• Ravenn­a
    Äldre 25 Jan 16:56
    11427 visningar
    107 svar
    107
    11427

    VF vs KS - sammanställning av risker

    Är det någon som har lyckats hitta någon sammanställning på risker för KS respektive VF?

    Jag skulle vilja hitta något i den här stilen (siffrorna är bara påhittade):

    Behov av stygn 80% VF, 100% KS
    Inkontinens  30% VF, 10% KS
    Sfinkterruptur 4% VF, 0% KS
    Framfall 50% VF, 10% KS

    osv, ni fattar säkert!

    Man hittar mycket information här och var, men är det någon som har hittat en bra sammanställning över riskerna?

  • Svar på tråden VF vs KS - sammanställning av risker
  • Lady32
    Äldre 25 Jan 23:26
    #1

    Undrar över samma sak. Skulle också vilja se en sådan sammanställning! Överväger att försöka skapa en sådan själv, men det verkar vara ett tämligen omfattande projekt.. Men jag vill verkligen veta, eftersom jag står och väger mellan de olika förlossningssätten och har svårt att "överblicka" riskerna. Tiden börjar rinna iväg lite nu.. Så kom igen nu folk: någon som vet?

  • Cicek
    Äldre 25 Jan 23:28
    #2

    Jag har ingen aning, men jag tror att om en vaginal förlossning går bra till (eller vad man ska säga) så innebär den färre risker och man återhämtar sig snabbare. Däremot är väl ett planerat snitt mindre riskfyllt än en komplicerad vaginal förlossning, som kanske leder till akutsnitt dessutom.. Men det kan man ju inte veta i förväg hur det slutar! :P Sorry, inget bra svar, jag vet!

  • Äldre 26 Jan 11:00
    #3

    Hmm, hänger också här i förhoppningen om att någon sitter på svaren! Velar också nu, vet inte hur jag ska göra :/

  • Äldre 26 Jan 13:18
    #4

    Jag letade sjalv efter sadana siffror for ett par ar sedan men kunde inte hitta och jag tror tyvarr inte att det finns. Dels ar det svart att fa fram korrekta siffror for KS eftersom pga de faktorer som oftast avgor om det ska bli KS eller inte. I borjan gjorde man ju studier dar alla snitt, bade akuta och planerade, var inraknade och det blir ju helt snedvridet eftersom ett akut snitt eg borde raknas som en misslyckad vaginalforlossning och inte ett KS. Men aven om man enbart valjer att titta pa det planerade snitten ar det valdigt svart da de oftast planeras pga okad risk for komplikationer hos mamma eller barn vid vaginal forlossning (tex sate, sjukt, barn, tidigare komplikationer hos mamman etc). Valdigt sallan gors ju KS pa helt friska mammor med helt friska barn som ej haft komplikationer forut. Man kanske kan argumentera att satessnitt ar det men eftersom vi vet att om de istallet skett vaginalt hade de varit klassade som komplicerade sa ar heller inte helt korrekt att gora sa.

    Vad galler vaginala forlossningar finns det tyvarr inget samhallsintresse for att finansiera sadan forskning. Det ar iaf den anledning jag tror mest pa. For att forskning ska genomforas maste det finnas intresse fran forskare och mojlighet att fa pengar. De flesta som forskar inom detta omrade ar lakare och jag tror helt enkelt inte de har nagot att vinna pa att visa korrekt statistik pa riser med okomplicerade vaginalforlossningar. Dessutom sa maste vi ju borja med att definiera vad som ar en komplikation och det rader valdigt delade meningar om det. 

    Basta vore forstass att gora en randomiserad studie dar tex friska forstfoderskor med friska barn slumpades till antingen planerat ks eller vaginalforlossning, men det ar ju helt oetiskt.

    hmm, langt babbel men inget svar pa din fraga. Om nagon hittar vettig statistik ar jag valdigt intresserad.

  • Ravenn­a
    Äldre 26 Jan 16:59
    #5
    Cicek skrev 2012-01-25 23:28:50 följande:
    Jag har ingen aning, men jag tror att om en vaginal förlossning går bra till (eller vad man ska säga) så innebär den färre risker och man återhämtar sig snabbare. Däremot är väl ett planerat snitt mindre riskfyllt än en komplicerad vaginal förlossning, som kanske leder till akutsnitt dessutom.. Men det kan man ju inte veta i förväg hur det slutar! :P Sorry, inget bra svar, jag vet!
    Hehe, det är precis sådana där vaga poster och "troende" jag vill kunna balansera mot lite fakta och statistik...

    Vi kanske skulle hjälpas åt att skapa någonting själva framöver? Det finns ju mycket material på nätet, bara man tar sig tid att leta.

