• Anonym
    Äldre 28 Feb 18:41
    30242 visningar
    156 svar
    156
    30242

    Någon som vet nått om citodon?

    Undrar om man kan missbruka dom så att man blir som "hög"? tror att min bror göra det.. så därför undrar jag om det går att få en typ kick av detta?  kan man bli beroende?

  • Svar på tråden Någon som vet nått om citodon?
  • Anonym
    Äldre 29 Feb 15:07
    #91
    Anonym skrev 2012-02-29 14:59:09 följande:
    Kanske för att läkarna framhäver det som ofarligt?
    Lägg av. Det gör de inte. Problemet är väl snarare det motsatta att människor som verkligen har ont inte får citodon (eller liknande) utan uppmanas försöka med alvedon och ipren eftersom det finns en rädsla för att människor skall bli beroende. En rädsla som triggats upp oerhört på senare år.

    Naturligtvis är inga läkemedel ofarliga. Men att överdriva eventuell farlighet är lika illa som tvärtom.
  • Äldre 29 Feb 15:40
    #92

    Citodon kan vara väldigt beroendeframkallande. Åt själv det ett tag.

  • Anonym
    Äldre 29 Feb 15:51
    #93
    Anonym skrev 2012-02-29 15:07:20 följande:
    Lägg av. Det gör de inte. Problemet är väl snarare det motsatta att människor som verkligen har ont inte får citodon (eller liknande) utan uppmanas försöka med alvedon och ipren eftersom det finns en rädsla för att människor skall bli beroende. En rädsla som triggats upp oerhört på senare år.

    Naturligtvis är inga läkemedel ofarliga. Men att överdriva eventuell farlighet är lika illa som tvärtom.
    Precis exakt så är det för mig varenda gång jag träffar en ny läkare.
    Om jag hade fått en krona för varje gång jag hört "Du kan väl äta diklofenak tillsammans med en annan magtablett(glömt namnet)" hade jag varit rik nu.
    Jag får tjata och i stort sett börja lipa för att de ska fatta att jag inte tål något annat, fast de sitter med min journal och kan läsa i den.
    "Men du kan väl testa igen, du vet väl att det inte är bra att äta Citodon" och favvon "Ta den mat"...suck.
     
  • Anonym
    Äldre 29 Feb 16:17
    #94
    Anonym skrev 2012-02-29 15:07:20 följande:
    Lägg av. Det gör de inte. Problemet är väl snarare det motsatta att människor som verkligen har ont inte får citodon (eller liknande) utan uppmanas försöka med alvedon och ipren eftersom det finns en rädsla för att människor skall bli beroende. En rädsla som triggats upp oerhört på senare år.

    Naturligtvis är inga läkemedel ofarliga. Men att överdriva eventuell farlighet är lika illa som tvärtom.

    Min gör. Men jag tar ändå bara när jag behöver. Så himla skönt dock att äntligen hittat en tablett som faktiskt funkar och inte ger mig några biverkningar.
  • Sara62
    Äldre 29 Feb 16:39
    #95
    Anonym skrev 2012-02-29 14:59:09 följande:

    Kanske för att läkarna framhäver det som ofarligt?

    Gör vi???
  • Äldre 1 Mar 11:52
    #96

    I vilket fall som helst så handlar tråden om ts bror som missbrukar citodon och som med stor sannolikhet kommer utveckla eller redan har utvecklat ett beroende.

    Din bror behöver hjälp och du ska absolut inte ge dig. Kämpa för din bror och hjälp honom att sluta med dom tabletterna omedelbart 

  • P P Potati­sgris
    Äldre 1 Mar 12:58
    #97
    JohannaHallberg skrev 2012-03-01 11:52:21 följande:
    I vilket fall som helst så handlar tråden om ts bror som missbrukar citodon och som med stor sannolikhet kommer utveckla eller redan har utvecklat ett beroende.

    Din bror behöver hjälp och du ska absolut inte ge dig. Kämpa för din bror och hjälp honom att sluta med dom tabletterna omedelbart 
    Har han en anledning att ta tabletterna, så ser jag ingen som helst anledning till att han slutar.
    Eller vill du att han ska lida?
  • Ebba Caroli­ne
    Äldre 1 Mar 13:40
    #98
    Anonym skrev 2012-02-29 14:59:09 följande:

    Kanske för att läkarna framhäver det som ofarligt?

    Vilken läkare hävdar att Citadon är ofarligt???
  • Äldre 2 Mar 11:06
    #99
    P P Potatisgris skrev 2012-03-01 12:58:12 följande:
    Har han en anledning att ta tabletterna, så ser jag ingen som helst anledning till att han slutar.
    Eller vill du att han ska lida?
    Uppenbarligen så tar han väl lite mer än vad han borde eftersom Ts är rädd att sin bror missbrukar dom? Man skulle väl inte vara rädd för en sån sak om man vet att ens bror bara tar dom för att han har ont?
     
  • P P Potati­sgris
    Äldre 2 Mar 16:18
    JohannaHallberg skrev 2012-03-02 11:06:54 följande:
    Uppenbarligen så tar han väl lite mer än vad han borde eftersom Ts är rädd att sin bror missbrukar dom? Man skulle väl inte vara rädd för en sån sak om man vet att ens bror bara tar dom för att han har ont?
    Har inte en susning om hur du kommer fram till en sådan sak.

    Enda jag kan utläsa är att hon undrade om det är möjligt att missbruka dom i syfte att bli hög.
    Att det förekommer en högre konsumtion av citodon kan inte jag utläsa.

    Så det är FULLSTÄNDIGT möjligt att han är i medicinskt behov av dom.
    Och då finns det ingen anledning i att sluta som så.
Svar på tråden Någon som vet nått om citodon?