• Äldre 10 Apr 15:16
    5780 visningar
    29 svar
    29
    5780

    Vad tycker du om kalas, typ babyshower, där man ska gissa kön på bebisen?

    En ny trend i USA är en typ av babyshower (kalas innan barnets födelse) där man ska gissa könet på barnet. Föräldrarna har i förväg tagit reda på könet på bebisen i magen och när alla gissat klart avslöjas könet, till exempel genom att man skär upp en tårta som antingen är blå eller rosa inuti.
    Vad tycker du om den här typen av kalas? Roligt eller knasigt?


    Familjeliv.se - utsedd till Sveriges bästa community av InternetWorld.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-16 08:59
    Tidningen Metro har skrivit en artikel om ämnet och även varit inne och kikat i Familjelivs trådar:
    www.metro.se/halsa/nya-trenden-tarta-som-avslojar-barnets-kon/EVHldk!j9u8lR0hX9saM/
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om kalas, typ babyshower, där man ska gissa kön på bebisen?
  • Äldre 10 Apr 15:48
    #11

    Reagerar lite på att TS skriver "ny tradition i USA", detta har funnits länge i det stora landet i väster.

    Jag är lite... morbid, eller hur man nu ska uttrycka det, och vill absolut inte fira någon / själv bli firad förrän man med säkerhet vet att förlossningen gått bra. Känner att det är stor skillnad på bebis i magen och nyfödd bebis.

  • Äldre 10 Apr 15:54
    #12
    MrsTM skrev 2012-04-10 15:48:03 följande:
    Reagerar lite på att TS skriver "ny tradition i USA", detta har funnits länge i det stora landet i väster.

    Jag är lite... morbid, eller hur man nu ska uttrycka det, och vill absolut inte fira någon / själv bli firad förrän man med säkerhet vet att förlossningen gått bra. Känner att det är stor skillnad på bebis i magen och nyfödd bebis.
    Baby showers har precis som du skrivit funnits länge, men den nya trenden ska tydligen vara att man fokuserar just på att gissa barnets kön och till och med har förberett med tårtor som ska avslöja vilket kön barnet har.
    Familjeliv.se - utsedd till Sveriges bästa community av InternetWorld.
  • Äldre 10 Apr 15:59
    #13

    men är meningen att andra ska behöva ge presenter till barnet både innan och efter den tittat ut då? Jag får hellre presenter till min bebis när den väl är ute. Är lite skrockfull kanske men tänk om nått händer...


    Ge aldrig upp -Helt plötsligt händer det!
  • c89
    Äldre 10 Apr 16:01
    #14
    Mrs Mountainstream skrev 2012-04-10 15:38:48 följande:
    Nä det är väl inget fel med det men ibland kan det underlätta att vara förberedd , särskilt för unga föräldrar som kanske inte har massor av pengar. Då vet de vad de inte behöver lägga ut pengar på.
    Just i detta syftet tycker jag att det är bra! Man vet aldrig vad man får i present av nära och kära när bebisen är född och andra vet inte vad man har heller. Jag tycker själva att det är jättesvårt att köpa presenter till nyfödda och föräldrar. Bara en sådan sak som storlek på kläder - kommer alla köpa storlek 50 eller köper dom 56, vad ska man köpa själv osv.

    Om man får presenter, säg 2 månader innan BF med kläder till barnet så vet man ju vad man fått och kan sedan hinna köpa det som saknas själva. Nu tycker jag inte det rör unga, utan ALLA blivande föräldrar.  
  • Äldre 10 Apr 16:02
    #15
    Mrs Mountainstream skrev 2012-04-10 15:22:41 följande:
    Alla babyshowers jag känner till handlar INTE om att gissa könet utan om att fira det kommande barnet. Poängen är att ge baby presenter till föräldrarna. Det underlättar både ekonomiskt och tidsmässigt att få ett start baby kit. Shower = överösa (dvs med presenter).

