• Äldre 20 Feb 10:26
    5460 visningar
    10 svar
    10
    5460

    Överraska med bröllop vid dopet - någon som gjort det?

    Vi ska överraska våra gäster med vigsel under vår tös dop nu i vår.
    Vi har valt detta för att vi inte vill ha ett stort bröllop. 
    Vi har valt att bara ha våra familjer närvarande och ett fåtal nära vänner.

    Någon här som vigt sig under dopet?

    Hur la ni upp dagen?
    Musik? Psalmer? Kläder?

    Vill veta allt           

  • Svar på tråden Överraska med bröllop vid dopet - någon som gjort det?
  • katze
    Äldre 20 Feb 10:32
    #1

    jag har varit gäst pa ett och maste säga att det var lite dumt för oss som inte var förberädda pa det hela.
    det var jätte mysigt och jätte trevligt men vi hade inte kläder och liknade med oss till barnen och festen efter (middag med dans) var ju lite mer tidsintensiv än "bara" en dopfika i församlingsgarden.
    vi kunde lösa det med ett snabbesök i en klädafär i närheten (koftor för kvällen och varist par varma benvärmare) och en snabis till närlivs där fler blöjor införskaffades.

  • Khalee­si
    Äldre 20 Feb 10:35
    #2

    Min kusin gjorde det. Hans blivande fru hade inte tänkt ha brudklänning, men ändrade sig i sista sekunden. Som dopgäst tyckte jag att det var kul med en sådan överraskning - att det inte bara var dop.


    En tanke bara - se till att informera ordentligt om det är någon nära familjemedlem som tackar nej till att komma på dopet. En kompis råkade ut för att hans syster ( i andra änden av landet) gifte sig på sin 30-årsdag. Han valde bort att åka på festen för att det var för långt och besvärligt för bara en vanlig fest. När han sedan i efterhand fick veta att de gift sig samtidigt blev han otroligt besviken på sin syster för att hon uppenbarligen tyckte att det var viktigare att vigseln var hemlig, än att hennes ende bror kunde närvara. För hade han vetat så hade han självklart åkt!


    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Äldre 20 Feb 10:42
    #3

    Gillar inte riktigt upplägget. Vi tackade nej till vänners dop för att det var för långt. Med hade vi vetat att det var bröllop hade vi garanterat åkt.

    En annan gång vi råkade ut för det kändes det skitdumt att ha med en pekbok och body på ett bröllop, vi kände att vi ville ge en riktig bröllopspresent efteråt även om det inte var vårt fel. Plus att vi inte var förberedda på tiden på festen efter.

    Jag tycker man kan ha kombinerad bröllop och dip utan just överraskningen!

  • Khalee­si
    Äldre 20 Feb 10:44
    #4

    Just tidsaspekten är förstås viktig. Kanske kan man göra som på barnkalas - skriva ut på inbjudan när man räknar med att kalaset är slut? För på dop brukar det ju bara vara en stund i kyrkan, sedan kaffe och tårta och sen åker man ju hem. Kanske planerar man till och med att göra något annat på hemvägen från dopkaffet?


    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Äldre 20 Feb 10:53
    #5

    Tack för era svar!

    Alla som vi bjudit har redan tackat ja! Och vi kommer inte att ha någon fest efteråt. Utan det blir "bara" dopfika i församlingshemmet. Vi väljer att fira enbart dopet (dukning, tårta m.m. går i dopets tecken) och vi vill inte ha några bröllopspresenter men vill dela själva vigseln med våra familjer.

    Själva cermonin i kyrkan skulle ta ca 30 minuter mer än om vi bara hade dopet enligt prästen, så det blir ju inte så mycket längre i kyrkan för de inbjudna.    

  • Äldre 27 May 20:46
    #6

    Vi funderar i att ha ett kombinerat dop och bröllop
    när det är dags för bebisen (i magen än så länge) att döpas.
    Anledning?
    Vi vill både döpa o gifta oss med bara några månaders mellanrum (blir dubbelt jobb)
    Vi är en student, en pappa som vid tidpunkten kommer vara pappaledig (inte bästa ekonomiska tillfället)
    Vi har ett "speciellt" år nästa år vilket gör att vi gärna vill gifta oss DET året..
    Vi har stora familjer på bådas sida och även om vi bara bjuder dom närmaste är det runt 90 st (till ett dop!!)
    -vilket gör att vi känner att det skulle bli betydligt fler om vi hade ett separat bröllop..
    Rent ekonomiskt skäl
    Praktiskt
    Men två stora anledningar: Vi är inga personer som gillar att få massa presenter, samt inga hejjare på dans heller (brudvals) = vilket vi slipper om vi inte har ett renodlat bröllop! ;)

