• sandrapersson

    Flytta utomlands! Säkert,billigt och ett fantastiskt land?

    Pratat med min pojkvän att Sverige börjar bli lite för mycket nu.

    Klassiskt så är det Vädret och människorna man tröttnat på.

    Min pojkvän är poker spelare och kan "jobba" vart han vill.

    Så intresserad att höra av er som rest mycket, och som VET om landet du skall berätta om.
    Vill inte höra att du hört något att det är bra eller det är skit. Du måste ha upplevt det själv för att skapa dig en uppfattning.
    Bara för du varit med om 1 vecka med massa regn så hatar du det landet, det är jag inte intresserad av att höra.

    Utan ni människor som bor eller bott utomlands och levt en längre tid, är jag intresserad av att höra ifrån.

    Vi vill "ha", Berg,skog och hav i närheten eller som utsikt från boende.Värme i minst 8-10 månader och helst länder utan orkaner eller annat obehagligt.
    Maten och boende skall vara billigare än i Sverige och mer värt pengarna.

    På landet som i staden spelar ingen roll.

    Jag har tänkt att försöka skaffa något arbete på plats inom butik som inredning, skor, kläder etc.  då pojkvän tar han om ekonomin.
    Han är även intresserad i fastigheter så finns det stor potential i framtida investeringar och landet/staden är växande är det ett plus.

    så du som vet, du som bor eller bott.
    Berätta om stället och varför och gärna länka till information.
    Ge gärna tips på vad det mat kostnad för 1-2 personer kostar i månader "normalt" i snitt. Ca pris.
    Även hyres kostnader och storlek på boende och äta ute för 1-2 per.

    Vi har varit i Kroatien(Makarska rivieran) 2 månder och pula. varit på Bali 48 dagar. NEw york, Monika Beach, Franska rivieran. Inget av detta har varit åååh här vill jag bo)

    Tack ^^
     

  • Svar på tråden Flytta utomlands! Säkert,billigt och ett fantastiskt land?
  • Lycklig2012

    Tror du ska leta på någen resesight eller utlandssvenskar eller något, FL är inte känt för att ge uttömmande svar..

  • sandrapersson
    Lycklig2012 skrev 2012-01-31 18:25:25 följande:
    Tror du ska leta på någen resesight eller utlandssvenskar eller något, FL är inte känt för att ge uttömmande svar..
    Hej, jag har kontaktat lite olika sidor.
    Jo FL börjar bli som flashback och man kan redan se ett svar som är klassiskt svenskar som sitter vid datorn och svarar på för att de känner för det haha, men ja. Det finns så många platser där ute i världen som inte många vet om, men lättast att säga lycka till med ens krav eller ge negativa svar ( reflekterade från ens egna liv) , när det troligtvis finns gott om platser som ger en allt man vill ha där ute.

    Men ja, forum förbli forum, men man kan faktiskt få tur ibland och en som lyckas pricka in ett bra svar, men mest dryga människor, men ja, det är ju internet. Men jag tackar för ditt svar och tid :)

    Ha en fortsatt trevlig kväll 
  • Nica 1

    Antar du menar mitt svar och jag skulle kunna ge massa exempel då jag bott länge utomlands i olika delar av världen men du har en stor kravlista och där kan jag säga att du får det svårt om allt ska uppfyllas. Själv älska jag samoaöarna och skulle gärna flytta tillbaka...men det var nåt som fela enligt din kravlista. Så ja lycka till

  • Lycklig2012

    Ett bra tips ändå är ju att egentligen behöver ni inte vara begränsade över visumkrav heller för du kan ju börja med att söka jobb och därigenom få jobbvisum. Kanske ska du börja i den ändan istället för att välja land och sen leta jobb? Af har ju utlandsjobb tex. Och språket kanske ni behöver tänka på? Engelskspråkigt land eller i alla fall att dom flesta kan förstå engelska?

  • sandrapersson
    Nica 1 skrev 2012-01-31 18:39:03 följande:
    Antar du menar mitt svar och jag skulle kunna ge massa exempel då jag bott länge utomlands i olika delar av världen men du har en stor kravlista och där kan jag säga att du får det svårt om allt ska uppfyllas. Själv älska jag samoaöarna och skulle gärna flytta tillbaka...men det var nåt som fela enligt din kravlista. Så ja lycka till
    Hej. Det är skillnad vad på jag vill ha och vad jag skall ha.
    Klart man får kompensera men det finns säkert delar av världen som kan fylla upp ens krav men som varken du eller jag varit på.
    Vad har inte samoaöarna som jag hade på min kravlista? :)
     tack för din tid och svar.  
  • Deiia

    Problemet är väl att de flesta "varma och billiga" länder ligger i orkan eller cyklonområden. Eller jordbävningsområden..... . Så då går en stor del bort om du inte kan kompromissa lite.

    Det enklaste för er skulle vara att flytta inom EU. Då är ju rörligheten stor. Själv skulle jag vilja flytta till Mallorca - dock inte billigt! Mallorca har allt tycker jag. Klimatat, naturen och en hyfsat stor trevlig stad.

    Visst har vi utlandssvenskar här på forumet:
    http://www.familjeliv.se/Forum-3-45/
    Där kan du nog få många svar.
          


Svar på tråden Flytta utomlands! Säkert,billigt och ett fantastiskt land?