• Äldre 28 Mar 16:04
    4929 visningar
    23 svar
    23
    4929

    Familjelivs Påsktävling- Vinn träningspaket!



    Idag vill vi ha ditt bästa recept på påskgodis- och gärna en bild på sötsakerna som du har.
    Berätta också varför just det här påskgodiset är din favorit.

    Tävlingen pågår fram till midnatt den 29 mars och vinnaren avslöjas dagen efter.
    Vinnaren utses av en jury på Familjeliv.se

    Dagens pris är ett kom-igång-träningspaket, som inkluderar en bok, en stegräknare och ett bmi-måttband.

    Läs fullständiga tävlingsregler här


    Lycka till! Solig
  • Svar på tråden Familjelivs Påsktävling- Vinn träningspaket!
  • C h a r m a
    Äldre 29 Mar 09:24
    #1

    Färdigt på: 40 min


    Ingredienser


    12 kakor
    600 g mörk kvalitetschoklad 70 %
    2 påsar dumlekola
    2 nävar minimarshmallows
    3 dl salta jordnötter
    1 dl skalade pistagenötter


    Gör så här


    1. Smält chokladen på låg värme i vattenbad (i en skål över kokande vatten).


    2. Blanda samtliga ingredienser.


    3. Fyll smeten i en plåt, cirka 3 cm tjock och låt stelna i kylskåp.


    4. När kakan har stelnat, skär upp den i stänger.


  • Äldre 29 Mar 10:54
    #2
    Skrattande
    Eftersom jag vill göra påsken mysig för mina barn ska de självklart vara med och göra godiset!
    Så vår favorit är:

    Marsipangodis i alla de former och färger!
    Marsipan (antingen vit + karamellfärg eller färdig färgad)
    Choklad (vit och brun)
    Strössel
    Nötkross
    Noguat

    Gör sedan figurer, bollar, ägg, ja allt fantasin tillåter. Doppa hela eller dela i choklad och strö över strössel eller nötkross!
    En favorit vi har är att göra "Mozartägg" som innebär att vi rullar in lite noguat i ett marsipanägg, dottar det i choklad och toppar med lite nötkross!

    Detta godis är bra för alla åldrar och alla kan vara med och skapa! Så vad väntar ni på? sätt igång!

    (Vi har tyvärr inget kort på detta, och heller ingen marsipan hemma... så inget foto Men hoppas att ni ser små gula kycklingar, rosa ägg och choklad som är smetat lite var stans framför er).

    Ps. Priset är något som jag verkligen behöver! Med 12kg övervikt från 2 graviditeter Hoppas hoppas hoppas!!!! Ds.
  • Äldre 29 Mar 11:17
    #3

    200 gram Odense Nougat

    200 gram Odense Marcipan

    1 flaska Odense Nougat dessertsås, alt vit Chokladsås.

     

    Skär lika stora bitar av Nougat och Marcipan, lägg ihop desse bitar, tryck ut en rejäl skopa Nougatsås i en lämplig skål. 

    Doppa nu nougat/marcipanbitarna i såsen och ät dom kulinariska sensationerna omgående, gärna till en kopp kaffe, kaffe-latte, eller va fan du nu tycker bäst om.

    Nåt in i helvete gott, det garanterar jag.



    Ha en underbar dag allihop.  Solig
    Mvh :  //Anton

     


    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Äldre 29 Mar 12:38
    #4

    Tackar tackar för smarriga påskrecept Skål

  • Äldre 29 Mar 12:47
    #5

    kanske inget påskrecept men gult ändå!

    Ta en banan och dela den tvärs över hela bananen så du får två gula halva bananer.
    lägg bananhalvorna med insidan upp på en tallrik.
    häll på ljus sirap, socker och kanel (på bananhalvorna) efter smak in i micron en stund så bananen blir varm och allt ''pålägg'' ar smält.

    Servera gärna med en skopa glass!!

    Snabbt och mumsigt!

    dessa ingredienser har de flesta redan hemma så det är enkelt att göra!

  • Jagomi­nÄlskl­ing
    Äldre 29 Mar 12:55
    #6


    Persikobakelser!!!! Världens enklaste och godaste!
    Ingredienser sockerkaka:
    3 st ägg 3 dl strösocker 2 tsk vaniljsocker 2 tsk bakpulver 75 g smör 1 dl vatten 3 dl vetemjöl

    Baka en sockerkaka med ingredienserna ovan. Låt svalna. Stjälp upp sockerkakan. Vispa grädde med ev lite vaniljsocker och lägg en klick på varje sockerkaksbit. Dekorera med en persikoskiva (köps på burk).

