• Anonym
    Äldre 28 Feb 18:41
    30056 visningar
    156 svar
    156
    30056

    Någon som vet nått om citodon?

    Undrar om man kan missbruka dom så att man blir som "hög"? tror att min bror göra det.. så därför undrar jag om det går att få en typ kick av detta?  kan man bli beroende?

  • Svar på tråden Någon som vet nått om citodon?
  • Ebba Caroli­ne
    Äldre 28 Feb 19:21
    #21
    Kattdamen skrev 2012-02-28 19:21:11 följande:
    Hrm, jag fick en karta citodon med mig hem när jag opererats.

    Vanligt att man får med sig en karta hem efter operation.
  • Kattda­men
    Äldre 28 Feb 19:23
    #22
    Ebba Caroline skrev 2012-02-28 19:21:51 följande:
    Vanligt att man får med sig en karta hem efter operation.
    Lite lustigt att dela ut läkemedel på det viset.
    En kopp te, tack.
  • Sinne1­2
    Äldre 28 Feb 19:27
    #23

    Speciella recept, så det är inte mer speciellt än att det ska användas en lite annorlunda receptblankett, som heter just "särskild receptblankett".

    För patienten är det ingen som helst skillnad mot ett vanligt recept, oavsett om man får det i handen eller som e-recept. Får man det i handen kan man se att det står "särskild receptblankett" i grönt högst upp men det är också allt som är skillnaden för patienten.

    Särskilda receptblanketter är (var) svårare att förfalska, och tidigare när man inte hade samma legitimationskontroll var man hårdare på att kolla legitimation för läkemedel som krävde särskild receptblankett.

    Läkemedel kan ligga i narkotikaförteckning III utan att vara narkotikaklassade, de behöver innehålla över XXX mg (100 tror jag det är) kodein per tablett för att räknas som narkotikaklassade.

    Vissa preparat är narkotikaklassade om man fått tag i dem på annan väg än förskrivet via recept/utlämnat av läkare, men inte om man fått dem på recept med. T ex tramadol (Tradolan, Tramadol, etc) var i alla fall för en sådan. Hade du fått det på recept ansågs det inte narkotikaklassat, hade du kommit över dem på olaglig väg så vips var de narkotikaklassade.

    Så att en substans ligger i förteckningens tredje del betyder inte alltid att det ÄR narkotikaklassat. Sen är ju det struntsamma utifrån TS undran.

  • Anonym (vet)
    Äldre 28 Feb 19:29
    #24

    Om din bror missbrukar Citodon bör du inte oroa dig mest för kodeinet, som är beroendeframkallande med dock mycket milt för kroppen. Istället bör du oroa dig för om han äter stora mängder paracetamol som också finns i citodon (vet inte om det är i all citodon), vilket är rätt farligt om man äter för mycket.
    Prio ett om du ska konfrontera honom med detta är att lära honom att separera kodeinet från paracetamolet, så han inte blir skadad (om han inte redan gör detta).
    Sedan kan du koncentrera dig på att få honom att sluta med Citodonen.

  • Ebba Caroli­ne
    Äldre 28 Feb 19:34
    #25
    Anonym (vet) skrev 2012-02-28 19:29:09 följande:
    Om din bror missbrukar Citodon bör du inte oroa dig mest för kodeinet, som är beroendeframkallande med dock mycket milt för kroppen. Istället bör du oroa dig för om han äter stora mängder paracetamol som också finns i citodon (vet inte om det är i all citodon), vilket är rätt farligt om man äter för mycket.
    Prio ett om du ska konfrontera honom med detta är att lära honom att separera kodeinet från paracetamolet, så han inte blir skadad (om han inte redan gör detta).
    Sedan kan du koncentrera dig på att få honom att sluta med Citodonen.

    Citadon är paracetamol och kodein, så jag det finns i all Citadon...
  • Ebba Caroli­ne
    Äldre 28 Feb 19:39
    #26
    Sinne12 skrev 2012-02-28 19:27:39 följande:
    Speciella recept, så det är inte mer speciellt än att det ska användas en lite annorlunda receptblankett, som heter just "särskild receptblankett".

