• Chimam­anda
    Äldre 11 Apr 10:04
    14177 visningar
    15 svar
    15
    14177

    Barnbidrag

    Är nyligen hemkommen med nyfådd dotter och vi fick papper från Försäkringskassan angående barnbidrag igår. Det står att vi ska skicka in medgivandet(!!) för att kunna få barnbidrag! Är det någon som känner igen detta krav från FK?

    Tycker själv det verkar helt uppåt väggarna, för vilken info kan de rimligtvis få ut av medgivandet? Hade vi inte haft det, så hade vi ju öht inte haft någon dotter idag. Dessutom har jag redan skickat in medgivandet en gång, eftersom de krävde det för föräldrapenningen. (Vi det laget hade jag givit upp mina försök till dialog med FK och bara skickade in det de efterfrågade.)

    Det lutar väl åt att jag även denna gång bara skickar in det de efterfrågar, men tycker ändå att det måste finnas någon rimlighet i de intyg som en myndighet efterfrågar. Vad ska de med vårt medgivande till?

  • Svar på tråden Barnbidrag
  • Äldre 11 Apr 10:09
    #1

    I-landsproblem.Skicka bara in det, är ju inget större problem. Så fungerar FK, papper man skickar till en avdelning är endast för den avdelningen.

  • Chimam­anda
    Äldre 11 Apr 11:19
    #2

    I-landsproblem eller ej. Jag vill gärna höra om andra adoptivföräldrar har fått samma krav från FK, att skicka in sitt medgivande för att få barnbidrag.

  • Äldre 11 Apr 11:47
    #3

    Minns inte... möjligtvist fick vi skicka in samtycket, men inte medgivandet, om jag minns rätt.  Vi hade inget som helst problem med barnbidrag.

  • Äldre 11 Apr 12:28
    #4

    Jag tror också att det var samtycket vi fick skicka in. Inte medgivandet, det säger ju inte särskilt mycket.

  • Äldre 11 Apr 13:18
    #5

    Hej
    I nedanstående länk så hittar du ett inlägg av mig med två länkar till andra trådar om Försäkringskassan o adoption. Om jag inte minns fel så pratas det om både F-penning o barnbidrag där.
    www.familjeliv.se/Forum-13-247/m61960667.html

    Det är nu över ett år sedan de lovade att ändra sina "mallar" så att det skulle stå SAMTYCKE istället för MEDGIVANDE som de ju inte har någon glädje av alls, det är ju inget bevis över huvudtaget som du säger. I en av trådarna som nämns ovan hittar du tex. försäkringskassans egen expert och hur hon snurrar in sig i detta...

    Det enklaste tror jag är att gasa på skattemyndigheten så att ni får personnumret om ni inte fått det för då kommer F-kassan att se att ni hör ihop.

    Vi behövde inte skicka in något intyg alls för Barnbidrag, kanske beroende på att jag ringde skattemyndigheten och snabbt fick personnumret när jag klagade på att F-kassan vägrade oss pengar innan. Däremot behövde vi ( till skillnad från när vi fick vårt biologiska barn....) be dem skicka en blankett där vi fick fylla i till vem barnbidraget skulle betalas till. Den gick inte att fylla i på nätet ens med E-leg utan var tvungen att vara skriftlig vilket de inte berättade trotts upprepad kontakt med frågan varför vi inte fick något Barnbidrag. När vi fick Bio sonen så betalades barnbidr. automatiskt ut till mamman.....

    LYCKA TILL!!!!!!

  • Chimam­anda
    Äldre 11 Apr 14:01
    #6
    fabbemam skrev 2012-04-11 13:18:10 följande:
    Hej
    I nedanstående länk så hittar du ett inlägg av mig med två länkar till andra trådar om Försäkringskassan o adoption. Om jag inte minns fel så pratas det om både F-penning o barnbidrag där.
    www.familjeliv.se/Forum-13-247/m61960667.html

    Det är nu över ett år sedan de lovade att ändra sina "mallar" så att det skulle stå SAMTYCKE istället för MEDGIVANDE som de ju inte har någon glädje av alls, det är ju inget bevis över huvudtaget som du säger. I en av trådarna som nämns ovan hittar du tex. försäkringskassans egen expert och hur hon snurrar in sig i detta...

    Det enklaste tror jag är att gasa på skattemyndigheten så att ni får personnumret om ni inte fått det för då kommer F-kassan att se att ni hör ihop.

    Vi behövde inte skicka in något intyg alls för Barnbidrag, kanske beroende på att jag ringde skattemyndigheten och snabbt fick personnumret när jag klagade på att F-kassan vägrade oss pengar innan. Däremot behövde vi ( till skillnad från när vi fick vårt biologiska barn....) be dem skicka en blankett där vi fick fylla i till vem barnbidraget skulle betalas till. Den gick inte att fylla i på nätet ens med E-leg utan var tvungen att vara skriftlig vilket de inte berättade trotts upprepad kontakt med frågan varför vi inte fick något Barnbidrag. När vi fick Bio sonen så betalades barnbidr. automatiskt ut till mamman.....

