• Äldre 11 Mar 12:50
    4087 visningar
    23 svar
    23
    4087

    Tre bilbarnstolar bak, hur och vilka?!

    Hej! Tänkte att ni kunde hjälpa mig med lite goda tankar och råd!
    Ska byta ut våra bilbarnstolar, en brio zento och en britax two way. Funderar om jag ska byta till likadana eller byta ut zenton? Vi är eg nöjda med båda, men planerar lite för framtiden och vill få plats med tre stolar bak.  Så frågan är om man borde satsa på en mindre stol än zenton (även om jag tycker den tar helt OK lite plats) eller ha kvar en sådan som man vet att barnet ryms i på längden?

    En two way får det bli då både jag och maken är långa och som det ser ut nu blir lillebror som sitter i den det med.
    Hur mycket mindre (smalare?) är britax hi-way än brio zento?
    Hur mycket lägre i ryggen är den? Den verkar ju liten och smidig, men man vill ju kunna använde den länge med! Zenton kunde stora syster sitta i tills hon var över fyra, även om det ju var trångt för benen..

    Sedan hur har ni placerat stolarna? Borde bli mest rymligt att ha de bakåtvända på sidorna och bältesstolen i mitten, men hur kommer det stora barnet in dit då?? Och går det att knäppa bältet utan att bli vansinnig?? =)
    Provade att sätta stolarna med zenton i mitten och det gick ju, men det blir trångt att knäppa bältet på bältesstolen.

    Vi har två olika bilar så jag har lite svårt att åka och prova ut de bästa till vår bil. Men allra troligast kommer de mest vara i en peugeot 307sw som är rätt rymlig, men det kommer även måsta få plats tre bak i min renault megane som är smalare. Fast i den kommer det räcka att två bältesstolar och en bakåtvänt får plats..

    Oj vad snurrigt det blev! Men det snurrar rätt mycket i mitt huvud med =) Ni förstår säkert ungefär var jag vill komma =)

    Tusen tack!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-11 13:05
    Kom på en sak till när jag ändå frågar 1000 frågor! Stolar med isofixfästen är ju bara godkänsa till 18kk bakåt, hur gör man sen? Måste man ändå spänna den som en vanlig bilstol?

  • Svar på tråden Tre bilbarnstolar bak, hur och vilka?!
  • Äldre 11 Mar 13:00
    #1

    Personligen skulle jag aldrig sätta en bältsstol i mitten då ska det barnet klätta och krängla över en bilstol,,,, 
    Sitter själv med lite av samma funderingar men jag funderar mer på om vi kan köpa en likadan stol till som vu redan har,,,
    Var på babyproffsen igår och dom rekomenderade  Akta duoflex och Britax haiway till mittensäte för att dom är ganska så smala,,,,
     

  • Äldre 11 Mar 13:03
    #2
    Grodan82 skrev 2012-03-11 13:00:34 följande:
    Personligen skulle jag aldrig sätta en bältsstol i mitten då ska det barnet klätta och krängla över en bilstol,,,, 
    Sitter själv med lite av samma funderingar men jag funderar mer på om vi kan köpa en likadan stol till som vu redan har,,,
    Var på babyproffsen igår och dom rekomenderade  Akta duoflex och Britax haiway till mittensäte för att dom är ganska så smala,,,,
    nä det känns ju klumpigt att klättra, men har läst i andra trådar att folk har det och undrar hur det fungerar! Men det borde ju ge mer plats som sagt... har läst en del om hi-way men jag är så rädd att den blir urväxt för tidigt! duoflexen kan är högre?
  • Äldre 11 Mar 13:22
    #3

    Hur gamla är barnen som det gäller?
    Jag undrar mest eftersom du skrev att i din bil går det bra med två bältesstolar och en bakåtvänd.
    I den andra bilen borde du då kunnaha en bakåtvänd Britax Two-way, en Hi-Way och en bältesstol.  När Hi-Way´n är urvuxen kanske det barn som sitter i Two-Way´n kan sitta i bältesstol?

    Eller tänker jag helt fel?
    Lite lättare att råda om du berättar hur gamla barnen är

    Jag hade iaf försökt få in en bakåtvänd bakom passageraren, en i mitten och sen bältesstolen bakom föraren. Så hade vi det när vi hade två bakåt och en framåt i baksätet.

