• rondel­lhund
    Äldre 12 Apr 19:26
    29158 visningar
    572 svar
    572
    29158

    SÅÅÅ RUBBAT: muslim kräver hundförbud

    Den holländska politikern och muslimen, Hasan Küçük har krävt ett förbud mot hundar i Haag, Nederländerna. Enligt islamisk tradition anses hundarna vara ”orena” djur. 
    Hasan Küçük, fullmäktigeledamot för Islamdemokraterna i Haag med turkiskt ursprung, har därför motionerat om att innehav av hundar som sällskapsdjur skall kriminaliseras.

    Muslimerna kräver att hundar förbjuds i alla former i kollektivtrafiken inklusive alla stadsbussar samt från alla områden som besöks av muslimska invandrare. Muslimer säger att det finns hundar som kränker deras religionsfrihet och deras rätt att leva enligt islamiska principer.


    Lokalbefolkningen som tar sina hundar på promenader säger att de har trakasserats av muslimska invandrare som är emot att se djuren på allmän plats. Muslimer har också lanserat ett antal antihundkampanjer på islamiska hemsidor och bloggar.

  • Svar på tråden SÅÅÅ RUBBAT: muslim kräver hundförbud
  • Äldre 1 Jul 20:41
    Trekk skrev 2012-07-01 20:08:28 följande:
    Om alla muslimer unisont ville bli av med hundar skulle de med enkelhet kunna göra det. Faktum är att det ofta utförs hundmassakrer i bland annat Turkiet (inte kemalistregionerna då) där man gör sig av med detta smutsiga djur i stor skala, Men många muslimer vill inte ha ett hundförbud. De är inte enade internt på denna punkt. Å andra sidan så visar även uppdrag gransking vilket spel för gallerierna det också är där man säger det folk vill höra när kameran är på men helt andra saker då man tror att ingen hör.

    Nej sharialagarna handlar om hur vidrigt du ska bestraffa dom som gått emot Allahs vilja och lagar vilket ofta innefattar kuffaar med. Att smäda islam är ju ett brott som icke-troende mellan varven bestraffas för, men när det gäller icke-troende står det mesta i haditherna.

    Du borde vid tillfälle läsa Koranen och Ahadith

    Koranen 9:123

    "Troende! Kämpa mot förnekarna i er närhet och visa dem obeveklig stränghet; och var förvissade om att Gud är med dem som fruktar Honom!"

    Koranen 9:73 

    PROFET! Kämpa outtröttligt mot förnekarna av sanningen och mot hycklarna och visa dig omutligt sträng mot dem; Elden är deras slutliga hemvist - ett eländigt mål! "

    "The Prophet said, "A single endeavor (of fighting) in Allah's Cause in the forenoon or in the afternoon is better than the world and whatever is in it." (Sahih Bukhari, 4:52:50 )"

    Mohammed i  Bukhari 52:54

    "Jag skulle älska att dö martyrdöden i Allahs namn (för Allahs sak) och sedan återuppstå för att dö martyrdöden  igen och sedan återuppstå igenför att dö som en martyr igen, får att återuppstå igen och åter dö som martyr."

    "Allah's Apostle said: "I have been ordered (by Allah) to fight against the people until they testify that none has the right to be worshipped but Allah and that Muhammad is Allah's Apostle, and offer the prayers perfectly and give the obligatory charity, so if they perform a that, then they save their lives an property from me except for Islamic laws and then their reckoning (accounts) will be done by Allah." (Sahih Bukhari, 1:2:24)"

    "I have been commanded to fight against people, till they testify to the fact that there is no god but Allah, and believe in me (that) I am the messenger (from the Lord) and in all that I have brought."  (Sahih Muslim, 1:31 )

    "The Prophet (peace be upon him) said: I am commanded to fight with men till they testify that there is no god but Allah, and that Muhammad is His servant and His Apostle, face our qiblah (direction of prayer), eat what we slaughter, and pray like us. When they do that, their life and property are unlawful for us except what is due to them. They will have the same rights as the Muslims have, and have the same responsibilities as the Muslims have. "(Sunan Abu Dawud, 14:2635) 

    Finns ca 160 sådana stycken att finna i Koranen och Ahadith

    Denna video från MB där Mursi sitter med bredvid visar tydligt hur man kan tolka dessa hadither till att betyda att man får anfalla Jerusalem med miljontals martyrer då Jerusalem och allt runt Medelhavet som en gång var muslimskt, tekniskt sett fortfarande tillhör kalifatet som är "ockuperat" av precis alla enligt denna definition.


