• Äldre 28 Mar 00:03
    79078 visningar
    25 svar
    25
    79078

    Moderkaka i framvägg ?

    Hej!

    Jag undrar om någon kan berätta vad det innebär att ha moderkakan i framvägg? Är det farligt eller kan det på något sätt påverka förlossningen? Är det något man behöver oroa sig över? Någon som haft moderkakan i framvägg? Är det vanligt? :/

  • Svar på tråden Moderkaka i framvägg ?
  • Äldre 28 Mar 15:10
    #11
    tattines skrev 2012-03-28 13:37:01 följande:
    Hur vet man om den är i framvägg? Ska på 3D UL och har för mig att jag läst att man inte ser om den ligger så. Skulle ju vara bra om man visste, känns lite onödigt att betala den summan pengar om man inte ser något.



    Jag har sett min lille i 3d trots moderkaka i framvägg, så det tror jag inte alls spelar nån roll
  • Äldre 28 Mar 22:11
    #12

    Det är inte farligt att ha moderkaka i framvägg så länge den inte ligger så lågt att den hindrar förlossningen. Det upptäcks på UL isåfall.
    Annars brukar man bara känna barnet senare än om moderkakan var i bakvägg. Jag hade den i framvägg och kände rörelser runt v.21 och utanpå magen i v.24 ungefär.

  • Äldre 28 Mar 22:12
    #13

    Jag hade moderkakan i framvägg, kände första rörelserna i vecka 17-18 och från då någon gång gick det inte helelr att dölja att jag var gravid..

  • Äldre 28 Mar 22:13
    #14

    ... Huruvida gravidmagen syns tidigt eller ej har inte med moderkakans placering att göra.

  • Äldre 30 Mar 11:39
    #15
    frökenelisabeth skrev 2012-03-28 15:10:29 följande:
    Jag har sett min lille i 3d trots moderkaka i framvägg, så det tror jag inte alls spelar nån roll
    Jaha, jag läste om ett annat par som berättade att de var väldigt besvikna för att de knappt såg något pga att den låg i framvägg. Stod även på hemsidan till dem jag ska göra ultraljudet hos att det kan vara svårare att se om den ligger i framvägg.

    Solaika, Efter att jag hört att allt såg bra ut med bebis var jag så inne i att fascineras av honom/henne att det de sa under resten av undersökningen gick in genom det ena örat och ut genom det andra. Om det ens gick in.. 
  • Äldre 30 Mar 11:43
    #16
    tattines skrev 2012-03-30 11:39:48 följande:
    Jaha, jag läste om ett annat par som berättade att de var väldigt besvikna för att de knappt såg något pga att den låg i framvägg. Stod även på hemsidan till dem jag ska göra ultraljudet hos att det kan vara svårare att se om den ligger i framvägg.

    Solaika, Efter att jag hört att allt såg bra ut med bebis var jag så inne i att fascineras av honom/henne att det de sa under resten av undersökningen gick in genom det ena örat och ut genom det andra. Om det ens gick in.. 
    Jag har också sett mina i 3D trotts moderkakan i framvägg.
    Min visningsbild är från v.13 och sen fick jag se dem i 3D nu i v.21 också. 
  • Äldre 30 Mar 11:53
    #17

    Haha, det förstår jag. Jag misstänkte att jag hade min i framvägg av nån anledning. Men det talade hon om direkt efter att hon sagt att det "bara" var en bebis Så då lyssnade jag fortfarande

  • Äldre 30 Mar 12:08
    #18

    Jag har moderkakan i framvägg å förra veckan var vi på 3D/4D å de var inga problem att se Har heller inte upplevt rörelserna som mindre utan jag kan utan problem känna en fot, en rumpa å liknande

  • Äldre 30 Mar 13:34
    #19
    tattines skrev 2012-03-30 11:39:48 följande:
    Jaha, jag läste om ett annat par som berättade att de var väldigt besvikna för att de knappt såg något pga att den låg i framvägg. Stod även på hemsidan till dem jag ska göra ultraljudet hos att det kan vara svårare att se om den ligger i framvägg.

