• Anonym

    Någon som vet nått om citodon?

    Undrar om man kan missbruka dom så att man blir som "hög"? tror att min bror göra det.. så därför undrar jag om det går att få en typ kick av detta?  kan man bli beroende?

  • Svar på tråden Någon som vet nått om citodon?
  • P  P  Potatisgris
    Sinne12 skrev 2012-02-28 19:03:39 följande:
    Det är inte morfin i citodon heller. Men ett annat ämne (kodein) som i kroppen hos de flesta (ca 80% av befolkningen) omvandlas till mofin. Sen är det paracetamol i det, samma som i alvedon.

    De 20% av befolkningen som inte kan omvandla kodein till morfin i kroppen får ingen mer effekt av citodon än av alvedon.

    Som redan sagts så inte narkotikaklassat heller, men skrivs ut sk på särskild receptblankett.

    Citodon är beroendeframkallande pga morfinomvandlingen, och man kan alltså både bli beroende och missbruka det.
    Siffran är inte så hög som 20% utan betydligt lägre.
    Sen har vi en del som metaboliserar kodein i en rasande hastighet också, då intoxikation kan ske.

    Allt beror på ett leverenzym som sköter nedbrytningen av medicinen.
    Alla opiater/opioder ombildas till morfin.
    Och ett fåtal innehåller morfin i sig självt, men dessa skrivs inte ut i så stor utsträckning.
    har man lever problem så kan man få rent morfin som inte behöver metaboliseras.
  • P  P  Potatisgris
    Kattdamen skrev 2012-02-28 19:23:49 följande:
    Lite lustigt att dela ut läkemedel på det viset.
    Inte speciellt är rätt vanligt att ge en mindre mängd och inte skriva ut recept.
  • P  P  Potatisgris
    Anonym (Akta) skrev 2012-02-28 19:44:49 följande:
    För mig är Citodon är äkta missbrukartablett! har inom familjen två st som "trillade dit" på Citodon och byggde upp ett beroende rätt snabbt och slutade med höga mängder. Idag är dom pillerfria men jag vet att den ena berättade för mig att hon orkade allting och det tog bort hennes smärta. Tror inte det är farligt att äta tabletter under kontrollerade former, som en vecka efter en operation eller någon enstaka gång ibland men jag själv som har vuxit upp med missbruk försöker undvika det. Det syns rätt tydligt också om man missbrukar Citodon, svullen runt mage och i ansiktet och äter man större mängder blir man dåsig, trött.
    Verkligen inte om man ska jämföra med de andra opiaterna/opioderna, då är citodon som en lätt smekning.
    Men givetvis har den stor beroende potential.

    Och avsluta ett kodein beroende är också en smekning mot de flesta opiater/opioder.

    Men givetvis en medicin man ska ha stor respekt för och förstå att man blir beroende om man har smärta en längre tid.
    Och man behöver trappa ut lugnt och fint.
  • Twizz

    Jag är gravid och har svår foglossning och har fått citodon utskrivet.. lite dåsig i huvudet när jsg tagit en men inga hallisar här :)

  • P  P  Potatisgris
    Twizz skrev 2012-02-28 21:35:05 följande:
    Jag är gravid och har svår foglossning och har fått citodon utskrivet.. lite dåsig i huvudet när jsg tagit en men inga hallisar här :)
    Haha, det såg jag någon skriva att man fick hallisar.
    Hur gör man då för att få hallisar av kodein?
  • Anonym (jag en av dem)

    Intressant det där en del skriver om att inte alla människor får någon effekt alls av citodon. Jag har för mig att det ska vara så för 11 procent av befolkningen och jag är uppenbart en av dem. Jag åt det för ett kraftigt ryggskott (bad att få det då jag absolut inte ville få tradolan som jag hört så mycket otäckt om). Jag märkte dock inte ett dugg av någon smärstillande effekt  - och efter två dagar ringde jag och sa "hit med tradolan i alla fall - jag skiter i hur lätt det är att bli beroende!" ;)

    Dock åt jag bara tradolan i typ tre fyra dagar, så jag blev inte beroende av det heller! ;)