    #t=1m6s">

    " target="_blank">

    #t=1m6s 

    Det är ingen som tolkar något fel, det står svart på vitt vad som gäller.

    Hur menar du att man bara ska bemöta det dåliga? Åter igen som att bara bemöta det dåliga inom nazism och inte inse att det dåliga med nazism just ÄR nazism. Problemet med Koranen och Ahadith är innehållet. Man kan tyvärr inte smörgåsborda bort det dåliga ur islam, islam kräver total lydnad och således är det en väldigt homogen religion.

    1. Det är en legitim fråga och du har svarat helt rätt på den. Det finns ingen god handling som är unik för islam/muslimer utan alla har givetvis potential att vara lika vänliga. Ställde den mest för att belysa att islam inte för med sig något moraliskt/etiskt övertag.

    2. Precis, det är det som är problemet. Man kan trots islam vara hur snäll som helst bara man ignorerar vad som står i skriften eller tolkar det fritt. Men många dumheter kommer även direkt från att folk har följt Allahs instruktionsbok

    Jag kan säkert hitta mycket mer än fem goda ting som muslimer har gjort. Träffade på volontärmuslimer från Indonesien i Japan efter tsunamin bland annat. KKK har röjt upp mycket längsmed amerikanska motorvägar och nynazister har i min gamla hemort räddat en hund som gått genom isen. Rasister har för övrigt skyddat mig från ännu värre rasister än gång och avbröt en misshandel som kunnat bli riktigt tråkig för mig, det fanns nåt gott i dem också.

    Det betyder inte att rasism, islam och nazism etc inte leder till massa elände ändå =)
    Turkiet har vad jag föreställer mig ett faktiskt problem med vildhundar. Har du något som tyder på att dessa handlingar har med någonting religiöst att göra och inte springer ur samma resonemang som när vi gör det samma med råttor?

    Att smäda islam gör man inte per automatik som otrogen.

    Massor av dessa citat känner jag igen ifrån passager som direkt berör krigsfällts situationer samt andra och direkt krigssituationer.

    Martyrskap har inget med saken att göra.

    Vissa passage hänvisas till Muhammed och hans uppgift som profet och det har inget med saken at göra.

    Kom nu inte och säg att muslimer tolkar si och så och att de ämnas leva som Muhammed för då har du inte förstått min fråga och vad jag ber om. Jag ber om kontextmässigt korrekta hänvisningar till det jag frågar om, inte vad muslimer i sin tur behöver "tolka till" för att finna stöd i.

    Nazism yttrar sig inte lika brett som religion och det finns politiska aspekter inom den högerpolitik som fördes i nazityskland som på andra håll förs utan problem. Om du menar nazism som enbart en form av fascism, nationalism samt judehat så går det helt enkelt inte att jämföra med islam som yttrar sig betydligt bredare än så.

    Du tog det här seriöst ser jag. 
  • Trekk
    Äldre 1 Jul 21:03
    Digestive skrev 2012-07-01 20:41:21 följande:
    Turkiet har vad jag föreställer mig ett faktiskt problem med vildhundar. Har du något som tyder på att dessa handlingar har med någonting religiöst att göra och inte springer ur samma resonemang som när vi gör det samma med råttor?

    Att smäda islam gör man inte per automatik som otrogen.

    Massor av dessa citat känner jag igen ifrån passager som direkt berör krigsfällts situationer samt andra och direkt krigssituationer.

    Martyrskap har inget med saken att göra.

    Vissa passage hänvisas till Muhammed och hans uppgift som profet och det har inget med saken at göra.

    Kom nu inte och säg att muslimer tolkar si och så och att de ämnas leva som Muhammed för då har du inte förstått min fråga och vad jag ber om. Jag ber om kontextmässigt korrekta hänvisningar till det jag frågar om, inte vad muslimer i sin tur behöver "tolka till" för att finna stöd i.

    Nazism yttrar sig inte lika brett som religion och det finns politiska aspekter inom den högerpolitik som fördes i nazityskland som på andra håll förs utan problem. Om du menar nazism som enbart en form av fascism, nationalism samt judehat så går det helt enkelt inte att jämföra med islam som yttrar sig betydligt bredare än så.