    ???Solaika, Efter att jag hört att allt såg bra ut med bebis var jag så inne i att fascineras av honom/henne att det de sa under resten av undersökningen gick in genom det ena örat och ut genom det andra. Om det ens gick in.. 



    Vi fick inga jättebra 3d-bilder av vår lille heller - men det var för att han envisades med att ha armen framför ansiktet hela tiden blygis!
  • Äldre 30 Mar 13:40
    #20

    JAg hade också i framvägg med 2 an. Det som gör mig så ledsen på sjukvården är att här måste du oroligt vända dig till ett forum för att sjukvården INTE har informerat dig tillräckligt vad det innebär att ha moderkaka i framvägg.
    När jag väntade vårt första barn hade jag lågt sittande moderkaka fick jag veta på ul v 18. De säger då väldigt nonchalant att jag får en ny tid till ul v 32, om den inte växt/flyttat sig upp då så blir det snitt.

    Jag grät 3 dagar över detta besked, sedan fick jag höra att det inte var ovanligt att det var såhär v 18, men att de allra flesta växer moderkakan upp på och att det är liten risk för snitt.
     FAn, det hade ju räckt att hon sa det till mig, för att lugna, men icke.....    

  • Äldre 30 Mar 15:46
    #21
    lykta skrev 2012-03-30 13:40:29 följande:
    JAg hade också i framvägg med 2 an. Det som gör mig så ledsen på sjukvården är att här måste du oroligt vända dig till ett forum för att sjukvården INTE har informerat dig tillräckligt vad det innebär att ha moderkaka i framvägg.

    När jag väntade vårt första barn hade jag lågt sittande moderkaka fick jag veta på ul v 18. De säger då väldigt nonchalant att jag får en ny tid till ul v 32, om den inte växt/flyttat sig upp då så blir det snitt.

    Jag grät 3 dagar över detta besked, sedan fick jag höra att det inte var ovanligt att det var såhär v 18, men att de allra flesta växer moderkakan upp på och att det är liten risk för snitt.

     FAn, det hade ju räckt att hon sa det till mig, för att lugna, men icke.....    



    Åh vad tråkigt att du upplevt det så. Jag har motsatt erfarenhet av vården, faktiskt, framförallt vid ul har de varit otroligt omtänksamma. Min mage är rätt liten, likaså bebisen enligt mätningarna, vilket inte bekymrar mig så mycket då både jag och min man är små. Vi har dock fått göra en del extrakoller och då har alla varit väldigt noga med att lugna och säga att allt ser hur fint ut som helst trots att bebben är lite mindre än genomsnittet. Har nästan känt att jag kanske borde oroa mig lite mer för syns skull, just för att de är så måna om att informera och tala om att allt ser så bra ut. Riktigt synd att inte alla är så. Information är så oerhört viktigt.
  • Äldre 3 Apr 10:38
    #22

    Vad bra, då behöver jag inte fundera på det! Så man längtar då :)

  • Masali­an
    Äldre 3 Apr 10:43
    #23

    Första grav hade jag i framvägg och nu andra i bakvägg. Jag måste säga att jag faktiskt föredrar framvägg, inte riktigt lika hårda sparkar mot naveln som är öm om moderkakan isolerar lite. Framvägg eller bakvägg har ingen betydelse för graviditeten i sig men det är lite olika känsla helt enkelt.

  • Äldre 13 Jul 17:42
    #24

    Jag hade min moderkaka i framvägg när ja vänta barn nr 2 det menas med att moderkakan ligger framför barnet alltså barnet ligger bakom :)

  • Äldre 17 Jul 09:26
    #25

    Jag hade tydligen moderkakan i framvägg förra graviditeten men det gjorde inget alls, såg ändå jättebra på UL, kände sparkar tidigt och tydligt, märkte aldrig av moderkakans placering på något sätt.

Svar på tråden Moderkaka i framvägg ?