    Men än är inget spikat så vem vet.. :)
                  

  • Äldre 29 May 23:24
    #7
    Hannah med H skrev 2012-05-27 20:46:52 följande:
    Vi funderar i att ha ett kombinerat dop och bröllop
    när det är dags för bebisen (i magen än så länge) att döpas.
    Anledning?
    Vi vill både döpa o gifta oss med bara några månaders mellanrum (blir dubbelt jobb)
    Vi är en student, en pappa som vid tidpunkten kommer vara pappaledig (inte bästa ekonomiska tillfället)
    Vi har ett "speciellt" år nästa år vilket gör att vi gärna vill gifta oss DET året..
    Vi har stora familjer på bådas sida och även om vi bara bjuder dom närmaste är det runt 90 st (till ett dop!!)
    -vilket gör att vi känner att det skulle bli betydligt fler om vi hade ett separat bröllop..
    Rent ekonomiskt skäl
    Praktiskt
    Men två stora anledningar: Vi är inga personer som gillar att få massa presenter, samt inga hejjare på dans heller (brudvals) = vilket vi slipper om vi inte har ett renodlat bröllop! ;)

    Men än är inget spikat så vem vet.. :)
                  
    Om tanken är att gästerna inte ska veta om bröllopet, så ställ inte in er för hårt på at t de blir överraskade. Det är liksom inte så ovanligt längre, om ett ogift par ska döpa ett gemensamt barn är det säkert många som misstänker bröllop också.
  • Äldre 6 Jun 19:57
    #8
    Jennie med ie skrev 2012-05-29 23:24:21 följande:
    Om tanken är att gästerna inte ska veta om bröllopet, så ställ inte in er för hårt på at t de blir överraskade. Det är liksom inte så ovanligt längre, om ett ogift par ska döpa ett gemensamt barn är det säkert många som misstänker bröllop också.

    Nej det gör vi inte, men vet snarare om personer i skaran som kommer bli arga/besvikna..
    Men med tanke på de jag skrev och att vår ekonomi inte tillåter större arrangemang då 
    vi fått två barn under min utbildning och att sambon varit hemma mycket med vår son och kommer
    även att vara det med vår nästa så är det den ultimata lösningen för oss! :)   
  • Äldre 6 Jun 20:01
    #9

    min kusin gjorde så, det var bara hennes mamma och min mamma som visste om det, sen fick de skvallra till hennes pappa för han tänkte inte komma (var en bit att åka och han hade svårt att ta ledigt från jobbet)

    Jag tyckte det var en skitskoj idé, när kyrkklockorna ringde så klev dem in och så hade de vigseln först, en ganska kort akt och sen dopet, under tiden vigseln var så bar gudföräldrana bebisen, de hade fått veta samma dag så de gick bakom brudparet in i kyrkan.

    Däremot var det många äldre släktingar som blev upprörda, det pratades om att de inte hade rätt klädsel, att de inte fått chansen att köpa en present osv osv...de fattade helt klart inte att paret bara ville ha en fin lugn tillställning utan ståhej och massa krav på kläder och presenter.

    De hade en sittning med smörgåstårta efteråt i församlingshemmet och sen tårta o kaffe på det, ingen dans utan bara härligt umgänge och mycket snack

  • Äldre 26 Jun 19:07
    #10
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-06-06 20:01:14 följande:
    min kusin gjorde så, det var bara hennes mamma och min mamma som visste om det, sen fick de skvallra till hennes pappa för han tänkte inte komma (var en bit att åka och han hade svårt att ta ledigt från jobbet)

    Jag tyckte det var en skitskoj idé, när kyrkklockorna ringde så klev dem in och så hade de vigseln först, en ganska kort akt och sen dopet, under tiden vigseln var så bar gudföräldrana bebisen, de hade fått veta samma dag så de gick bakom brudparet in i kyrkan.

    Däremot var det många äldre släktingar som blev upprörda, det pratades om att de inte hade rätt klädsel, att de inte fått chansen att köpa en present osv osv...de fattade helt klart inte att paret bara ville ha en fin lugn tillställning utan ståhej och massa krav på kläder och presenter.

    De hade en sittning med smörgåstårta efteråt i församlingshemmet och sen tårta o kaffe på det, ingen dans utan bara härligt umgänge och mycket snack

    TACK! :)
Svar på tråden Överraska med bröllop vid dopet - någon som gjort det?