    Du tog det här seriöst ser jag. 
    Sitter inte o trycker på länken just nu tyvärr, men vill minnas att det bland annat skedde en sådan incident i Spanien i nån stads muslimska kvarter. Händer lite här och där då och då. Spanjorerna var chill med hundarna men inte vissa av muslimerna som hade ihjäl dem. Har inte källan nu o lite bråttom dock men kan väl hitta sen om det är viktigt.

    Det finns vissa som anser att leva sekulärt påverkar islam negativt. Det var ju därför muslimska extremister sköt västerlänningar/personal/väktare på ett hotell i Kabul, för att dom drack alkohol och levde i synd i ett muslimskt land. 

    Vadå kom inte nu och säg? Skjut inte budbäraren. Det är inte mitt fel att många muslimer vill leva som sin profet och göra det han gjorde. Det är ett faktum. Det står för övrigt att han är förebilden och att hans sätt är det rätta etc. Hinner inte rota fram dom nu, men ta o läs Koranen och Haditherna själv så får du se exakt vad som står där svart på vitt. Den är förbannat tråkig att läsa dock, tjatig och Allah harklar sig på sida efter sida, men precis allt finns där och du kommer förstå mer av varför vissa stollar gör som dom gör.

    Klart att det går att jämföra doktriner. Var har nazismen INTE orsakat problem? Ta kommunism, fascism, judendom, kristendom etc. Alla har varit ideologier som ställt till med problem pga sitt specifika innehåll.

    Ja, du sitter och försvarar en totalitär facsistisk religiös doktrin som åsamkat mycket lidande, det är allvarligt och upprörande.
  • Äldre 1 Jul 21:08
    Trekk skrev 2012-07-01 19:01:58 följande:
    Men, nu är du så där ohövlig och känslomässig när du bara bestämt dig för att jag/icke-troende är på ett visst vis. Trist.

    Jo jag vill ha hatobjekt, det där därför jag kritiserar islam. What gave it away? 

    Det är skönt att hata, en härlig känsla. Får mig känna mig viktig och förmer än andra!

    Eller vad är din hypotes om mig?

    Intressant att du verkar tro att islam inte påverkar utövarna på något vis. Att inga mönster av vikt finns. Att anklaga islam för att leda till våld vore som att påstå att socker orsakar brott bara för att många människor (bland dem brottslingar) tar det i kaffet.

    Intressant att du inte anser att idéer/ideologier påverkar de som följer doktrinerna.

    Anser du samma sak om nazism och nazister? Att man bara är ute efter ett hatobjekt då man kritiserar nazism och att man inte kan dra alla nazister över en kam för Lasse på bygget är minsann snäll och hjälpte en gammal kurdisk dam över övergånstället vid smyrnakorset?

    Eller kan du se att nazismens läror får många (främst unga män) att uppföra sig väldigt illa mot sina medmänniskor? 
    Vadå ohövlig och känslomässig? Jag anmärker på hur jag upplever att du resonerar kring dessa saker och hur du hanterar dessa saker. Du får ursäkta om jag inte ser det som ett olovligt område att röra sig på. Jag säger inte att du "är" på något vis överhuvudtaget - utan jag beskriver hur jag uppfattar uppbyggnaden i resonemangen samt hanteringen som du rör dig med.

    Du hanterar inte islam som ett fenomen bestående av individer när du hanterar islam som en gruppyttring. Det säger sig självt.

    Självklart påverkar islam utövarna men mönstren du pekar ut kan ha förträffligt många fler orsaker än att islam stod bakom dem alla - ibland så påverkar exempelvis handlingen islam. Du ser ett entydigt mönster så enkelt för att du tolkar situationen entydigt - att alla dessa saker som muslimer gör skulle höra till yttringar som direkt springer ur islam och någonting som att folk kan yttra sig på ett visst sätt för att de bekänner sig till islam förbises helt.

    Har du en "- Allah Akbar!"-vrålande självmordsbombare som härrör till en organisation som vill skrämma folk så ämnar de inte att uttrycka islam - utan de ämnar att skrämma människor och gör det helt enkelt på ett vis som beteendemässigt kan förknippas med islamiska tankar. Att en skev muslim beter sig som en skev muslim vid ett terrordåd betyder inte att terrordådet springer ur islam eller uttrycker islam - utan det betyder att en skev muslim har gjort terrordådet så som en skev muslim gör.

