• Äldre 26 Feb 14:31
    15184 visningar
    64 svar
    64
    15184

    känner mig lurad

    I våras köpte jag en blandras valp,mamma 100% renrasig och pappa 75% av samma ras
    25% visste inte ägare,den rasen fäller obetydlig lite,heter shih tzu
    Snart blir hunden 1 år och liknar en annan ras som fäller en hel del,
    kollat med veterinären som säger att hunden är fin i pälsen och att det är en tybetansk spaniel
    Jag har kontaktat ägaren flera gånger som tyvärr svarar inte på min mail
    Vi tycker om henne jättemycket men det är inte roligt att går med dammsugan varje dag
    tanken var att hon skulle ligga i min sons säng men det går inte ,för då far man bytta lakan dagligen
    Det är absolut inget fel på hundar som fäller med det fixar inte jag,jag blir hypernervös när det ligger hår överallt
    Vi kommer att sälja henne till en bekant för mindre summa pengar så att hon finns i närheten eftersom min son älskar henne ,han är 5 år
    Funderar att inskaffa en renrasig shih tzu men just nu har jag inte så mycket pengar att lägga ut.
    Jag känner mig så fruktansvärt lurad,valpen köpte vi via blocket

  • Svar på tråden känner mig lurad
  • Äldre 29 Feb 09:21
    #51
    slutatsnusa skrev 2012-02-29 09:15:34 följande:
    lik förbannat drar de in grus o grejer.



    Oja, men ungarna är fan värre!! Ska man sälja dem oxå?
    Mest bara om kanske cancer igen.. nertystad.bloggplatsen.se/
  • AA2012
    Äldre 29 Feb 10:33
    #52
    YummyMami skrev 2012-02-29 09:21:55 följande:


    Oja, men ungarna är fan värre!! Ska man sälja dem oxå?
  • Äldre 29 Feb 18:04
    #53

    detta är nog bland de sorgligaste jsg läst. stackars hund. å stackars pojke.

  • Äldre 29 Feb 21:06
    #54
    YummyMami skrev 2012-02-29 09:21:55 följande:
    Oja, men ungarna är fan värre!! Ska man sälja dem oxå?
    Självklart men man kan ju sälja dem billigt till någon bekant så att man får träffa dem ibland
  • Äldre 1 Mar 06:32
    #55
    LekandeLätt skrev 2012-02-29 21:06:49 följande:
    Självklart men man kan ju sälja dem billigt till någon bekant så att man får träffa dem ibland



    Vissa dagar är man faktiskt på vippen att skänka bort dem på blocket!! Men skillnaden mellan hund och barn är den att hund är hund och barn är barn.
    Mest bara om kanske cancer igen.. nertystad.bloggplatsen.se/
  • Äldre 1 Mar 06:58
    #56
    lavande de provence skrev 2012-02-26 20:11:26 följande:
    va ni är taskiga,det är inte därför jag skrev på familjeliv för att vara på hoppad
    Jag kommer att sälja hunden för jag tål inte att se så mycket hår överallt,hunden får det bra och vi kommer att träffa henne när vi vill,det är väl inget fel,bättre det än att jag ska vara en arg mamma.
    Slutasnusa ,du läste inte vad jag skrev,det blev ingen thih tzu,den liknar inte alls sina föräldrar som jag har träffat
    därför känner jag mig lurad att hunden är en annan ras,enligt veterinären.
    Och min lille son får en annan vove som inte fäller så mycket
    Sorry tjejer att ni tycker så här,men jag är även orolig att min son kan får en allergisk reaktion
    om vi behåller henne (han har haft problem när han var bebis)
    Shih tzu är även den rasen som kallas för allergivänliga hundar
    Men jag håller med Er att man ska vända sig till en seriös uppfödare
    och det kommer jag att göra
    När man köper en blandras och vill ha en specifik kombination av raser bör ha så mycket kunskap att man själv kan avgöra om de hundar man tittar på är av den raskombinationen. Vill du ha en ras som inte fäller så mycket skaffa en pudel eller portugisisk vattenhund, eller annan ras som har denna typ av päls. Beteckningen allergivänliga hundar innebär inte att alla allergiker kan ha sådana hundar, utan det är inviduellt. Min mamma  t ex är pälsdjurallergiker men tål mina schäfrar och det faktum att de fäller mycket. Men har lite svårare för hundar med kortare päls.
  • Äldre 1 Mar 07:04
    #57
    lavande de provence skrev 2012-02-27 22:16:31 följande:
    jag förstår att ni reagerar så här
    men vi är ju olika,jag tål inte att se massor  av hund/katthår överallt
    jag har lärt mig en läxa o kommer aldrig skaffa en blandras
    men vi kommer ha en hund som fäller lagom
    och som passar vår familj
    jag tackar för mig och därefter lämnar jag tråden
    lycka till med era hundar
    Vad innebär fälla lagom för dig?  Även om det finns raser som fäller mer än andra så är hundar individer, vissa hundar i en ras som fäller litet kan fälla ovanligt mycket för den rasen. Så av den anledningen så tycker jag att om man inte tycker om att se hundhår liggande i ens hem så bör man skaffa en hund av en ras som inte fäller.
  • Äldre 2 Mar 01:15
    #58
    lavande de provence skrev 2012-02-26 14:31:22 följande:
    I våras köpte jag en blandras valp,mamma 100% renrasig och pappa 75% av samma ras
    25% visste inte ägare,den rasen fäller obetydlig lite,heter shih tzu
    Snart blir hunden 1 år och liknar en annan ras som fäller en hel del,
    kollat med veterinären som säger att hunden är fin i pälsen och att det är en tybetansk spaniel
    Jag har kontaktat ägaren flera gånger som tyvärr svarar inte på min mail
    Vi tycker om henne jättemycket men det är inte roligt att går med dammsugan varje dag
    tanken var att hon skulle ligga i min sons säng men det går inte ,för då far man bytta lakan dagligen
    Det är absolut inget fel på hundar som fäller med det fixar inte jag,jag blir hypernervös när det ligger hår överallt
    Vi kommer att sälja henne till en bekant för mindre summa pengar så att hon finns i närheten eftersom min son älskar henne ,han är 5 år
    Funderar att inskaffa en renrasig shih tzu men just nu har jag inte så mycket pengar att lägga ut.
    Jag känner mig så fruktansvärt lurad,valpen köpte vi via blocket

