• MYCHIL­D2007
    Äldre 8 Feb 17:27
    7000 visningar
    6 svar
    6
    7000

    Hur klipper man kaninens klor?

    Vi har införskaffat en kanin och igår fick han bada :D
    Det tyckte han om.

    Nu till problemet är ju då att han har väldigt långa klor märkte jag.
    Jag har en kattsax, en såndär speciell vet ni?! Kan man använda det på kaniner?

    Jag tycker det är knepigt nog att klippa kattens, men det har blivit en vana och där ser man ju hur man ska klippa. Man ser själva purpan eller vad det heter. Men hos Kaninen var ju klorna helt märka. Så hur vet man hur mycket man ska klippa? :( 

    Någon som orkar förklara lite? 

  • Svar på tråden Hur klipper man kaninens klor?
  • beblac­kliste­d
    Äldre 8 Feb 17:33
    #1

    Varför bada du kaninen?

    Jag tycker det är lättast att lära kaninen ifrån början att ligga på rygg på mina lår med öronen mellan mina ben, på så vis kan man undersöka kaninen väldigt bra och det blir lätt att klippa korna. svarta klor är lite knepiga, brukar synas ifall man får rätt ljus med en lampa, men annars är det bara att klippa pyttelite varje gång så är man säker på att inte klippa i pulpan :)  

  • Äldre 8 Feb 18:04
    #2

    Jag brukade klämma lite med tången på klon precis innan jag klippte, oftast ryckte kaninen till om jag var på pulpan. Fungerade för mig, hände bara nån enstaka gång att jag råkade klippa i pulpan.
    Brukade förresten också lägga kaninen på rygg såsom ovanstående skriver. Hoppas det går bra! :)

    O säger samma, varför bada den?

  • Äldre 8 Feb 18:40
    #3

    Jag använder hundes klotång, den är kraftigare och mycket lättare att klippa med än kattens! Om kaninen är lite sprattlig (som min kan vara när han tycker det är oschysst fasthållning) kan det vara enklare om någon annan håller den när du klipper. Använd dig av en skarp lampa så kan du oftast se pulpan genom klon, så att du inte råkar klippa i den.

  • Äldre 8 Feb 18:43
    #4

    Jag badar oxå min gamle skrutt, då han med åldern har blivit lite dålig på att hålla sig ren själv, och det i kombination med foderallergi kan bli lite ofräsht emellanåt. Han tål inget färskt och ibland hittar han ett  blomblad eller en gurkbit som tappats och då får han diarre. Annars är han pigg för att snart fylla 10 år, det är en dvärgvädur.

  • Sveass­on
    Äldre 8 Feb 18:46
    #5

    Hur vet du att han tyckte om att bada? Alltså hur visade han det?
    Annars är det rätt ovanligt för både kaniner och marsvin, både att de behöver och att de tycker om att bada. 

  • Äldre 9 Apr 13:51
    #6

    Vår kanin är sjövild när man ska klippa klorna..... Måste ta honom i ett badlakan och sedan lirka ut en och en tass...Annars ser man ut som man slagits med taggtråd efteråt för han verkligen avskyr det. Försökte länge att träna honom att ligga på rygg, men han vägrar.....Klipper med klotång för hund och det funkar bra, han har ljusa klor så det är inga problem att se pulpan. (Så han är inte orolig för att jag klippt honom i pulpan för det har aldrig skett). Så badlakan är det som funkar för oss, men så är han extremt besvärlig att klippa också....

Svar på tråden Hur klipper man kaninens klor?