• Anonym
    Äldre 28 Feb 18:41
    30244 visningar
    156 svar
    156
    30244

    Någon som vet nått om citodon?

    Undrar om man kan missbruka dom så att man blir som "hög"? tror att min bror göra det.. så därför undrar jag om det går att få en typ kick av detta?  kan man bli beroende?

  • Svar på tråden Någon som vet nått om citodon?
  • Äldre 29 Feb 11:59
    #51
    Anonym skrev 2012-02-29 11:58:23 följande:
    Nej, det behöver man inte ha. 
    Jag kan inte äta andra värktabletter pga min mage och därför finns bara citodon för mig. Man har problem om man äter de regelbundet varje dag, inte lite då och då.
    Jag får utskrivet ett 100 pack varje gång och det räcker nästan ett helt år för mig. Alla har inte problem vännen. 
    Nä men varför tar man smärtstillande när man inte har ont?  Jag går ju knappast och tar en panodil i förebyggande syfte? Sen borde du veta att det är paracetamol i citodon så du borde ju kunna äta panodil och alvedon
  • Äldre 29 Feb 12:02
    #52

    Har citodon för smärta pga. tidigare brutet ben, när smärtan är för hög helt enkelt.

    Däremot är jag okänslig för morfin, det händer liksom ingenting. Blev inte jätteglad när ambulansen hämtade mig pga benet och de skulle droga ner mig med morfin...

  • Anonym
    Äldre 29 Feb 12:03
    #53
    JohannaHallberg skrev 2012-02-29 11:59:56 följande:
    Nä men varför tar man smärtstillande när man inte har ont?  Jag går ju knappast och tar en panodil i förebyggande syfte? Sen borde du veta att det är paracetamol i citodon så du borde ju kunna äta panodil och alvedon
    Den vanligaste anledningen är att man vet att det kommer att göra ont. Tar man då smärtstillande innan, i förebyggande syfte, så kommer smärtan att vara mindre eller i bästa fall inte komma alls.
  • Anonym
    Äldre 29 Feb 12:06
    #54
    JohannaHallberg skrev 2012-02-29 11:59:56 följande:
    Nä men varför tar man smärtstillande när man inte har ont?  Jag går ju knappast och tar en panodil i förebyggande syfte? Sen borde du veta att det är paracetamol i citodon så du borde ju kunna äta panodil och alvedon
    Jag vet mycket väl att det finns paracetamol i citodon, men panodil kan jag inte äta då jag inte tål povidon(är under utredning).
    Jag kan en tablett på morgonen innan jag går till jobbet t ex när jag vet jag ev kommer få ont under förmiddagen. Jag vet hur min kropp funkar och missbrukar inte, att jag skulle ha problem är bara trams och ganska förmätet av dig att säga. 
     
  • Kya
    Äldre 29 Feb 12:13
    #55
    JohannaHallberg skrev 2012-02-29 11:54:54 följande:
    Om man stoppar i sig såpass starka smärtstillande som citodon endast i förebyggande syfte, då har man problem.
    du lever inte med smärta ser jag.

    om man vet om att man ska utföra en handlling som kommer att göra ont så kan man ta värktabletter i förebyggande syfte.

    det blir man även rekommenderad när man ska sätta in en spiral, att ta smärtstillande ett par timmar innan insättningen. för att det kan göra ont.
    Om en svart katt korsar din väg betyder det att katten är på väg någonstans.
  • Sara62
    Äldre 29 Feb 12:18
    #56
    Anonym skrev 2012-02-28 18:41:04 följande:
    Undrar om man kan missbruka dom så att man blir som "hög"? tror att min bror göra det.. så därför undrar jag om det går att få en typ kick av detta?  kan man bli beroende?

    Ja, det kan man. Citodon innehåller kodein som omvandlas till en låg, men dock, dos morfin i kroppen. De är bra när de används rätt, men kan framkalla beroende om man tar dem för "kicken".

    Mot slutet av graviditeten är det inte bra att ta Citodon, eftersom barnet kan få abstinenssymtom när det fötts.

    "Sara"
    leg läkare 
  • Sara62
    Äldre 29 Feb 12:22
    #57
    Frontline skrev 2012-02-28 18:52:25 följande:
    Nej det är inte narkotikaklassat.

    Jo, det är det.
  • Kya
    Äldre 29 Feb 12:25
    #58
    Sara62 skrev 2012-02-29 12:18:56 följande:
    Ja, det kan man. Citodon innehåller kodein som omvandlas till en låg, men dock, dos morfin i kroppen. De är bra när de används rätt, men kan framkalla beroende om man tar dem för "kicken".

    Mot slutet av graviditeten är det inte bra att ta Citodon, eftersom barnet kan få abstinenssymtom när det fötts.

    "Sara"
    leg läkare 
    konstigt. jag fick utskrivet citodon mot mina foglossningssmärtor just i slutet av graviditeten.
    Om en svart katt korsar din väg betyder det att katten är på väg någonstans.
  • Äldre 29 Feb 12:27
    #59
    Sara62 skrev 2012-02-29 12:22:19 följande:
    Jo, det är det.
    Inte enligt www.snpf.org/Artiklar/Kodein%20%C3%A4r%20maskerat%20morfin.htm

    www.snpf.org

    Enligt dom är det narkotikaklassat om man tar över 100mg kodein.
    Citodon innehåller 30mg kodein
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Äldre 29 Feb 12:28
    #60
    Kya skrev 2012-02-29 12:25:41 följande:
    konstigt. jag fick utskrivet citodon mot mina foglossningssmärtor just i slutet av graviditeten.
    Ja det kan man få men man gör det ogärna. Man måste som sagt ha koll på barnet när det föds eftersom bebisens andning kan påverkas (förutsatt att man tagit medicinen i anslutning till födseln)
Svar på tråden Någon som vet nått om citodon?