• Anonym (Kaffedraken)

    Någon som vet nått om citodon?

    Undrar om man kan missbruka dom så att man blir som "hög"? tror att min bror göra det.. så därför undrar jag om det går att få en typ kick av detta?  kan man bli beroende?

  • Svar på tråden Någon som vet nått om citodon?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hög kan han inte bli, alltså inte i den omfattningen jag tror du menar. Citodonet ombildas i kroppen till kodein vilket är ett slags morfin. Morfin är en opiat. Opiater gör människor slöa, trötta och tar bort värk. Ja han kan bli beroende av dem om han har otur. Men man måste ju få citodon utskrivet av läkare, kontakta läkaren om du är orolig.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (tjejen28) skrev 2012-03-02 16:25:55 följande:
    Hög kan han inte bli, alltså inte i den omfattningen jag tror du menar. Citodonet ombildas i kroppen till kodein vilket är ett slags morfin. Morfin är en opiat. Opiater gör människor slöa, trötta och tar bort värk. Ja han kan bli beroende av dem om han har otur. Men man måste ju få citodon utskrivet av läkare, kontakta läkaren om du är orolig.
    Citadon är Kodein och Paracetamol... Omvandlas snarare från kodein till morfin i kroppen...
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (tjejen28) skrev 2012-03-02 16:25:55 följande:
    Hög kan han inte bli, alltså inte i den omfattningen jag tror du menar. Citodonet ombildas i kroppen till kodein vilket är ett slags morfin. Morfin är en opiat. Opiater gör människor slöa, trötta och tar bort värk. Ja han kan bli beroende av dem om han har otur. Men man måste ju få citodon utskrivet av läkare, kontakta läkaren om du är orolig.
    Hehe, det är ju redan kodein i citodon :p
    En del av denna kodein metaboliseras till morfin.

    Tramadol gjorde mig tröttare utan piggare, så man ska inte säga generellt att opiater gör en slö.
    Sen vid små doser och vid längre konsumtion, så blir man ju inte direkt påverkad.

    Dock är ju beroende potentialen hög, på dessa mediciner.
    Men har man behov för smärtlindring, så har man ju inte många val.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym skrev 2012-02-28 18:41:04 följande:
    Undrar om man kan missbruka dom så att man blir som "hög"? tror att min bror göra det.. så därför undrar jag om det går att få en typ kick av detta?  kan man bli beroende?

    Om du blandar citadon med alvedon så får du en morfin liknande rus.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har ätit Citodon i 15 år. Pratade med min sköterska om det. Tar man Citodonen för att man har värk och inte för att få ruset så är det ingen fara att man blir beroende av dem. Citodon är en enormt bra tablett mot värk grejen är väl att hålla koll på varför man tar dem så att det inte ändras

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym skrev 2012-03-03 02:47:30 följande:

    Om du blandar citadon med alvedon så får du en morfin liknande rus.

    Nej, det får man inte.

    Paracetamol, som Alvedon innehåller, finns redan i Citodon. Dessutom finns det kodein i Citodon, och det omvandlas till morfin i kroppen.
    Att ta extra paracetamol (Alvedon) ger inget rus. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym skrev 2012-03-03 02:47:30 följande:
    Om du blandar citadon med alvedon så får du en morfin liknande rus.
    Blandar du citodon och alvedon, så har du rätt så får man ett morfinliknande rus.
    men givetvis så har alvedonet INGET med detta att göra.

    Det som är mer troligt är att man får lättare leverskador om man tar fulldos citodon och sen alvedon på detta.
    Av enkla anledningen som någon nämnde = att citodon redan har alvedon i sig,.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Bemidii skrev 2012-03-03 04:55:36 följande:
    Jag har ätit Citodon i 15 år. Pratade med min sköterska om det. Tar man Citodonen för att man har värk och inte för att få ruset så är det ingen fara att man blir beroende av dem. Citodon är en enormt bra tablett mot värk grejen är väl att hålla koll på varför man tar dem så att det inte ändras
    Oavsett om man tar det för värk eller för ruset, så kommer man bli beroende.
    Av enkla anledningen att opiater är fysiskt beroende framkallande.

    Ta du och testa och sluta med dina citodon, så kommer du få märka en sak som får dig nog att inse du är beroende av tabletterna.
    Men det är inget att skämmas över, väldigt mycket mediciner är beroende framkallande även de som inte ger ev. rus.
    Och har man smärtproblematik, så givetvis måste man ju åtgärda detta.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Nä du, jag tar dem bara när jag har ont och det kan gå långa perioder emellan. Helt säker på att Jag INTE är beroende av dem. Så där har du helt fel

  • Anonym (Kaffedraken)
    Bemidii skrev 2012-03-03 11:31:51 följande:
    Nä du, jag tar dem bara när jag har ont och det kan gå långa perioder emellan. Helt säker på att Jag INTE är beroende av dem. Så där har du helt fel
    Du utelämna information.
    Du gav oss uppfattningen att du ätit dom hela tiden i 15år.

    Men det är ju så att man blir inte beroende heller på kodein om man tar det för ruset lite då och då.
    På samma sätt du tar för din värk då och då.
Svar på tråden Någon som vet nått om citodon?