    Du tar helt enkelt ingen som helst hänsyns till sådan variation - och då får man självklart fram ett entydigt mönster.

    Var har dock ett mål om att byta exempelvis makthavare med våld med islam att göra - när det enbart görs på ett vis som skeva muslimer gör? De kunde lika gärna ha gjort samma dåd utan att ha bomben på sig - då målet inte var att få ett gott efterliv, utan ett gott efterliv gör helt enkelt just den metoden mer lättåtkomlig för aktuella människor, bland massor av tillgängliga metoder som ger samma resultat.

    Jag säger inte heller här att det inte skulle existera folk som med våld uttrycker islam direkt - utan jag säger att du verkar missa att ta hänsyn till fenomenet att skeva muslimer uttrycker sig som skeva muslimer även i frågor som inte har med islam att göra överhuvudtaget.
  • Äldre 1 Jul 21:24
    Trekk skrev 2012-07-01 21:03:01 följande:
    Sitter inte o trycker på länken just nu tyvärr, men vill minnas att det bland annat skedde en sådan incident i Spanien i nån stads muslimska kvarter. Händer lite här och där då och då. Spanjorerna var chill med hundarna men inte vissa av muslimerna som hade ihjäl dem. Har inte källan nu o lite bråttom dock men kan väl hitta sen om det är viktigt.

    Det finns vissa som anser att leva sekulärt påverkar islam negativt. Det var ju därför muslimska extremister sköt västerlänningar/personal/väktare på ett hotell i Kabul, för att dom drack alkohol och levde i synd i ett muslimskt land. 

    Vadå kom inte nu och säg? Skjut inte budbäraren. Det är inte mitt fel att många muslimer vill leva som sin profet och göra det han gjorde. Det är ett faktum. Det står för övrigt att han är förebilden och att hans sätt är det rätta etc. Hinner inte rota fram dom nu, men ta o läs Koranen och Haditherna själv så får du se exakt vad som står där svart på vitt. Den är förbannat tråkig att läsa dock, tjatig och Allah harklar sig på sida efter sida, men precis allt finns där och du kommer förstå mer av varför vissa stollar gör som dom gör.

    Klart att det går att jämföra doktriner. Var har nazismen INTE orsakat problem? Ta kommunism, fascism, judendom, kristendom etc. Alla har varit ideologier som ställt till med problem pga sitt specifika innehåll.

    Ja, du sitter och försvarar en totalitär facsistisk religiös doktrin som åsamkat mycket lidande, det är allvarligt och upprörande.
    Hepp.

    Jag vet.

    Ja, kom inte och bjud på bönor när jag efterfrågar smörgåsar. Läs och förstå frågan korrekt istället för att bara tuffa på för att du själv anser att de finns ett samband i min fråga som jag inte ens själv kan skriva under på.

    Nej, det går inte att jämföra vad som helst med vad som helst bara för att de faller under kategorin ideologi. Islam har avsevärt många fler variabler att hantera än vad nazism som blott fascism, nationalism och judehat har. Precis som att man inte rakt upp och ner kan jämföra ett parti som Socialdemokraterna med ett näst intill enfrågeparti som Piratpariet - det första partiet har helt enkelt fler variabler att ta hänsyn till när man ska värdera upp helheten som något "gott" eller "ont".

    Jag försvarar ingenting genom att  ifrågasätta hur du hanterar och resonerar kring saker.
  • Trekk
    Äldre 1 Jul 21:51
    Digestive skrev 2012-07-01 21:24:18 följande:
    Hepp.

    Jag vet.

    Ja, kom inte och bjud på bönor när jag efterfrågar smörgåsar. Läs och förstå frågan korrekt istället för att bara tuffa på för att du själv anser att de finns ett samband i min fråga som jag inte ens själv kan skriva under på.

    Nej, det går inte att jämföra vad som helst med vad som helst bara för att de faller under kategorin ideologi. Islam har avsevärt många fler variabler att hantera än vad nazism som blott fascism, nationalism och judehat har. Precis som att man inte rakt upp och ner kan jämföra ett parti som Socialdemokraterna med ett näst intill enfrågeparti som Piratpariet - det första partiet har helt enkelt fler variabler att ta hänsyn till när man ska värdera upp helheten som något "gott" eller "ont".

