• Anonym
    Äldre 10 Feb 19:13
    17343 visningar
    9 svar
    9
    17343

    Jag hatar mitt liv och vet inte vad jag ska göra åt saken!

    Alltså jag orkar inte mer. Jag vet inte hur jag ska kunna formulera mig utan att låta som en självömkande gnällspik så försök stå ut.
    För ungefär två och ett halvt år sen insjuknade jag i en väldigt djup depression. Jag låg inlagd i ungefär tre månader, fick ect-behandlingar och medicinerades kraftigt. Jag försökte begå självmord och var medvetslös i 36 timmar men är enligt läkarna helt utan men.
    Det har varit en lång, lång kamp för att bli bättre. Det jobbigaste var känslan av att ingenting spelar någon roll, ingenting var kul eller intressant eller värt att kämpa för. Nu är jag bra igen och folk omkring mig är så imponerade över hur bra jag lyckats den senaste tiden. Jag har lyckats få ett jättebra jobb, och borde vara överlycklig.
    Men... jag tycker inte om jobbet, det är inte det jag vill göra! Jag känner hur jag sakta men säkert närmar mig depressionens kant igen, och klarar banne mig inte att gå igenom det igen!
    Jag jobbar inom finans, och kan tänka mig att fortsätta i samma bransch, men med något som är lite mer kreativt om nu det är möjligt. Allra, allra helst skulle jag vilja bli författare men jag inser ju att det inte är så troligt. Jag håller på och skriver på en bok dock, det kan jag ju göra på fritiden liksom.
    Jag kanske ska nämna att det inte bara är jobbet, utan staden jag bor i. Jag trivs verkligen inte. Jag har en idé om var jag skulle vilja bo istället men jag vet inte om det är möjligt.
    Min chef vill väldigt gärna behålla mig och har planer för hur jag kan använda mina starka sidor på mitt nuvarande jobb. Men jag känner bara neeeeeeeeeej!
    Jag vet att jag borde bita ihop ett par år och stanna kvar, men jag är så fruktansvärt rädd för att bli sjuk igen.
    Jag är 27 år och känner att tiden bara går, och att det inte är någon vits med att bara sitta av den. Då kan jag ju lika gärna dö nu som om det ska vara så.


    Problemet är att jag inte alls vet vad jag vill. Allt jag tycker är kul och jag är duktig på är värdelösa egenskaper på arbetsmarknaden... jag älskar litteratur, historia, religion och sånt. Jag vill absolut inte bli lärare, annars hade det ju varit ett bra sätt att få hålla på med dessa saker. Jag är jätteintresserad av psykologi, men jag tror inte jag skulle klara av den utbildningen.
    Jag skulle inte ha något emot att börja plugga igen om jag verkligen visste vad jag ville bli. Jag har inga sparade pengar, och tur är väl det för annars hade jag nog sagt upp mig och flytt till en enslig stuga i skogen eller nåt.
    Snyft, snyft stackars mig och mina i-landsproblem. Någon som har lust att ge mig förslag på vad jag ska göra med mitt liv? Förutom att gå i terapi och sluta tycka synd om mig själv dårå
    Men typ, vad ska jag bli när jag blir stor? Jag vill ha ett mål, något som engagerar mig och som jag bryr mig om och kan känna att yes, det här är för mig!

  • Svar på tråden Jag hatar mitt liv och vet inte vad jag ska göra åt saken!
  • Anonym (Milla­n)
    Äldre 10 Feb 19:27
    #1

    Jag visste inte heller vad jag ville göra med mitt liv, för ca fem-sju år sedan. Det enda jag visste var att jag ville ha en förändring. Så jag gjorde en förändring. Jag började läsa en fristående kurs på högskolan. Det var då jag upptäckte hur roligt - och svårt! - det var att studera. Jag träffade en himla massa olika människor där, jag frågade alla jag stötte på "Vad jobbar du med och hur trivs du med det?". Genom dessa frågor så började det formas en längtan hos mig: Jag ville bli socionom. Och nu sitter jag här och är socionom Ja, det låter väldigt enkelt när jag beskriver det såhär, men måste det vara så svårt då? Jag behövde en gnista, en motivator - och för mig var det den där fristående kursen (i ett ämne som inte har någonting alls med socialt arbete att göra). Så det är mitt tips: Gör något. Det "något:et" kommer att sätta igång processer.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 10 Feb 21:20
    #2

    Problemet är att jag har provat att göra det där "något annat", flera gånger.
    Eller det riktigt stra problemet är ju att jag liksom inte tycker att nånting alls är kul eller spännande. Alltså, jag är ju intresserad av saker och så, men jag kan liksom inte se fram emot nånting.
    Kul att du hittade det du ville göra

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 11 Feb 14:54
    #3

    Puff puff

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 15 Feb 21:41
    #4

    puffar en sista gång. fl brukar ju vara fullt av kloka människor som har råd att ge :)

  • Anonym (a)
    Äldre 16 Feb 15:10
    #5

    För en del år sen gjorde jag som föregående här, hoppade på några fristående kurser för att jag inte visste vad jag ville eller tyckte om. Det fungerade faktiskt. Jag hittade där nåt jag verkligen tyckte om, då åtminstone I dag är jag tillbaks där i vilsenheten och denna gång vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Eftersom du har jobb, kanske du kan ta tjänstledigt. Ta några distanskurser medan du tex flyttar utomlands, så kan du testa på det livet också, och får mer tid att skriva på boken. Samtidigt får du studiemedel. Ja, det var en idé jag själv funderat på. Att känna att ingenting är kul känner jag igen, vet inte vad man ska göra åt det.

  • Anonym
    Äldre 16 Feb 15:13
    #6

    Har du funderat över socionomprogrammet? Man blir inte psykolog men man kan arbeta som kurator. Psykologi är också något man har stor nytta av som socionom. Du kan arbeta med psykisk sjuka, missbrukare, personer med alla möjliga sociala problem.

  • Äldre 27 Sep 22:35
    #7

    Jag har tänkt att ta livet av mig för att jag råkar inte mer jag känner mig som en slav och inte kan någonting om jag fick så skulle jag hoppa framför ett tåg och de e då jag får uppmärksamhet men jag vet inte vad jag ska göra snälla hjälp mig jag e bara 12år och bor i Stockholm

  • MLB
    Äldre 28 Sep 09:59
    #8
    Saraandersoon skrev 2013-09-27 22:35:58 följande:
    Jag har tänkt att ta livet av mig för att jag råkar inte mer jag känner mig som en slav och inte kan någonting om jag fick så skulle jag hoppa framför ett tåg och de e då jag får uppmärksamhet men jag vet inte vad jag ska göra snälla hjälp mig jag e bara 12år och bor i Stockholm
    Kan du prata med dina foraldrar om det?

    Annars, ring BRIS 116 111. Det ar gratis, ingen som du inte berattar det for far veta att du ringt.
  • Äldre 21 Jan 22:45
    #9

    Jag hatar mitt liv och jag vill inte finnas och förstöra för andra jag vet inte vad jag ska göra hjälp mej snälla :(

Svar på tråden Jag hatar mitt liv och vet inte vad jag ska göra åt saken!