    Väldigt gott och inte så sött!!!   


            
  • C h a r m a
    Äldre 29 Mar 15:31
    #7

    Nähä, jag fick på o göra ngt riktigt gott. Så jag har gjort en god bakelse, eller ja några stycken.

    Recept:


    Ingredienser:


    Rulltårta:


    3 st ägg 1.5 dl strösocker 1 tsk bakpulver 2 msk kakao 0.75 dl potatismjöl eller 0.75 dl vetemjöl

    Fyllning:


    150 g smör 2 dl florsocker 2 tsk vaniljsocker 1 st äggula

    Gör så här:


    Vispa ägg och socker pösigt med elvisp. Tillsätt bakpulver. Tillsätt kakao, sikta den om du vill slippa klumpar. (Att sikta innebär att man häller den i en sil som man skakar kakaon igenom.)


    Tillsätt sist potatismjöl och vispa till en jämn smet.


    Bred ut smeten i en långpanna med bakplåtspapper, ca 30 x 40 cm.


    Grädda mitt i ugnen i 250 grader i 5 minuter. Om du har varmluftsfunktion i din ugn grädda den då i mitten i 200 grader i 8 minuter inställd på varmluft. Jag tycker att det är lättare att få bra resultat i varmluftsugn. Om du använder vanlig ugn så observera att du verkligen måste vara med och "vakta" rulltårtan sista minuten så att den inte blir bränd.


    Stjälp direkt upp rulltårtan på sockrat bakplåtspapper. Dra bort bakplåtspappret som kakan gräddats på. (Pensla med kallt vatten på baksidan av pappret om det inte vill lossna.) Låt rulltårtan svalna.


    Gör fyllningen. Låt smöret bli rumsvarmt. Rör smör och florsocker till en jämn smet, gärna med elvisp. (Smaka gärna och om du tycker det smakar för mycket smör, blanda i mera florsocker.) Tillsätt vaniljsocker och till sist äggulan. Bred fyllningen på kakan när den svalnat och rulla ihop. Lägg rulltårtan kallt i kylskåp minst 20 minuter innan du skär den.


    Vispa grädde o klicka grädde på varje bit. ägg i persikaskivor o garnera med chokladbitar eller annat kul :)


     



  • Äldre 29 Mar 15:48
    #8

    Nånting vi har haft som tradition varje påsk sen första sonen föddes är att göra choklad doppade marsipan ägg/kycklingar.

    Vi gör ägg/kycklingar av marsipan i alla dess färger.

    Smälter både mörk och ljus blockchoklad, blanda ljus och mörk är också gott. Låter chokladen svalna en aning och sedan doppar vi marsipan figurerna i chokladen.

    Barnen tycker det är gott med strössel på med, så direkt efter choklad doppningen rullar vi marsipan figurerna i olika slags strössel.

    Allt ifrån halv/hel, med ljus-mellan-mörk choklad doppade marsipan ägg/kycklingar med och utan strössel.

    Väldigt uppskattat av familjen, speciellt barnen. Största nöjet är att barnen har så himla kul.

    Väldigt lätt och super gott! {#emotions_dlg.flower}    

  • Äldre 29 Mar 16:06
    #9

    Ta valfri köpt småkaka, häll på en klick smält choklad. Låt sedan barnen dekorera kakan med valfria grejor, tex nötter, marsipan, russin... Dessa vackra kakorna har dock min svärmor dekorerat... ;) Lätt, kul och jättegott!


  • Äldre 29 Mar 16:56
    #10

    Detta är förra årets tårta, som uppskattades av alla som bjöds :)


    Bakade sockerkaksbotten, liksom en marängbotten, i samma storlek som sockerkakan.


    Dagen efter delade jag på sockerkakan. På understa lagret la jag mosade hallon med lite socker. Ovanpå det lite av den citronkräm jag gjorde på 1 stor citron, både saft och skal, som fått sjuda med två ägg, 2 dl socker och 50 gram smör. Sedan på med marängbotten och nästan resten av citronkrämen. Sedan på med andra sockerkaksdelen och ett tunt lager citronkräm. Grädde på allt. Ytterst hade jag gult strösselpärlor . Innanför det riven vit choklad, några påskgodisar och så bokstavsströssel.

Svar på tråden Familjelivs Påsktävling- Vinn träningspaket!