    LYCKA TILL!!!!!!
    Tack fabbemam! Tror jag redan har varit inblandad i tidigare FK-trådar. ;)
    Och till saken hör att vi redan har personnummer på flickan. Och det har FK t o m skrivit ut i brevet vi fick. Det är väl bara att skicka in medgivandet helt enkelt, fullt av ovärderlig info.... ;)
  • Äldre 11 Apr 14:41
    #7
    Chimamanda skrev 2012-04-11 14:01:33 följande:
    Tack fabbemam! Tror jag redan har varit inblandad i tidigare FK-trådar. ;)
    Och till saken hör att vi redan har personnummer på flickan. Och det har FK t o m skrivit ut i brevet vi fick. Det är väl bara att skicka in medgivandet helt enkelt, fullt av ovärderlig info.... ;)
    Suck.... Även om de krånglar med det mesta så brukar de ju faktiskt skriva under med sitt namn när de vill ha kompletteringar så jag skulle ha tagit ett djupt andetag, ringt kundtjänst o bett personen ringa upp. Skulle vara spännande att få veta vad hon/han ska med medgivandet till i detta läge, vad denne tror att medgivandet bevisar och vad det är för bevis personen vill ha!

    Har du fyllt i pappret där ni ska välja till vem barnbidraget ska betalas till?

    Eller kanske ska du ringa o be att få prata med någon som handlägger Barnbidrag o hoppas att du får prata med någon vettigare för den jag tillslut hittade var jätte trevlig och bad o ursäkt för krånglet innan! Det finns bra personer på F-kassan också även om de är svåra att hitta!
  • Äldre 11 Apr 15:43
    #8

    Man får retroaktivt om det tar tid. Vi la ned alla påtryckningar och glömde faktiskt bort det mitt i allt annat :-0. Efter 4 månader ringde de och undrade om vi inte ville ha barnbidrag. Jo tack sa jag och fick härliga 4000 kr.

  • Dinopi­no
    Äldre 11 Apr 16:03
    #9

    Jag hade aldrig skickat in medgivandet, där kan finnas massa känslig info som en handläggare på FK inte har att göra med.

    Samtycket ja  - medgivande nej.


    <> Felix qui potuit rerum cognoscere causas <>
  • Äldre 13 Apr 14:06
    #10

    hej!
    Bara läst TS, och ja vi var tvungna att skicka in medgivande. kom hem med vår son för 2 månader sen! 

  • Äldre 13 Apr 16:55
    #11

    Vi skickade in medgivandet! Men självklart inte utredningen som låg till grund för medgivandet, utan bara själva beslutet.

  • Thi 08
    Äldre 13 Apr 21:30
    #12

    Har ni personnummer tror jag inte ni ska behöva skicka in ngt intyg? Tror inte jag gjorde det.

  • Leni
    Äldre 14 Apr 11:29
    #13

    Ha, ha, härliga FK. Vi fick också skicka in medgivandet. Fullständigt ologiskt men vad gör man inte för att få pengarna. Dessutom var det jag som fick ringa upp och prata med sju personer innan den sista sa, vi ringer upp igen. Det var faktiskt en av de mer komiska turerna med FK eller så hade jag bara en dag med skön distans. Ps vi hade också personnummer. Ja, ja man får vara med om mycket.

  • Chimam­anda
    Äldre 14 Apr 13:28
    #14

    Ja, komiskt är det allt. Nu har jag skickat in både medgivandet och samtycket, för säkerhets skull, så de blir nöjda. När jag ringde upp för att fråga verkade handläggaren inte veta vad skillnaden mellan medgivande och samtycke är.

  • Bläckf­isken
    Äldre 16 Apr 17:09
    #15

    Samma här.

    FK och andra myndigheter förstår tyvärr inte vad medgivande betyder. Det är otur att de använder denna felaktiga term fortfarande.

    Vi skickade naturligtvis aldrig in medgivandeutredningen.

    Utan bara samtycket samt en sida av medgivandet , dvs den sidan där det står att vi beviljas medgivande.

    Fabbemam: suck, varför kan myndigheterna inte lyssna på respektive målgrupp så att de kan ändra sina termer? Jag har också påpekat att FK handläggare ska be sina chefer ändra ordet Medgivande till Samtycke eftersom detta är väldigt olika saker.

    Medgivandet är ju fyllt av de mest privata detaljer man kan tänka sig. Inte bara om adoptivföräldern utan om dennes släktingar och vänner ....Förvånad

Svar på tråden Barnbidrag