• Tidsre­senäre­n
    Äldre 23 Feb 19:51
    5954 visningar
    107 svar
    107
    5954

    Bor du mångkulturellt?

    1990 hade Sverige endast tre (!) ghetton, för att sedan öka till hela 130 år 2002. Bara två år senare, 2004, hade vi 157 utanförskapsområden.

    Folkpartiet presenterade denna undersökning flitigt innan dom började regera tillsammans med Alliansen 2006 och framåt (vem vågar sig på en gissning hur många det är nu 2012?). Det hade varit synnerligen kontraproduktivt att fortsätta presentera den antar jag, med tanke på att den nya makten fortsätter på samma inslagna politik - och mer därtill.

    Efter valet så röstade 7 partier i Riksdagen för att mångkulturen numera ska ingå i Svea Rikes Grundlag (plus lägg till att vi har en ständigt kraftig ström av invandrare varje år) så får vi rimligen anta att "mångkulturspräglande" områden också ökar i samma takt.

    (Den som vill veta mer om detta, t ex om du inte vet vad ghetto betyder och vad som definieras som detta kan googla på utanförskapsområden, utanförskapsindex osv.)

    Därför undrar jag - av ren nyfikenhet - således om du bor i ett sådant område och om du trivs osv.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bor du mångkulturellt?
  • Äldre 23 Feb 19:54
    #1

    Jag bor i ett villaområde där kanske 10% är invandrare. Räknas det som mångkulturellt?

  • Tidsre­senäre­n
    Äldre 23 Feb 19:55
    #2
    Äppelpaj80 skrev 2012-02-23 19:54:18 följande:
    Jag bor i ett villaområde där kanske 10% är invandrare. Räknas det som mångkulturellt?
    Det skulle jag inte vilja påstå.
  • Äldre 23 Feb 19:57
    #3

    Bor i ett villaområde i en mångkulturell stadsdel. Trivs här förutom för att politikerna inte tycker att folket i stadsdelen förtjänar samma möjligheter som invånarna i de andra stadsdelarna har

  • Äldre 23 Feb 19:58
    #4

    jag bor i en stad där det finns mycket.
    jag trivs inte och det inte för invandrarna utan jag trivs inte pga staden.
    men sen är här rätt mycket och fler ska komma. 

  • Äldre 23 Feb 20:00
    #5

    Nej jag tänkte väl det. Fast jag tycker det är lagom mångkulturellt.

  • Iwy
    Äldre 23 Feb 20:01
    #6

    Bor i ett område med finlandssvenskar/svenskar så skulle nog inte kalla det mångkulturellt, men jag trivs ändå

  • Fideli­s ad urnam
    Äldre 23 Feb 20:02
    #7

    Jag bor i en bostadsrättsförening med kanske 1 eller 2 personer av annan kultur. 
    Trivs jättebra här 

  • Gabusk­i
    Äldre 23 Feb 20:03
    #8

    Vi är ungefär hälften svenskar - hälften invandrare i vårt område.

    Vi trivs jättebra! Har riktigt härlig gemenskap på vår gård. Nu är inte min familj helsvensk heller, min man är från Chile.

  • Larsan
    Äldre 23 Feb 20:06
    #9

    Jag bor inte mångkulturellt, Trivs som tusan MEN tycker det är synd att det inte finns fler från andra nationer här. 


    12-barnspappa
  • Tidsre­senäre­n
    Äldre 23 Feb 20:07
    #10
    Larsan skrev 2012-02-23 20:06:14 följande:
    Jag bor inte mångkulturellt, Trivs som tusan MEN tycker det är synd att det inte finns fler från andra nationer här. 
    Varför flyttar du/ni inte?
Svar på tråden Bor du mångkulturellt?