    Jag försvarar ingenting genom att  ifrågasätta hur du hanterar och resonerar kring saker.
    Var inte otrevlig nu, we're all friends here :)

    Läs om och förstå?

    Det händer mellan varven att du är missnöjd och inte anser att du får svar på dina frågor. Ibland är det jag, ibland någon annan. Men den gemensamma nämnaren är du, kanske ställer du oklara frågor? Jag vet inte. Är inte säker på vad du inte anser dig ha fått svar på alls faktiskt.

    Islam har faktiskt alla de där bitarna du nämner. Hitler är killen hela dag bland många fundisar i bland annat MB, Hamas och Hezbollah som är nationalister, fascister, judehatande antisemiter och på det islamister. Kul för hela familjen!

  • Trekk
    Äldre 1 Jul 21:52


  • Trekk
    Äldre 1 Jul 22:03
    Digestive skrev 2012-07-01 21:24:18 följande:
    Precis som att man inte rakt upp och ner kan jämföra ett parti som Socialdemokraterna med ett näst intill enfrågeparti som Piratpariet - det första partiet har helt enkelt fler variabler att ta hänsyn till när man ska värdera upp helheten som något "gott" eller "ont".

    Jag försvarar ingenting genom att  ifrågasätta hur du hanterar och resonerar kring saker.
    Man kan konstatera att det ena är ett oseriöst enfrågeparti och att det andra är ett seriöst parti. De är olika, men givetvis jämförbara även om de inte är likvärdiga.

    Köpte mig en kebabtallrik av en syriansk vän. Han var givetvis ledsen över läget i Syrien och sa att religioner hade förgiftat människors i hela mellanöstern och att det därför aldrig kan bli fred då religion gör dem så oresonliga.

    Det ligger mycket i hans ord. Religion har verkligen förgiftat Mellanöstern och som han sa, det är inte politik utan snarare så att religionen förgiftat politiken med och ingen kan komma överens med någon. 

    Du har försvarat och förmildrat och ursäktat väldigt mycket och jag undrar varför? För att folk ska få ha sina vanföreställningar i fred? 
    Det torde ligga ganska långt ner på priolistan då vi talar om religioner som totalt förödat en hel region och förstört livet för miljontals människor över flera tusen år. Känns som att "jag vill inte få mina dassänglar ifrågasatta" inte är det man bör ta hänsyn till då folk dör på löpande band pga dessa bronsålderskulter.

    Vi har bara ett liv, och dessa vanföreställningar förstör dem för miljontals. Varför ta hänsyn till vad som är PK då?
  • Äldre 1 Jul 22:12
    J a d e d skrev 2012-07-01 20:16:06 följande:
    Ja jag förstår att du ser det så. Jag ser det snarare som att jag har en snäppet mer realistisk inställning till just detta, medan du presenterar en, ja jag vet inte, naiv/blåögd/gulligt förhoppningsfull med ovanligt stor tilltro till människan.
    Hellre är jag pessimist i religionsfrågor än låter mig bli blåst- yet again.

    Kan inte påstå att det uppstår ett konkret problem, hela den här diskussionen är en illustrering av en exploderad höna, om än trevlig sådan? :)
    Jag är inte intresserad av vad folk "får" kalla sig, eller vad de kallar sig, men om man ska dra ner diskussionen på den nivån så berörde det ju faktiskt även den saken, dvs var den "intellektuella ärligheten" ligger i att påstå sig vara fundamentalist men inte agera konsekvent i religions- och samhällsfrågor. Den personen förlorar trovärdighet, vilket bara är relevant och intressant i en diskussion med en sådan person- inte annars förstås.

        
    Jag tror de flesta åberopar den mest realistiska inställningen. Flört Man får försöka hålla sig någorlunda flexibel och försöka att inte bedöma världens innehåll efter vad man själv har funnit på sin bakgård - inte lätt gjort, vill jag mena.

    Ja, mer eller mindre en sprängd höna men ibland kan detaljerna göra mycket.