    Lillan lyfte jag då in i mitten. Mellan klättrade in själv och sist klev äldsta in  


    Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Äldre 11 Mar 13:25
    #4

    Vi har haft en acta duoflex i mitten bak, en britax freeway på ena sidan och en bältesstol på andra. Det största av de minsta barnen i mitten så det kan klättra in själv då är det "bara" spänna mittenbarnet som är lite meckigt. Det var i en toyota avensis.

  • Äldre 11 Mar 13:37
    #5

    Tanken är att då det är aktuellt med tre stolar kommer barnen vara 6, 3½ och nyfödd. Då kommer 3åringen ha en bakåtvänd stol i varje bil, 6åringen en bältesstol o varje bil och babyskyddet flyttas. När bäbisen behöver ny stol kommer 3åringen vara 4 och kunna sitta i bältesstol i ena bilen (mest kortare sträckor) och ha twoway i den andra bilen. och då är frågan vad "bäbisen" ska sitta i så det ryms?

    kina 79: blev det inte väldigt trångt att ha de bakåtvända bredvidvarandra? vid axlarna, där stolarna är som bredast blev det väldigt trångt om man inte fick dem att gå "omlott" då jag testade..

  • Äldre 11 Mar 13:41
    #6
    MammaTillFelicia skrev 2012-03-11 13:37:21 följande:
    Tanken är att då det är aktuellt med tre stolar kommer barnen vara 6, 3½ och nyfödd. Då kommer 3åringen ha en bakåtvänd stol i varje bil, 6åringen en bältesstol o varje bil och babyskyddet flyttas. När bäbisen behöver ny stol kommer 3åringen vara 4 och kunna sitta i bältesstol i ena bilen (mest kortare sträckor) och ha twoway i den andra bilen. och då är frågan vad "bäbisen" ska sitta i så det ryms?

    kina 79: blev det inte väldigt trångt att ha de bakåtvända bredvidvarandra? vid axlarna, där stolarna är som bredast blev det väldigt trångt om man inte fick dem att gå "omlott" då jag testade..
    Aha, men då funkar det ju som jag sa med en smalare Hi-Wai i mitten. För när bebisen väl är över 4 och har vuxit ur den, så är ju Two-Way´n ledig. Eller?

    Nä, det blev inte trångt. Hi-Way är ju ganska smala, dessutom satte vi dem inte lika långt ut på sätet. Lillan behövde ju inget benutrymme alls, så hennes satte vi uppe på sätet.
    Dessutom hade vi en Xsara Picasso, med tre separata stolar i baksätet. Så lillans säte kördes fram så långt som möjligt för att öka bagagutrymmet. Mellantjejens säte kördes bak för att öka hennes benutrymme.

     
    Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Äldre 11 Mar 13:51
    #7

    fast eftersom vi ha två bilar behöver den lill* ha stolar som fungerar ett tag i båda! därför jag är lur på om hi wayen blir för kort...
    Peugeoten är lik eran för den har också separata stolar som kan flyttas, och det var ju smart för att få dem ännu mer i olika lägen, tack för det!

  • Äldre 11 Mar 13:59
    #8

    Ja, fast om lillan är över 4 när hen växer ur Hi-Way kan di ju ha bältesstol i den ena bilen


    Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Äldre 11 Mar 14:06
    #9

    Jag kanske inte hänger med riktigt. Men hur många stolar har du nu? Behåll Zenton i din bil + två bältesstolar. I vardagsbilen har ni sen en twoway, en Hiway o en bältesstol. O när hw är urvuxen sitter alla tre i bälteastolar i din bil o två bältesstoöar + tw i vardagabilen. Ursäkta Felstavningar - mobil


    Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Äldre 11 Mar 14:08
    #10
    Kina79 skrev 2012-03-11 13:59:07 följande:
    Ja, fast om lillan är över 4 när hen växer ur Hi-Way kan di ju ha bältesstol i den ena bilen
    ja jag kan absolut vända vid 4 år, men det jag oroar mig för är att den inte kommer räcka till 4, vilket jag är rätt säker på att zenton gör, men jag hittar inga mått på den, så jag vet inte hur stor skillnad det är??

    Kollade en sväng på britax hemsida och såg att deras multitech har samma mått som two way fast lite lägre, tar det lika lite plats med? den ser ju mer ombonad ut och skulle kunna funka efter babyskydd?
Svar på tråden Tre bilbarnstolar bak, hur och vilka?!