• lillis­79
    Äldre 21 Feb 11:06
    5289 visningar
    43 svar
    43
    5289

    hur behandla svamp i min katts ansikte???

    min 3-åriga katt lider av fruktansvärd klåda under hakan och pälsen mellan ögon/öron, det är som klumpar i huden, fick kortison utskrivet av veterinär mot eksem men jag tror det är svamp för kortisonet har inte hjälpt ett smack efter 3 veckors behandling.
    behöver min katt antibiotica? eller finns det något receptfritt till djur jag kan smörja på???


    Göteborgare
  • Svar på tråden hur behandla svamp i min katts ansikte???
  • lillis­79
    Äldre 21 Feb 11:19
    #1

    ingen som vet??Skäms


    Göteborgare
  • Äldre 21 Feb 12:51
    #2

    Är prover tagna så att man vet att det är svamp?


     


    Det du beskriver låter nämligen även som foderallergi.

  • lillis­79
    Äldre 21 Feb 15:33
    #3
    IceJossan skrev 2012-02-21 12:51:44 följande:

    Är prover tagna så att man vet att det är svamp?


     


    Det du beskriver låter nämligen även som foderallergi.


    kortisonet hade isåfall tagit bort klådan om det varit foderallergi men det hjälper inte, vi har testat allergifoder före kortisonbehandlingen men ingen förbättring, allergi-prover har tagits.. det ser ut som svamp när jag googlat bilder.. frågan e hur jag behandlar det? har precis varit hos veterinären och betalat 1000 kr ör undersökning samt kortison så jag har inte råd att gå dit igen just nu.. det var utslängda pengar att gå dit för uppenbarligen blev katten feldiagnostiserad :(
    Göteborgare
  • skorpi­onen80
    Äldre 21 Feb 15:36
    #4

    Ring vaterinären, de har kanske en plan B ifall kortisonet inte hjälper.

  • Äldre 21 Feb 15:45
    #5

    Kan det vara ringorm? Förvånad

  • Äldre 21 Feb 16:00
    #6

    Såklart borde du ringa veterinären igen. Ett litet hudprov kan säkert visa vad som är fel. Sen kan ni prova köpa medel mot svamp, typ fungoral - fråga personalen på apoteket först så jag inte tagit fel på namnet. När vår katt hade ringorm (och smittade mig såklart) använde vi det på oss båda efter veterinärens inrådan.

  • lillis­79
    Äldre 21 Feb 20:12
    #7

    Ringorm kan det inte vara, katten har haft klåda länge och varken den andra katten, jag eller min sambo har fått det så jag tror med största sannolikhet det är svamp. Har telefontid med kattens veterinär i morgon så får se vad hon säger, hoppas jag slipper betala tusen kr till nu när han blivit felbehandlad och det bara var 2 v sedan han blev undersökt ;(

  • Ebba Caroli­ne
    Äldre 21 Feb 20:13
    #8
    lillis79 skrev 2012-02-21 20:12:01 följande:
    Ringorm kan det inte vara, katten har haft klåda länge och varken den andra katten, jag eller min sambo har fått det så jag tror med största sannolikhet det är svamp. Har telefontid med kattens veterinär i morgon så får se vad hon säger, hoppas jag slipper betala tusen kr till nu när han blivit felbehandlad och det bara var 2 v sedan han blev undersökt ;(

    Det låter mer som allergi eftersom svam smittar.
  • lillis­79
    Äldre 21 Feb 20:21
    #9

    Jo han har allergi och det får han kortison för och det har hjälpt bra i 2 år men nu senast har det inte tagit bort klådan så det kan vara så att han fått en infektion eller svamp i såren för det tar inte kortison bort utan då behövs nog antibiotika vilket veterinären oxå nämnde senast kunde ske..

  • Ebba Caroli­ne
    Äldre 21 Feb 20:24
    #10
    lillis79 skrev 2012-02-21 20:21:18 följande:
    Jo han har allergi och det får han kortison för och det har hjälpt bra i 2 år men nu senast har det inte tagit bort klådan så det kan vara så att han fått en infektion eller svamp i såren för det tar inte kortison bort utan då behövs nog antibiotika vilket veterinären oxå nämnde senast kunde ske..

    Eller så har kortisonet slutat verka.
Svar på tråden hur behandla svamp i min katts ansikte???