    Fast de presenter man får till en nybliven handlar väl oftast om babykläder och babyleksaker? Det är väl knappast något man måste ha innan bebisen kommit ut.
  • Äldre 10 Apr 16:04
    #16

    Jag är en av dom som gillar att träffas och ha kul ihop och jag gillar att äta så absolut tycker jag att det är en rolig idé. Dock har jag aldrig varit med om att babyshowern är till för att gissa kön. Ska på en på lördag faktiskt!

    Tror nog att folk i min närhet kommer fixa en för mig också. Vår unge i magen är så efterlängtad av alla (alltså inte bara närmsta familjen) efter vår jäkla tid innan h*n blev till så det är verkligen ett mirakel att fira tycker de i min närhet som nosat lite kring vad jag skulle tycka om en babyshower.

    (Eftersom det här är FL känner jag att jag behöver förklara att ALLA barn är mirakel och att inget är mer värt att fira än något annat)  


    Dotter född -07, BF med syskon 17/9 Bloggar på detsaknadebarnet.blogspot.com
  • Äldre 10 Apr 16:19
    #17

    Tycker precis som Splink om att träffa vänner och ha kul, babyshowers är jätteroliga att ordna och få pilla med små bebiskläder, ordna blöjtårtor mm. Vänner kan måla egna bodys, man umgås och har kul.  
    Man har ju 50/50 på att gissa rätt kön, högre odds där än i många andra fall haha så varför inte och en färgad tårta - Roligt! Absolut något jag tänker testa!

      


    majbebis08.blogg.se *Bebis BF 290912* Mercedes 080521 & Leon 100131
  • Mjolle
    Äldre 10 Apr 16:19
    #18

    Det kommer snart till Sverige. Vi måste ju ta efter alla andra "högtider" från USA (Alla hjärtans dag, "Halloween", nu börjar St Patricks day komma hit också).  Det är väl bara att ställa sig i ledet och hurra.

    En intressant fråga är om Familjelivs redaktion vågar göra något annorlunda, och inte bara bevaka trender från USA.
    Hur gör man i Frankrike? Tyskland? Ryssland? Spanien? Finns en massa länder man kan titta på. 

  • Khalee­si
    Äldre 10 Apr 16:20
    #19
    Mjolle skrev 2012-04-10 16:19:44 följande:
    Det kommer snart till Sverige. Vi måste ju ta efter alla andra "högtider" från USA (Alla hjärtans dag, "Halloween", nu börjar St Patricks day komma hit också).  Det är väl bara att ställa sig i ledet och hurra.

    En intressant fråga är om Familjelivs redaktion vågar göra något annorlunda, och inte bara bevaka trender från USA.
    Hur gör man i Frankrike? Tyskland? Ryssland? Spanien? Finns en massa länder man kan titta på. 
    Underbart inlägg!
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Mrs Mounta­instre­am
    Äldre 10 Apr 16:24
    #20
    Persimon skrev 2012-04-10 16:02:08 följande:
    Fast de presenter man får till en nybliven handlar väl oftast om babykläder och babyleksaker? Det är väl knappast något man måste ha innan bebisen kommit ut.

    Jag har varit på baby showers där det har givits sparkdräkter, nappar, handdukar, skötbordsunderlägg, snuttefiltar osv....inga MÅSTEN kanske men väldigt bra och nyttiga saker.
  • Äldre 10 Apr 17:21
    #21

    Nej, vid min baby shower (på jobbet, så det skulle inte varit aktuellt senare efter barnets födsel) fick jag kläder till just en pojke (!), inget könsneutralt fjams. Toppen, då vi inte har så himla mycket släkt o vänner i närheten, och annars får stå för allt själva. Eftersom det var första barnet var det roligt med folk som visste lite vad som faktist kunde behövas, och vad som bara kunde vara lite roligt. Allt var en enorm hjälp faktist.

  • Äldre 10 Apr 20:48
    #22
    Mjolle skrev 2012-04-10 16:19:44 följande:
    Det kommer snart till Sverige. Vi måste ju ta efter alla andra "högtider" från USA (Alla hjärtans dag, "Halloween", nu börjar St Patricks day komma hit också).  Det är väl bara att ställa sig i ledet och hurra.

