i kemi. (Kemiproven var som sagt KOPIOR men ändå IG-VG) 

    Jag vill ändå klarlägga att det ÄR lärarna det är fel på.
    - Sonen haft MVG i svenska innan han fick ny lärare och då sjönk betyget till IG.
    - På föräldramöte kom vi fram till att: I sonens klass har 7 elever IG och innan hade dessa VG. 11 elever har G och dessa hade VG. 3 elever har MVG och dessa hade G. (Lärarens kommentar var att de KÄMPAR, dock lämnar de in alla uppgifter ca 1-2 veckor efter utsatt tid och de skriver sämre uppsatser än de RIKTIGA VG/MVG eleverna.
    - Sonen har mvg i idrott men läraren struntar i att halva klassen springer omkring och gör något annat.
    - Sonen hade VG i kemi men fick IG på första provet efter de bytt lärare. När han skrev provet med en tredje lärare fick han VG. Två lärare ger han vg, en påstår att han har ig.
    - 4 elever har bytt skola under dessa 3 år för att de inte stått ut med skolan och lärarna.
    - 6 lärare har sagt upp sig pga brist i skolan.
    - Kan ge tusen anledningar men anser inte att det är någon mening då jag egentligen bara vill ha svar på frågorna. 

  • Svar på tråden Sonens skola är inte klok!!!
  • Anonym (Moa)
    Äldre 26 Jan 00:25
    #92
    Anonym (Far) skrev 2012-01-26 00:20:31 följande:
    Om du skulle kunna läsa vad jag skrivit INNAN du kommenterar så ser du att jag skrev att det var fel att hon tog den när det var JAG som "hade" den. Han la den till mig. Hon kom och tog den. DET var fel. Hur skulle hon kunna vara säker på att det inte var han som lånat min mobil och gav tillbaka den? Hon har inte rätt att ta MIN telefon och hon kunde inte veta att det var hans. Det var FEL att hon tog den då inte HAN hade den.

    Snälla, läs innan du kommenterar! Jag har redan förklarat 1000 gånger Skrikandes
    Om det var din telefon hade du enkelt kunnat meddela henne det genom att säga, "ursäkta men det där är min telefon".
  • Äldre 26 Jan 00:33
    #93

    Svar: har inget med saken att göra ifall hon tappade bort prov eller Inte och därav sätter ig som betyg.
    VARFÖR rättar hon kemi-prov?

  • Anonym (Far) Trådstartaren
    Äldre 26 Jan 00:44
    #94
    Anonym (Far) skrev 2012-01-25 13:45:36 följande:
    Under årskurs 8 bytte han läraren gång i kemi 

    I kemi skrev han ett prov som han fick IG i också. När han gjorde omprov fick han göra det med en lärare från en annan klass och då fick han VG.

    Kan man anmäla skolan/lärare pga att de gett olika betyg? Läraren påstår att sonen verkligen skrev IG men den andra läraren påstår att han har vg och konstigt vore det väl annars då han alltid haft vg i kemi. (Kemiproven var som sagt KOPIOR men ändå IG-VG) 

    - Sonen hade VG i kemi men fick IG på första provet efter de bytt lärare. När han skrev provet med en tredje lärare fick han VG. Två lärare ger han vg, en påstår att han har ig.
    Svar till dig JessiWill. Nästa gång kan du väl tänka lite?
  • Anonym (trött­)
    Äldre 26 Jan 00:51
    #95

    TS jag förstår precis vad du menar. Nu har jag inget skolbarn men ett barm som går på förskola/dagis och det är precis samma kämpande med att få allting att funka. Personal och rektorer ger fan i mig och gör precis vad de känner för. Bara de får sin lön så skiter de i resten. Och ja det är fasiken väldigt får personer som är lämpade för det yrket. Att jobba med barn i allmänhet.

    Kan berätta lite om mig själv om min skolgång: Jag har alltid haft svårt för svenska, SO och övriga språk, lärararna har skällt på mig och jag har försökt göra bättre ifrån mig och nu sedan i vuxen ålder gjorde jag en dyslexiutredning. Det är fasiken inte konstigt att jag inte kunde göra bättre ifrån mig när jag har på papper att jag läser som en kråka. Nu har jag endast lässvårigheter men med min läshastighet finns det ingen chans i världen att ta in det som står i texten för jag får inget sammanhang.

    Borde man inte som lärare gå in och fråga hur jag har det? Hur det går för mig istället för att skälla på mig och säga till mig att jag är värdelös?

    Mitt barn: hon har flera allergier och en dag så ringde de från dagis och sa att hon hade kräkt och att det förmodligen var maginfluensa. Jag kom dit och hela halsen var svullen samt munnen och helt slut var flickstackaren, utslag på hela magen och jag förstod direkt att hon hade fått mjölk i sig. Hur kan en förskollärare stå mitt framför mig och ljuga mig rätt upp i ansiktet att hon absolut inte hade fått mjölk i sig? Sen när får man nässelutslag och svullnar när man har maginfluensa?

    Sen fick hon urinvägsinfektion efter att tag, dag efter dag hämtade henne med nerbajsade blöjor, där bajset hunnit torka in i huden. En kväll när jag hämtade henne hade hon varit och lekt i sandlådan på vintern, hon hade overall på sig och när jag bytte blöja på henne när hon kom hem var hela kläderna och blöjan fulla med sand. Jag överdriver inte om jag jämställer det med att hon skulle rullat sig på badstranden. Nåt barn måste hält sand innanför overallen med spade?