  • Frontline
    Ebba Caroline skrev 2012-02-28 19:17:19 följande:
    Citadon har narkotikaklass 3, så JO det är narkotiakklassat.
    Denna artikeln finns på Svenska Narkotikapolisföreningen
    www.snpf.org/Artiklar/Kodein%20%C3%A4r%20maskerat%20morfin.htm

    Där står
    Kodein är narkotika men ändå inte
    Substansen kodein finns på narkotikalistan i förteckning III. Ändå betraktas inte t.ex. Citodon eller Treo Comp-tabletter som narkotika. Hur hänger detta ihop?
    Kodein är narkotika enligt lagen, men bara i avdelade doser om minst 100 mg kodein vardera. Kodeintabletter förekommer som bekant med en substansmängd av 30 mg i normalfallet. En tablett räknas som en avdelad dos och kommer därför inte upp i de 100 mg som krävs för att kriteriet för narkotika skall vara uppfyllt. Polisen har därför heller inga befogenheter att beslagta kodeintabletter på den illegala marknaden, såvida inte tabletterna är avsedda för försäljning.

    Länk till
    Svenska Narkotikapolisföreningen
    www.snpf.org/
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Sinne12
    P P Potatisgris skrev 2012-02-28 21:11:30 följande:
    Siffran är inte så hög som 20% utan betydligt lägre.
    Sen har vi en del som metaboliserar kodein i en rasande hastighet också, då intoxikation kan ske.

    Allt beror på ett leverenzym som sköter nedbrytningen av medicinen.
    Alla opiater/opioder ombildas till morfin.
    Och ett fåtal innehåller morfin i sig självt, men dessa skrivs inte ut i så stor utsträckning.
    har man lever problem så kan man få rent morfin som inte behöver metaboliseras.
    20% som ej alls kan omvandla kodein till morfin var ur fass. (Jag tillhör de som inte kan omvandla det för övrigt, så jag får rent morfin istället när det krävs sådan smärtlindring). Och absolut finns de med dubbel metabolism med, som man får sänka dosen för.
  • P  P  Potatisgris
    Sinne12 skrev 2012-02-28 23:24:34 följande:
    20% som ej alls kan omvandla kodein till morfin var ur fass. (Jag tillhör de som inte kan omvandla det för övrigt, så jag får rent morfin istället när det krävs sådan smärtlindring). Och absolut finns de med dubbel metabolism med, som man får sänka dosen för.
    Aldrig någonsin hört en sådan hög procent på de som inte klarar av att metabolisera kodein till morfin.
    4-7% har jag sett flertal ggr.
    Så var vänligen visa mig vart det står att 20% inte kan metabolisera kodein till morfin.

    Sen kallar man ju det inte för dubbel metabolisering.
    I så fall vad metaboliserar det sig till före morfin?
    Utan det är väl så bara att dessa har en större enzym aktivitet av det enzym som metaboliserar kodein.
    Och gör omvandlingen snabbare och effektivare.
  • Sinne12
    P P Potatisgris skrev 2012-02-29 00:48:26 följande:
    Aldrig någonsin hört en sådan hög procent på de som inte klarar av att metabolisera kodein till morfin.
    4-7% har jag sett flertal ggr.
    Så var vänligen visa mig vart det står att 20% inte kan metabolisera kodein till morfin.

    Sen kallar man ju det inte för dubbel metabolisering.
    I så fall vad metaboliserar det sig till före morfin?
    Utan det är väl så bara att dessa har en större enzym aktivitet av det enzym som metaboliserar kodein.
    Och gör omvandlingen snabbare och effektivare.
    Blir lite knas ibland när jag skriver för snabbt eller via mobilen. Korrekt benämning är väl snabba metaboliserare, och det jag menade med dubbel, "dubbelt så snabbt" var min tanke (därmed inte sagt att det är just exakt dubbla metaboliseringshastigheten jämfört med övriga).

    Ang procentsatsen så köper jag som sagt rakt av din siffra, och att min var ur fass och när jag förstod varför kodein hade noll effekt på mig. Alltså mitt svar på det var inte ett "jag har rätt" utan "jag fick siffran därifrån, så din stämmer säkert bättre".

    Är alldeles för många år sen nu jag pluggade det där nu =) Kommer inte ens ihåg vad enzymet heter i huvudet (CYP-någonting, men minns banne mig inte för mitt liv vad som är efter CYP)
Svar på tråden Någon som vet nått om citodon?