• Äldre 26 Feb 14:31
    15289 visningar
    64 svar
    64
    15289

    känner mig lurad

    I våras köpte jag en blandras valp,mamma 100% renrasig och pappa 75% av samma ras
    25% visste inte ägare,den rasen fäller obetydlig lite,heter shih tzu
    Snart blir hunden 1 år och liknar en annan ras som fäller en hel del,
    kollat med veterinären som säger att hunden är fin i pälsen och att det är en tybetansk spaniel
    Jag har kontaktat ägaren flera gånger som tyvärr svarar inte på min mail
    Vi tycker om henne jättemycket men det är inte roligt att går med dammsugan varje dag
    tanken var att hon skulle ligga i min sons säng men det går inte ,för då far man bytta lakan dagligen
    Det är absolut inget fel på hundar som fäller med det fixar inte jag,jag blir hypernervös när det ligger hår överallt
    Vi kommer att sälja henne till en bekant för mindre summa pengar så att hon finns i närheten eftersom min son älskar henne ,han är 5 år
    Funderar att inskaffa en renrasig shih tzu men just nu har jag inte så mycket pengar att lägga ut.
    Jag känner mig så fruktansvärt lurad,valpen köpte vi via blocket

  • Svar på tråden känner mig lurad
  • Äldre 26 Feb 14:36
    #1

    Förstår att du är besviken... Men är det inte lite väl hårt att sälja hunden för att den fäller hår?
    Jag skulle aldrig kunna sälja min hund för en sån sak.

    Låt den inte sova i sängen bara. Du kanske får dammsuga lite mer än du tänkt, men det är det värt! Skrattande

  • Äldre 26 Feb 14:41
    #2

    Kan nog bara tycka synd om hunden i det här fallet tyvärr. Hunden kan ha en liten korg bredvid sängen så blir det inget hår i sängen. Vad händer om den nya hunden också tappar päls?

  • Äldre 26 Feb 14:43
    #3

    Men snälla TS... Du köpte medvetet en blandras. Det betyder också att man inte vet vad man får, utan får vara beredd på allt. Om du absolut inte ville ha en hund som fällde så skulle du kanske skaffat en renrasig hund av en ras som inte fäller. Jag tycker fruktansvärt synd om hunden som ska behöva byta hem för att ni inte tänkte genom köpet ordentligt först. Detta är anledningen till varför jag anser att blandrasaveln är oseriös. Både från köparen och säljarens sida i detta fall.

  • Äldre 26 Feb 14:43
    #4

    Alltså förlåt men ska du sälja hunden bara för att den fäller lite mer än du räknat med?!?
    Det är lite det som är negativa (eller tjusningen) med blandraser. Man vet inte riktigt hur de blir när de blir större.

    Lär hunden att inte vara i sängen bara. En svängom med dammsugaren dagligen är inte så jäkla svårt!
    Tror du inte sonen blir ledsen?

  • Äldre 26 Feb 14:49
    #5

    hur ofta borstar du hunden?
    har du tagit den till en trimsalong eller vad det heter.
    shih tzu´s är ju så kallade pälshundar och kräver daglig borstning samt att folk brukar klippa dem.
    googla på shih tzu och pälsvård och du får fram hur många länkar som helst
    eller missförstod jag %-satsen? vad är den som är renrasig?
    du kanske inte ska ha hund över huvudtaget?

  • Äldre 26 Feb 14:52
    #6

    Fy fasiken för dig. Hur i hela världen är du funtad? Säljer hunden bara för att hon fäller, tycker du inte om henne alls? Din son då? Är så arg så jag kan inte ens skriva mer än usch. Du borde inte få ha djur alls.

    När man köper en blandras vet man aldrig vad man får, har ett par kompisar som köpte en 50% spaniel, 25% labbe och 25% schäfer. Alla andra i kullen såg ut som spaniels men deras ser ut som en perfekt schäfer.
    Tänk efter och läs på INNAN du skaffar dig ett djur.

  • Äldre 26 Feb 14:52
    #7

    Jag har inga ord för personer som du, ts.

  • dezibe­l
    Äldre 26 Feb 15:53
    #8

    Jag tycker du gör helt rätt i att sälja hunden men köp för guds skull ingen ny eftersom du uppenbarligen inte bör ha hund överhuvud taget!!!

  • Jonazi­d
    Äldre 26 Feb 16:05
    #9

    Ytterst sällan blandras uppfödare är seriösa.

    Ta och läs på mer om hundar och om raserna du är intresserade av. Gå via rasklubben.  Kontakta seriösa uppf och ta en på foder eller halv foder. Eller spara pengar.

  • Äldre 26 Feb 16:16
    #10

    Tycker som många andra synd om hunden =/ Skaffar man blandras så är det just det, en BLANDRAS och man vet inte hur mycket valpen ärver av vardera ras den är blandad med och det är därför omöjligt att veta vad man får. Så jäkla trist att man alltid ska läsa om hur hundar blir omplacerade bara för att ägarna inte tänkte sig för innan de skaffade hunden.

Svar på tråden känner mig lurad