    Hur kan du känna dig lurad när du köpte en blandras? Då har man ju just ingen aning om hur det kommer bli. Om du inte fixar sånt så borde du ju aldrig ens övervägt att köpa en blandis. Så ledsamt att läsa att den ska omplaceras pga detta. Jag tycker inte att du ska skaffa fler hundar tyvärr.


     


    PS: Man kan inte vara 75% av något, gener funkar inte så.

  • Äldre 2 Mar 12:26
    #59

    En hund skaffar man ju inte som en leksak... Även om hunden kanske inte går att jämställa med sina barn så är det fortfarande en levande varelse som förtjänar respekt och livskvalité. En hund köper man för att behålla livet ut och sedan hanterar man de problem som eventuellt dyker upp. Innan man köper en hund så ska man tänka igenom noga alla problem som kan dyka upp! Självklart finns det undantag där man kanske faktiskt måste omplacera hunden, men att den fäller för mycket?! Fruktansvärt dålig stil att köpa hund från första början om man tänka sig att göra sig av med den för att den fäller... Ponera att du hade en hund först och sedan fick ett allergiskt barn, skulle du då sälja barnet till grannen för att det "övereagerade"?


  • AA2012
    Äldre 4 Mar 18:18
    #60
    ViVäntarLois skrev 2012-03-02 12:26:00 följande:
    En hund skaffar man ju inte som en leksak... Även om hunden kanske inte går att jämställa med sina barn så är det fortfarande en levande varelse som förtjänar respekt och livskvalité. En hund köper man för att behålla livet ut och sedan hanterar man de problem som eventuellt dyker upp. Innan man köper en hund så ska man tänka igenom noga alla problem som kan dyka upp! Självklart finns det undantag där man kanske faktiskt måste omplacera hunden, men att den fäller för mycket?! Fruktansvärt dålig stil att köpa hund från första början om man tänka sig att göra sig av med den för att den fäller... Ponera att du hade en hund först och sedan fick ett allergiskt barn, skulle du då sälja barnet till grannen för att det "övereagerade"?
  • Äldre 5 Mar 14:15
    #61

    Skaffa inte fler hundar snälla du. Vad ska du göra om nästa hund inte heller är helt "perfekt", omplacera och skaffa en ny?

  • Tue 23 Nov 2021 12:58
    #62

    Det låter väldigt dumt att du säljer henne för att hon fäller, när du mycket väl visste att hon var en del blandras. Om det är hår i sängen du är oroad för så finns det en enkel lösning, skaffa en hundsäng och låt henne sova på golvet. Uppfödaren informerade dig om att hon hade en annan ras än Shih Tzu i sig, så personligen tycker jag inte att det är konstigt att hen inte svarar. Ett enkelt sätt för att ta reda på vilken ras hon är är att ta ett DNA-test. Då får du upp hundraserna som hon har i blodet, och vet därmed varför hon fäller. Om du har köpt en hund får du ta hand om den, du skulle väl inte adoptera ett barn för att senare adoptera bort hen igen bara för att hen har lockigt hår eller inte sover på natten

  • Tue 23 Nov 2021 13:08
    #63
    Wheaten Äger skrev 2021-11-23 12:58:54 följande:

    Det låter väldigt dumt att du säljer henne för att hon fäller, när du mycket väl visste att hon var en del blandras. Om det är hår i sängen du är oroad för så finns det en enkel lösning, skaffa en hundsäng och låt henne sova på golvet. Uppfödaren informerade dig om att hon hade en annan ras än Shih Tzu i sig, så personligen tycker jag inte att det är konstigt att hen inte svarar. Ett enkelt sätt för att ta reda på vilken ras hon är är att ta ett DNA-test. Då får du upp hundraserna som hon har i blodet, och vet därmed varför hon fäller. Om du har köpt en hund får du ta hand om den, du skulle väl inte adoptera ett barn för att senare adoptera bort hen igen bara för att hen har lockigt hår eller inte sover på natten


    Tråden är nästan 10 år gammal...
  • Tue 7 Dec 2021 16:24
    #64

    Skaffa en robotdammsugare som fixar det istället. Billigare än att köpa ny renrasig valp + att denna är redan trevlig!

    Alternativt kan ni regelbundet gå till hundtrim och dessutom borsta själva.

    En "uppfödare" kan aldrig garantera hur många procent av ett visst anlag en valp ska få.

Svar på tråden känner mig lurad