    En intressant fråga är om Familjelivs redaktion vågar göra något annorlunda, och inte bara bevaka trender från USA.
    Hur gör man i Frankrike? Tyskland? Ryssland? Spanien? Finns en massa länder man kan titta på. 
    Det hade jag velat veta mera om
    Trygghet är att gå vilse utan att tappa bort sig...
  • Äldre 10 Apr 21:40
    #23
    Mjolle skrev 2012-04-10 16:19:44 följande:
    Spanien?
    Januari:
    * Tre Kungar Firas i alla större städer tidigt på kvällen den 5:e januari. De tre vise männen deltar i en stor parad och delar ut sötsaker till barnen.
    * San Antón firas i alla städer där han är skyddshelgon, till exempel i Mijas. Tillsammans med hundar, katter, getter och andra husdjur vallfärdar man till kapellet San Ánton. Där väldignas djuren. 17:e januari
    * La Tamborrada i San Sebastian är en kort, men väldigt intensiv högtid. Under ett dygn får stadens invånare utstå ljudet av trummor.

    Februari:
    Karneval i hela landet och fest för kvinnor. Gifta kvinnor men även en och annan ogift samlas för att hedra Santa Àgueda och få en paus från männen.

    Mars:
    Fallas i Valencia, i centrum av festivalen står de stora dockorna, ninots, som ofta är flera våningar höga. En hel del är satiriskt utformade och föreställer politiker och andra kända personer. Festligheterna når kulmen när man tänder eld på dockorna.

    ....

    Godis till barn, vallfärda med djur, högljudda trummor, festival for enbart kvinnor, eller tända eld på politikerdockor, vilken väljer vi? :)
  • Äldre 11 Apr 09:58
    #24

    Ser ingen poäng med.
    (ser helelr ingen poäng med att ta reda på vilket kön bebisen i magen har heller så...)


    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Undran­de tjej
    Äldre 11 Apr 10:02
    #25

    Men det är väl roligt för dom som väljer att göra så. Det är upp till var och en och inget som jag skulle avsky på något sett.

  • Ajkje
    Äldre 11 Apr 14:16
    #26

    Babyshowers låter väl kul men att gissa könet skulle jag hoppa över. Mer spännande att inte veta eller bara berätta för de närmaste.

  • Äldre 11 Apr 15:24
    #27

    Mjolle skrev 2012-04-10 16:19:44 följande:


    Det kommer snart till Sverige. Vi måste ju ta efter alla andra "högtider" från USA (Alla hjärtans dag, "Halloween", nu börjar St Patricks day komma hit också).  Det är väl bara att ställa sig i ledet och hurra.

    En intressant fråga är om Familjelivs redaktion vågar göra något annorlunda, och inte bara bevaka trender från USA.
    Hur gör man i Frankrike? Tyskland? Ryssland? Spanien? Finns en massa länder man kan titta på. 
    Och St Patricks Day kommer från...... 

    USA?

    Eller kanske inte. Éirinn go brach
  • Äldre 11 Apr 16:32
    #28

    Det väl alltid kul att gå på fest är min spontana tanke. Skulle dock inte anordna en baby shower själv, men blev jag bjuden på en skulle jag glatt gå och gissa könet-visst, det kan jag väl göra.

  • Äldre 11 Apr 21:22
    #29

    Jag hörde någon berätta om att många föräldrar ( i USA) ber läkaren ta reda på könet under ul och sen inte berätta det för föräldrarna, utan istället lägga det i ett kuvert så att föräldrarna själva kan få reda på det under en fest. Sök på "gender reveal party" på youtube så kommer det upp massor   Jag hade aldrig haft en sådan fest. Könet är inte det viktigaste, men jag vill ändå helst veta själv innan andra fåt veta.

Svar på tråden Vad tycker du om kalas, typ babyshower, där man ska gissa kön på bebisen?