    Jag känner mig själv och är ganska övertygad om att jag kommer att försöka göra någon slags lista i så fall - och då så långt det går försöka titta på planerade snitt vs vaginal förlossning. Visst är bilden komplicerad... men kanske inte så komplicerad ändå.

    I Kina är t.ex. 46% av alla födslar med kejsarsnitt, så att påstå att kejsarsnitt på friska kvinnor med friska barn är ovanligt skulle jag väl inte hålla med om. Det blir allt vanligare, även om vi nog ligger lite efter i Sverige.
  • Ravenn­a
    Äldre 26 Jan 17:16
    #6

    Muahahahahahahah the research bitch does it again.,.. har hittat en awesome rapport som var precis vad jag sökte... ska sammanställa så får jag får tillfälle, väntar gäster nu och kan inte riktigt sitta och frossa i inkontinens-statistik när de kommer. ;-P

  • Lady32
    Äldre 26 Jan 19:35
    #7
    Ravenna skrev 2012-01-26 17:16:22 följande:
    Muahahahahahahah the research bitch does it again.,.. har hittat en awesome rapport som var precis vad jag sökte... ska sammanställa så får jag får tillfälle, väntar gäster nu och kan inte riktigt sitta och frossa i inkontinens-statistik när de kommer. ;-P
    Väntar med spänning! När ska gästerna gå..? Kan du inte köra med en liten fuling..."OJDÅ, nämen titta så mycket klockan är! Nu börjar det minsann bli läggdags för mig..." Hehe
  • Äldre 27 Jan 11:43
    #8

    Ravenna - här är en till som väntar med spänning! I put my trust in you... Skulle du kunna skaka fram någon sammanställning av risker för bebisen också med respektive förlossningssätt?

  • Ravenn­a
    Äldre 27 Jan 16:29
    #9

    Kort sikt, planerat KS vs VF


     


    Döden


    KS - 0,000125 %


    VF - 0,000010 %


    Kommentar: Tycks vara mycket svår att uppskatta då det nära sambandet mellan kejsarsnitt och indikation för komplikationer hänger ihop - dvs skillnaden behöver inte höra ihop med metoderna i sig utan bero på komplikationer som var anledning till kejsarsnittet.


     


    Sfinkterruptur


    VF - 3-4 % (samtliga)


    VF - 7 % (förstföderskor)


     


    Transfusionskrävande blödning


    KS - 0,46 %


    VF - 0,47 %


    Kommentar: Att andelarna är lika stora kan bero på att VF kan sluta instrumentellt eller med akut KS, vilket medför större blödningsrisk.


     


    Skador på andra bukorgan (blås- och tarmskador)


    KS - 0,08 %


     


    Infektion


    KS - 6,4%


    VF - 4,9%


     


    Blodpropp


    KS - 0,00122 %


     


    Förlängd vårdtid


    KS - 3 dygn


    VF - 2 dygn


     


    Risk för akut kejsarsnitt


    VF - 10 %


     


    Långsiktigt


     


    Föreliggande moderkaka


    KS - 0,4 - 0.8 %


    VF - 0.2 - 0,5 %


     


    Postoperativa sammanväxningar


    KS (obs, akuta + planerade) - 0,64 %


    VF - 0,32  %


     


    Urininkontinens 3-6 mån efter förlossning


    KS (akut + plan) - 2,5 - 3,9 %


    VF - 8,8 %


    Instrumental VF - 18 - 60%         


    Det är 3 gånger så vanligt att man opereras mot stressinkontinens efter VF än KS.


     


     


    Uterusruptur efterföljande graviditet


    KS - 0,0054 %


     


     


    Det jag inte hunnit hitta jämförbar info om är:


     


    Framfall


    Samlagssmärta


    Bristningar i slida


     


    Om någon kan hitta pålitlig info så kan vi hjälpas åt att sammanställa och posta detta i topic sedan!


    
  • Ravenn­a
    Äldre 27 Jan 16:32
    #10

    Obs i förra inlägget fokuserade jag på att hitta info om mamman. Får återkomma när jag hinner med att göra en bäbisversion!

    Det jag tycker är oerhört intressant i sammanhanget är att så mycket som 10% av alla försök till vaginala förlossningar slutar med KS - vilket leder till att man utsätter sig för dubbla risker.

    Hjälps gärna åt! Vore sjysst om vi kunde sammanställa något fint.
    Jag har använt mig av ett par olika källor baserade i vårdinformation.
    Jag har utelämnat att skriva om de risker jag hittade som inte hade några siffror eller tydliga/starka indikationer.

Svar på tråden VF vs KS - sammanställning av risker