    Men hur definierar du sekularism utan ett spår utav innehållet "[...] inte agera konsekvent i religions- [...] [frågor]"? Sådan oärlighet utgör i praktiken en lika effektiv urvattning av konceptet i praktiken som den ärliga (sekulariserade) vägen utgör i sig - dock ser man det som såklart som just oärligt men man kan allt ställa sig frågan om man inte borde se förbi den saken med ett högre mål i siktet. Man kan även ifrågasätta oärligheten på ett direkt vis, som jag tidigare föreslog, och därmed också lyfta fram den i ljuset (men att göra det på även de ärliga människornas bekostnad ter sig kontraproduktivt). Man kan till och med lyfta fram oärligheten i ljuset och uppmuntra den ärliga vägen på samma gång.
     
  • J a d e d
    Äldre 1 Jul 22:18
    Digestive skrev 2012-07-01 22:12:05 följande:
    Jag tror de flesta åberopar den mest realistiska inställningen. Flört Man får försöka hålla sig någorlunda flexibel och försöka att inte bedöma världens innehåll efter vad man själv har funnit på sin bakgård - inte lätt gjort, vill jag mena.

    Ja, mer eller mindre en sprängd höna men ibland kan detaljerna göra mycket.

    Men hur definierar du sekularism utan ett spår utav innehållet "[...] inte agera konsekvent i religions- [...] [frågor]"? Sådan oärlighet utgör i praktiken en lika effektiv urvattning av konceptet i praktiken som den ärliga (sekulariserade) vägen utgör i sig - dock ser man det som såklart som just oärligt men man kan allt ställa sig frågan om man inte borde se förbi den saken med ett högre mål i siktet. Man kan även ifrågasätta oärligheten på ett direkt vis, som jag tidigare föreslog, och därmed också lyfta fram den i ljuset (men att göra det på även de ärliga människornas bekostnad ter sig kontraproduktivt). Man kan till och med lyfta fram oärligheten i ljuset och uppmuntra den ärliga vägen på samma gång.
     
    Vaddå hur definierar jag sekularism?

    Känner mest för att lägga in en gif-bild på ett par dansande tuttar här, det verkar vara det vettigaste.   
    Jeddan
  • Äldre 1 Jul 22:26
    Trekk skrev 2012-07-01 21:51:50 följande:
    Var inte otrevlig nu, we're all friends here :)

    Läs om och förstå?

    Det händer mellan varven att du är missnöjd och inte anser att du får svar på dina frågor. Ibland är det jag, ibland någon annan. Men den gemensamma nämnaren är du, kanske ställer du oklara frågor? Jag vet inte. Är inte säker på vad du inte anser dig ha fått svar på alls faktiskt.

    Islam har faktiskt alla de där bitarna du nämner. Hitler är killen hela dag bland många fundisar i bland annat MB, Hamas och Hezbollah som är nationalister, fascister, judehatande antisemiter och på det islamister. Kul för hela familjen!

     


    Vadå otrevlig? Jag tänker inte äta bönor när jag har efterfrågat smörgåsar bara för att du envist viftar med bönor framför munnen på mig.

    Ja, jag efterfrågar kontextmässigt korrekta uppmaningar ur Koranen och inte vad vissa muslimer placerar som kontextmässigt korrekt i efterhand. Du erbjuder enbart det senare.

    Bara att påpeka att något känns oklart. Att dock påstå att man har uppfattat en fråga rätt när frågeställaren själv anser något helt annat, kommer man inte speciellt långt med. Jag kan inte alltid avgöra om något blev dåligt formulerat.

    Ja, det gör dock inte islam till lika variabelfattig som delarna ur nazismen som du jämför den med - att de ter sig likheter, till och med ifrån punkt till prick i ena fallet, betyder inte att ideologierna kompletterar varandra helt och hållet vid en jämförelse. Lite grann som att påstå att en fullskalig jordbruksverksamhet kan jämföras helt och hållet med en kolonilottsverksamhet - bara för att kolonilottsverksamheten stämmer överens med en fullskalig jordbruksverksamhet ifrån punkt och prick. Den fullskaliga jordbruksverksamheten innehåller dock en aning mer än vad som återfinns vid en kolonilottsverksamhet och därför kan man inte jämställda dem med varandra hur som helst och som två helheter som helt och hållet kompletterar varandra.
     
Svar på tråden SÅÅÅ RUBBAT: muslim kräver hundförbud