    För patienten är det ingen som helst skillnad mot ett vanligt recept, oavsett om man får det i handen eller som e-recept. Får man det i handen kan man se att det står "särskild receptblankett" i grönt högst upp men det är också allt som är skillnaden för patienten.

    Särskilda receptblanketter är (var) svårare att förfalska, och tidigare när man inte hade samma legitimationskontroll var man hårdare på att kolla legitimation för läkemedel som krävde särskild receptblankett.

    Läkemedel kan ligga i narkotikaförteckning III utan att vara narkotikaklassade, de behöver innehålla över XXX mg (100 tror jag det är) kodein per tablett för att räknas som narkotikaklassade.

    Vissa preparat är narkotikaklassade om man fått tag i dem på annan väg än förskrivet via recept/utlämnat av läkare, men inte om man fått dem på recept med. T ex tramadol (Tradolan, Tramadol, etc) var i alla fall för en sådan. Hade du fått det på recept ansågs det inte narkotikaklassat, hade du kommit över dem på olaglig väg så vips var de narkotikaklassade.

    Så att en substans ligger i förteckningens tredje del betyder inte alltid att det ÄR narkotikaklassat. Sen är ju det struntsamma utifrån TS undran.
    Fast Tramadol är narkotikaklassat sedan 2007 om de inte har tagit bort den klassningen...

    Óavsett vilken klassning det ligger under så är det narkotiklassat.   
  • Anonym (Akta)
    Äldre 28 Feb 19:44
    #27

    För mig är Citodon är äkta missbrukartablett! har inom familjen två st som "trillade dit" på Citodon och byggde upp ett beroende rätt snabbt och slutade med höga mängder. Idag är dom pillerfria men jag vet att den ena berättade för mig att hon orkade allting och det tog bort hennes smärta. Tror inte det är farligt att äta tabletter under kontrollerade former, som en vecka efter en operation eller någon enstaka gång ibland men jag själv som har vuxit upp med missbruk försöker undvika det. Det syns rätt tydligt också om man missbrukar Citodon, svullen runt mage och i ansiktet och äter man större mängder blir man dåsig, trött.

  • Fursti­nna
    Äldre 28 Feb 19:51
    #28

    Jo man kan känna ett mindre rus av citodon. Jag tar t.ex inte citodon på dagen utan endast till natten just för att jag känner av de. På jobbet har vi många patienter som missbrukar citodon i kombo med massa andra piller. Ganska vanligt.

  • Anonym
    Äldre 28 Feb 20:59
    #29
    Anonym skrev 2012-02-28 18:41:04 följande:
    Undrar om man kan missbruka dom så att man blir som "hög"? tror att min bror göra det.. så därför undrar jag om det går att få en typ kick av detta?  kan man bli beroende?

    Jo du kan sälja dem på svart marknad för mycket pengar pga av att dem är recept belagda och klassas som drogpepparat
  • Äldre 28 Feb 21:07
    #30

    Man får ett rus av Citodon, ibland lättare ibland starkare har jag upplevt. Har ätit det under ca 2 års tid, eller rättare sagt: jag har haft det på recept (1g*4) under den tiden och endast tagit det vid olidlig smärta, i stort sett bara kvällstid när det snart är dags att sova pga själva ruset. 
    Jag blir ganska slö, vimsig och "lätt" i armar och ben, därför är det inte så roligt att ta det dagtid, det fungerar bara om jag är ledig och inte ska köra bil eller dylikt. Man svarar ju lite olika på det, en del tål det inte alls och blir direkt illamående medan andra blir som jag. Dessutom tror jag det har lite att göra med hur pass ont man har, när jag har haft "näradödenont" har jag inte känt av något rus utan tabletten har enbart  dövat smärtan. 

    Det är ganska lätt att utveckla ett beroende vad jag förstår. Läkare brukar vara försiktig med att förnya recept och jag har även blivit kallad till återbesök vid förnyelse just för att de vill kontrollera. Men eftersom jag sällan hört av mig har de nog förstått att det inte går åt några mängder här hemma. 
    En del av de smärtpatienter jag träffat har visat abstinensbesvär när Citodon plockats bort och ersatts med något annat.  

Svar på tråden Någon som vet nått om citodon?