• Äldre 20 Feb 14:18
    5106 visningar
    7 svar
    7
    5106

    Flytta till San Diego?? Tips mottages!

    Hej,

    Jag och min man är sugna på att flytta utomlands och är i första planeringsstadiet. Det lutar kanske lite åt San Diego då det finns ett företag där eventuellt båda kan få jobb.

    Det jag funderar lite på är dagis/förskola då vår dotter är 2 år. Vad finns där för alternativ om man måste jobba heltid? Tanken är att jag ska jobba halvtid för att sen spendera tid med dottern så hon slipper vara på förskola hela dagarna (en anledning till att vi funderar på att flytta). Finns det någon svensk förskola och vad kostar den i månaden? Alternativt är att man får vänta några år med att flytta så hon är äldre.

    Någon som bor i San Diego och kan komma med tips? Även andra orter och länder är intressanta då vi vill kolla upp saker innan vi bestämmer oss.

  • Svar på tråden Flytta till San Diego?? Tips mottages!
  • Äldre 20 Feb 14:29
    #1

    Vilket/vilka visum planerar ni att använda?

  • Är inte så superinsatt än men vi tänkte arbetsvisum och få anställning på amerikanskt företag.

  • Äldre 22 Feb 20:31
    #3

    Jag bor i USA sedan många år tillbaka.  Det finns många privata förskolor här, men de är väldigt dyra.  Någon svensk förskola i San Diego tror jag inte finns. 

    Här i USA börjar man kindergarten (motsvarigheten till första klass) när man fyllt 5 år.  Det är gratis i den allmänna skolan.  Jag skulle rekommendera er att flytta innan kindergarten så att dottern kan bra engelska och är redo för att lära sig att läsa och skriva på engelska när hon böjar kindergarten. 

    I den här tråden kanske du kan få en del svar

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m50066376.html

  • Äldre 22 Feb 20:35
    #4
    Mamma till världens bästa dotter skrev 2012-02-20 14:34:30 följande:
    Är inte så superinsatt än men vi tänkte arbetsvisum och få anställning på amerikanskt företag.
    Då kommer företaget som anställer er att få ordna med visum åt er.  Man kan inte själv ansöka om arbetsvisum och sedan åka hit och söka jobb. 

    Ett annat alternativ är green card lotteriet.  travel.state.gov/visa/immigrants/types/types_1322.html
  • Äldre 22 Feb 20:38
    #5
    Mamma till världens bästa dotter skrev 2012-02-20 14:18:07 följande:
    Finns det någon svensk förskola och vad kostar den i månaden? Alternativt är att man får vänta några år med att flytta så hon är äldre.
    Det är enklare att flytta när barnen är yngre. 

    Här finns ytterligare en tråd med en massa info.

    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html
  • Äldre 26 Feb 21:06
    #6

    Hej! Ni har antagligen redan flyttat till San Diego och jag hoppas att ni stortrivs! Jag önskar att jag hade sett denna post mycket tidigare! Jag har bott i San Diego i över 21 år och jag känner till det mesta om denna underbara stad! Jag är mäklare och mamma med två barn med starka kontakter runtomkring San Diego. Om det är något ni har frågor om så hjälper jag er gärna!
    www.suzannesvahn.com
    www.facebook.com/pages/Svensk-i-San-Diego/575102835888280

  • Äldre 1 Mar 17:37
    #7

    Blev det någon flytt?

Svar på tråden Flytta till San Diego?? Tips mottages!