• Anonym
    Äldre 28 Feb 18:41
    30240 visningar
    156 svar
    156
    30240

    Någon som vet nått om citodon?

    Undrar om man kan missbruka dom så att man blir som "hög"? tror att min bror göra det.. så därför undrar jag om det går att få en typ kick av detta?  kan man bli beroende?

  • Svar på tråden Någon som vet nått om citodon?
  • Sara62
    Äldre 29 Feb 12:43
    #71
    Sinne12 skrev 2012-02-29 01:39:26 följande:
    Blir lite knas ibland när jag skriver för snabbt eller via mobilen. Korrekt benämning är väl snabba metaboliserare, och det jag menade med dubbel, "dubbelt så snabbt" var min tanke (därmed inte sagt att det är just exakt dubbla metaboliseringshastigheten jämfört med övriga).

    Ang procentsatsen så köper jag som sagt rakt av din siffra, och att min var ur fass och när jag förstod varför kodein hade noll effekt på mig. Alltså mitt svar på det var inte ett "jag har rätt" utan "jag fick siffran därifrån, så din stämmer säkert bättre".

    Är alldeles för många år sen nu jag pluggade det där nu =) Kommer inte ens ihåg vad enzymet heter i huvudet (CYP-någonting, men minns banne mig inte för mitt liv vad som är efter CYP)

    CYP-450

    (Cytokrom P-450) 
  • Äldre 29 Feb 12:46
    #72
    Magriffe skrev 2012-02-28 18:46:10 följande:
    Absolut. Citodon är narkotikaklassat och när du får drm på recept så är det ett specialrecept. De är beroendeframkallande. Morfin i.

    Specialrecept? Vad är det? Jag fick Citodon på precis samma sätt som jag fått andra läkemedel. Dessutom fick jag 200 tabletter på en gång, för att slippa springa på Apoteket flera gånger...
  • Sara62
    Äldre 29 Feb 12:47
    #73
    Kya skrev 2012-02-29 12:25:41 följande:
    konstigt. jag fick utskrivet citodon mot mina foglossningssmärtor just i slutet av graviditeten.

    Bara du slutade i tid innan du födde, så var det nog inga prblem.
  • Sara62
    Äldre 29 Feb 12:47
    #74
    Paksenarrion skrev 2012-02-29 12:35:21 följande:
    Det finns två olika "narkotikaklassat" som diskuteras här, därav förvirringen.

    Jo, jag såg diskussionen tidigare i tråden.
  • Anonym (sassa­)
    Äldre 29 Feb 12:47
    #75

    fick utskrivet det förra veckan - på recept.
    jag får verkligen ingen kick av det utan snarare tvärtom. Blir fruktansvärt trött.
    Men jag har inte ätit varje dag av den. Jag fick det för värken i axlar och för huvudvärk.

  • Sara62
    Äldre 29 Feb 12:48
    #76
    Paksenarrion skrev 2012-02-29 12:43:19 följande:
    Helt rätt men många blir det, allt för många.

    Absolut.
    Det är därför jag ofta gör en överenskommelse, ett "kontrakt" med mina smärtpatienter. 
  • Sara62
    Äldre 29 Feb 12:49
    #77
    Ms H skrev 2012-02-29 12:46:44 följande:

    Specialrecept? Vad är det? Jag fick Citodon på precis samma sätt som jag fått andra läkemedel. Dessutom fick jag 200 tabletter på en gång, för att slippa springa på Apoteket flera gånger...

    De flest recept skrivs elektroniskt numera, men när det är pappersrecept är det speciella blanketter med mer noggranna uppgifter och svårare att förfalska.
  • Anonym
    Äldre 29 Feb 12:59
    #78
    Anonym skrev 2012-02-29 11:45:42 följande:
    Det var jag som skrev inlägg 43. Jag har ätit dom i ca 3 år för kraftiga endo smärtor, tar alltid max dos (500mg/30mg 2 tab, 3 ggr dagligen) och har alltid gjort det. Dock äter jag dom endast under ca 4-5 dagar i mån.
    Jag är inte beroende, inte heller tolerant. 
    Det kan vara lätt att trilla dit, som med alla droger, men så länge man har en sund syn på vad man stoppar i sig är inte tabletterna synonymt med missbruk. 

    Skiljer sig maxdoserna åt för person till person och hur avgörs i så fall det? Jag har en annan (högre) rekommenderad dos, och en "muntlig maxdos" som "tillåter" mig att ta ännu mer. Fast jag har nog aldrig tagit fullt, om jag inte minns fel.
  • Sara62
    Äldre 29 Feb 13:02
    #79
    Anonym skrev 2012-02-29 12:59:11 följande:

    Skiljer sig maxdoserna åt för person till person och hur avgörs i så fall det? Jag har en annan (högre) rekommenderad dos, och en "muntlig maxdos" som "tillåter" mig att ta ännu mer. Fast jag har nog aldrig tagit fullt, om jag inte minns fel.

    När det gäller Citodon är det paracetamolet som avgör maxdosen, dvs samma aktiva ämne som i Panodil, Alvedon m fl.

    Inte fler än åtta tabletter per dygn. 
  • Magrif­fe
    Äldre 29 Feb 13:07
    #80

    Sara 62 : varför är det viktigt att "sluta i tid" innan man föder? Och hur långt innan är "i tid"? Blir lite orolig..... Har fått citodon mot galen migrän nu under graviditeten, iegentligen så hjälper de inte mer än alvedon mot själva smärtan, men jag får ialfl sova lite (får så ont att jag vaknar av smärtan, som kan hålla i sig i 3-4 dygn)

Svar på tråden Någon som vet nått om citodon?