• Äldre 11 Apr 09:14
    1847 visningar
    14 svar
    14
    1847

    Är det någon som kan hjälpa mig med hur man söker dispans för ökad tid på förskola?

    Är det någon som kan hjälpa mig med hur man söker dispans för ökad tid på förskola? Min son är 4 år och 5 månader och har precis fått 2 syskon, o som alla vet får han bara gå 15 timmar/v på förskolan, men många skriver att dom fått fler timmar beviljade, hur gick ni till väga?
    Jag har pratat med placeringsassistenterna men dom typ bara skrattade åt mig i telefon när jag frågade dom... :(
    Och snälla, om DU ska fråga varför jag inte har han hemma osv så LÅT BLI att skriv ngt, för du kommer inte få ngt svar...
    Tack på förhand! 


  • Svar på tråden Är det någon som kan hjälpa mig med hur man söker dispans för ökad tid på förskola?
  • Mercur­ialis
    Äldre 11 Apr 09:18
    #1

    Vi skrev ett kort brev, kanske tre-fyra meningar, där vi beskrev varför vi behövde utökad tid. Brevet skickade vi till förskolans rektor och hon gav sitt godkännande.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Äldre 11 Apr 09:20
    #2
    Mercurialis skrev 2012-04-11 09:18:37 följande:
    Vi skrev ett kort brev, kanske tre-fyra meningar, där vi beskrev varför vi behövde utökad tid. Brevet skickade vi till förskolans rektor och hon gav sitt godkännande.

    Så det är alltså med förskolan man ska ta detta? För även hans fröknar säger att han behöver mera tid... Då ska jag prata med dom! Tack för svaret :)
  • Äldre 11 Apr 09:22
    #3

    Beskriv i ett brev vad han har för behov och på vilket sätt han skulle må bättre av att vistas längre tid på fsk.Lämna som sagt sedan till personalen.

  • Äldre 11 Apr 09:25
    #4
    Malima skrev 2012-04-11 09:22:49 följande:
    Beskriv i ett brev vad han har för behov och på vilket sätt han skulle må bättre av att vistas längre tid på fsk.Lämna som sagt sedan till personalen.

    Ska sätta mig o knåpa ihop ett brev på en gång :)
  • Äldre 11 Apr 10:25
    #5

    tror man bara måste vara noga med att ta med barnets behov. känner till de fall där de nekat först, men godkännt när man lagt in barnens behov i det hela.

  • Äldre 11 Apr 10:42
    #6

    Hos oss tar man detta med kommunen, dvs inte personal eller rektorn. Men jag skulle även be dagispersonalen skriva några rader om nu de håller med dig om hans behov, det kan ju inte skada! :)

  • Äldre 12 Apr 20:11
    #7

    Svenska Tvillingklubben tillhandahåller en väldigt bra skrivelse och tar dessutom telefonsamtal om det skulle behövas. Vet flera som har nekats utökad tid men med tvillingklubbens hjälp lyckats få ett ändrat beslut.
     


    VI SOM HAR TVILLINGAR I GÖTEBORG MED OMNEJD + SECOND HAND FÖR TVILLINGAR på Facebook
  • Äldre 14 Apr 08:42
    #8

    BVC kan hjälpa dig, vi fick träffa BVC psykologen och berättade om vardagen för det äldre syskonet och så skrev hon en rekommendation.

  • Äldre 15 Apr 13:36
    #9

    Hur mycket mer tid brukar man få på dagis?

  • Äldre 15 Apr 13:40
    #10

    Vet du, vi skrev inget brev alls utan det var helt och hållet vår bvc-sköterska som skrev ett brev och skickade det direkt till kommunens handläggare som har hand som dispenser. Skitbra!

  • Äldre 15 Apr 13:41
    #11
    Rockkarlsson skrev 2012-04-15 13:36:17 följande:
    Hur mycket mer tid brukar man få på dagis?
    Säkert individuellt men vi fick 25/veckan
  • Äldre 15 Apr 13:41
    #12
    Isobel skrev 2012-04-15 13:40:34 följande:
    Vet du, vi skrev inget brev alls utan det var helt och hållet vår bvc-sköterska som skrev ett brev och skickade det direkt till kommunens handläggare som har hand som dispenser. Skitbra!
    dvs i Gbg centrum så är det inte placeringshandläggarna som har hand om såna här dispenser
  • Äldre 15 Apr 13:42
    #13

    Det är nog olika från kommun till kommun. Hos oss är det Placeringsassistenterna och förskolechefen som tar det beslutet.

  • Äldre 15 Apr 14:00
    #14
    BeanBag skrev 2012-04-15 13:42:18 följande:
    Det är nog olika från kommun till kommun. Hos oss är det Placeringsassistenterna och förskolechefen som tar det beslutet.
    Säkert
Svar på tråden Är det någon som kan hjälpa mig med hur man söker dispans för ökad tid på förskola?