• Äldre 28 Mar 15:33
    20515 visningar
    11 svar
    11
    20515

    Bebis " krystar" i sömnen

    Har en flicka på 2 v som " krystar" i sömnen. Låter som hon ska bajsa och så drar hon upp benen mot magen. Detta gör hon allt från ngn gång i minuten till ngn gång i halvtimmen. I mina öron låter det som om hon har ont i magen, men hon vaknar inte och skriker av det. Har tagit upp detta på BVC som menar att vissa barn låter så. Ljuden gör att jag ligger på helspänn hela nätterna och knappt kan sova. Jag kan inte lägga henne i egen säng/ rum eftersom hon då vaknar direkt. Någon som känner igen sig och har barn som låter likadant?

  • Svar på tråden Bebis " krystar" i sömnen
  • Äldre 28 Mar 15:35
    #1

    Precis så gjorde min son också, och han hade ont i magen. Det gick över vid 3 månaders ålder ca. Jag fick börja använda öronproppar för att kunna sova, det dövade ljudet lite.

  • Äldre 28 Mar 15:45
    #2

    Ammar du eller ger du ersättning? Vår son gjorde precis så och det är helt enkelt magknip.
    Vi gav ersättning men när vi hällde några droppar solrosolja i ersättningen avtog problemet.
    Sen har det nog med omognad att göra. Magen är ju ovan vid mat. Blir dom sagt bättre med tiden. Håller med om att det försvann helt vid ca tre månader.
    Pröva att cykla lätt med bebisens ben när den sätter igång och krysta. Hjälper magen att arbeta.
    Försök sova för övrigt, det finns inte mkt mer du kan göra.
    Lycka till

  • Äldre 28 Mar 16:29
    #3

    Jag helammar. Har precis börjat med sempers magdroppar för att se om det hjälper. Jag använder öronproppar och lämnar över så hon ligger bredvid maken ibland så jag får sova lite bättre. Skrek era " krystande" barn mycket? Kunde de sova själva på nätterna/ dagarma?

  • Äldre 28 Mar 16:34
    #4

    Så gjorde min son också förut, han behövde hjälp att få ut bajs och gaser. Använde då Windi och både han och jag kunde somna om sedan när "det onda" var ute. Brukade börja vid 4 påmorgonen, hade jag låtit det vara så hade han legat och krystat i timtal stackarn...

  • maymir­acle
    Äldre 28 Mar 16:39
    #5

    Så gjorde min son också. Tror det tog ca 3-4 månader innan det gick över. Min fick ersättning vid 6 v och det gjorde att han blev hård i magen (som vi använde Sempers Bifidus ersättning mot, fungerade jättebra). När han i början ammade och även när han åt ersättning fick han också gaser i magen, då hjälpte Minifom droppar kanon. Provade också Sempers magdroppar men, trots att många menar att det inte går, blev det sämre av dem. Det gäller mig själv också, jag kan inte äta youghurt med aktiv bakteriekultur utan att få magont.

    Sen cyklade vi med hans ben och gjorde daglig magmassage som också verkade hjälpa till.

    Och ja, min skrek MYCKET den första tiden och sov väldigt lite/dåligt.

  • Äldre 31 Mar 11:38
    #6
    Emma väntar skrev 2012-03-28 16:29:32 följande:
    Jag helammar. Har precis börjat med sempers magdroppar för att se om det hjälper. Jag använder öronproppar och lämnar över så hon ligger bredvid maken ibland så jag får sova lite bättre. Skrek era " krystande" barn mycket? Kunde de sova själva på nätterna/ dagarma?
    Min son skrek inte alls mycket men det var detta krystandet och kämpandet han höll på med. Håll ut det går över, jag googlade mig blå efter info och testade allt för att få han att bli bättre men inget hjälpte. Hade iofs sempers magdroppar tills han var 3/4 månader ca. Provade miniform, han blev värre av det, var precis som allt stannade upp i magen på han, inga fisar och jättesvår att rapa.

     
  • Äldre 31 Mar 15:25
    #7

    Hej Emma!

    Min lilla flicka 4v. är precis likadan, var som värst v.2-3 hon skrek mkt. Hon har gaser och ont när hon ska bajsa, ger semper och miniform, men vet inte om det hjälper värst. Ammar och ger ersättning, vi körde mjölkfritt men det blev ännu värre! Får väl lite på folk som säger att tarmarna mognar med tiden och att det går över...

  • Äldre 31 Mar 20:35
    #8

    Min dotter lät precis som du beskriver! Har en kompis vars dotter gjorde likadant. Vet ej vad det berodde på, men hon (och kompisens dotter) slutade efter någon månad.

  • Äldre 31 Mar 20:38
    #9

    Tack för svar och tips! Skönt att höra att inte alla bebisar som krystar måste skrika mkt. Har en son på 3 år som hade kolik och skrek flera timmar varje kväll och sov jöttedåligt. Det började efter några veckor. Så min rädsla är att hennes krystande ska övergå i ngn sorts kolik, det var riktigt jobbigt. Jag har köpt windi pysventil men inte provat dem ännu.

  • Äldre 1 Apr 14:57
    #10

    Hej. Jag orkar inte läsa igenom tråden men vi hade det lika med vår dotter när hon var runt två veckor. Jätte jobbigt att sova och kunna slappna av så jag förstår dig verkligen. Jag tänkte att det nog bara var så hon lät men provade på miniform för att se om det gjorde någon skillnad. Det blev mycket bättre och vi slutade med dropparna efter en vecka. Hon har inte "krystat" på samma sätt alls sedan dess och är nu två månader. Verkligen värt dom där dyra dropparna för oss!

  • Äldre 21 Jun 10:06
    #11

    Min bebis på 4 veckor gör precis på samma sätt. Det blev även värre vid 3 veckors ålder i samband med att det kom enormt mycket hormonplitor och det blev som några av er skriver värre med miniform. Vi testar också strikt mjölkfritt men upplever att det faktiskt blivit sämre.... På BB åt jag allt utom att jag undvek att dricka ren mjölk. Dagen jag åkte hem testade jag dricka ett glas mjölk på morgonen. Sedan dess har magen krånglat.
    Vi testade semper magdroppar men BVC sa att oljebaserade droppar kan ge knip I magen. Gäller även D-dropparna ni får från BVC. Det finns vattenbaserade D-droppar på apoteket men de får man inte gratis som på BVC.
    Dottern krystar och knorrar hela natten fram tills 6 då mannen tar henne och hon bajsar och sen sover hon lugnt till 10 på förmiddagen. Det är smått hopplöst. Så fort jag ammat henne så börjar knorrandet........
    Kanske ska göra som en av er, att testa miniform igen.
    Som jag minns det så blev min äldre dotter bättre I magen så fort vi började med smakportioner så att magen fick något att jobba med.
    Jag åt även 2 dygn bara valjegrova, mjölkfritt smör och kokt skinka. Då var magen som en dröm och dottern var glad och nöjd och bajsade utan skrik och gnäll regelbundet.
    Det är jobbigt att inte få sova ordentligt men det ordnar väl till sig

Svar på tråden Bebis " krystar" i sömnen