    Bytte avdelning, för det gick inte och ha det såhär...

    Allt var frid och fröjd alldeles jätte bra tills en dag när jag var hemma för urinvägsinfektion igen.. Återigen den här avdelningen har inte heller fattat att man behöver byta blöja på barnen och tvätta bort bajset nogrannt. Så fick jag en socialanmälan på posten. Fick ta del i anmälan där de tyckte att jag var i behov utav avlastning och dottern skulle då behöva ett familjehem. Det var det enda det stod i anmälan, med dagis som underskrift.

    Har försökt förstå vad de grundar anmälan på och det enda de kläcker ur sig är att hon mådde så dåligt... (Ja det är fullkomligt normalt att må rent ut sagt förjävligt när man går med urinvägsinfektion.)

    Kan även nämna att en utav personalstyrkan även erbjöd sig att vara kontaktfamilj åt min dotter... Jag har aldrig sagt att jag känner mig i behov av det eller skulle vilja att min dotter är hos en kontaktfamilj. För vi har det alldeles förträffligt som vi har det och det är inte en enda i min närhet som har något att säga emot om.

    Så vad ska jag försöka komma fram till?

    Kämpa, Kämpa!! Det är det enda man kan göra... Det är en sjuk värld vi lever i! 

  • Anonym (Far) Trådstartaren
    Äldre 26 Jan 00:55
    #96
    Anonym (trött) skrev 2012-01-26 00:51:11 följande:
    *TEXT*  
    Usch vad hemskt!!
    Tycker så synd om er! Om man jämför mot eran historia så är det här ju ingenting.. 
    Fy vad världen kan ställa till för en :-/

    Hoppas din dotter mår bra och att ni slipper stå ut med såna idioter! {#emotions_dlg.flower} 
  • Anonym
    Äldre 26 Jan 01:00
    #97
    Anonym (Far) skrev 2012-01-26 00:20:31 följande:
    Om du skulle kunna läsa vad jag skrivit INNAN du kommenterar så ser du att jag skrev att det var fel att hon tog den när det var JAG som "hade" den. Han la den till mig. Hon kom och tog den. DET var fel. Hur skulle hon kunna vara säker på att det inte var han som lånat min mobil och gav tillbaka den? Hon har inte rätt att ta MIN telefon och hon kunde inte veta att det var hans. Det var FEL att hon tog den då inte HAN hade den.

    Snälla, läs innan du kommenterar! Jag har redan förklarat 1000 gånger Skrikandes
    Du skriver i trådstarten "Sonen la upp sin mobil på bordet och efter ett tag börjar hon skrika på honom om att "Den där knappluren (telefonen) ska ligga i skåpet eller fickan. Hur har man samvete att skrika på någon annans barn när barnets förälder är närvarande?? Hon tog av han mobiltelefonen och låste in den. Tydligen gör hon så varje lektion."

    Står ingenting där om att du hade den eller att det skulle kunna vart din! Jag har inte läst alla dina inlägg! Inte mitt fel om du måste förklara dig för många olika och ändrar din historia! Sen skriver du ju att det händer på varje lektion! Och jag antar att du inte är där med din telefon varje lektion?!
  • Anonym (trött­)
    Äldre 26 Jan 01:05
    #98

    Apropå det med mobiler...

    läraren får inte ta någon elevs mobil (personlig egendom). Och det är ett svårt ämne hur man ska hantera det.

    För en del elever jobbar verkligen mkt bättre när de kan lyssna på musik samtidigt... (musik i mobilen)

    En del elever använder dem bara till att leka med (där borde de hamna i mobillådan eller stanna i skåpet)

    Finns miniräknare i mobilen... Finns det nån anledning till att be dom stoppa undan den då?

    Hur man gör med mobilerna bör varje lärare själva tänka ut vad som funkar bäst på sin lektion och då givetvis vara en gemensam regel som gäller alla elever. Mobillåda tycker jag är en ypperlig grej som står framme vid katedern, så eleven går och lägger den där när de kommer till lektionen och sen hämtar den när lektionen är slut.

  • Äldre 26 Jan 01:09
    #99

    Har du varit i kontakt med skolverket?  

     

  • Anonym (Mamma­n)
    Äldre 26 Jan 01:11

    angående mobilen så ska man som lärare antingen ta ALLAS mobiler i början av lektionen eller ingens mobil. Läraren låter ju hel bäng! Få bort kärringen eller byt skola han har inte så många år kvar och han ska ju fan plugga och få rättvis bedömning så han kommer in på det han vill i gymnasiet. Jag skulle fasen hänga hela skolan om något liknande hände min duktiga tjej Demon

    Åh vad förbannad jag blev av ditt inlägg! Sabba hela livet för detta stackars barn!

  • Anonym (arg mamma)
    Äldre 26 Jan 01:12

    angående mobilen så ska man som lärare antingen ta ALLAS mobiler i början av lektionen eller ingens mobil. Läraren låter ju hel bäng! Få bort kärringen eller byt skola han har inte så många år kvar och han ska ju fan plugga och få rättvis bedömning så han kommer in på det han vill i gymnasiet. Jag skulle fasen hänga hela skolan om något liknande hände min duktiga tjej Demon

    Åh vad förbannad jag blev av ditt inlägg! Sabba hela livet för detta stackars barn!

Svar på tråden Sonens skola är inte klok!!!