• Äldre 15 Apr 18:33
    9476 visningar
    50 svar
    50
    9476

    Hur hård är ni mot era USK elever?

    Jobbar på sjukhus på en akut avdelning. Har fram till nu haft "tur" med mina usk elever och det har inte varit några problem att betygsätta / bedömma dem. Men nu känner jag mig kluven...

    Denna elev fungerar bra med patienterna, älskar att sitta och prata och gå promenader med dem i korridorerna. Men eleven vill inte ta blod prover eller lägga om sår.  Eleven säger sig inte tycka om blod ... Eleven har endast en praktik period kvar efter denna och är sedan färdig ...

    Hur bedömmer man en sådan elev? Kan man ge dem godkänt?    Jag skulle inte vilja ha denna elev som arbets kamrat i dagsläget, egentligen är väl det svaret men det känns så hemskt att underkänna någon...

  • Svar på tråden Hur hård är ni mot era USK elever?
  • Scream­2
    Äldre 15 Apr 18:54
    #1

    Det är väl något du tar upp till diskusion med elevens lärare? Vad säger eleven när du tar upp det med eleven själv? Säger du att för att bli godkännd måste du visa mig att du fixar dom här sakerna?

  • Äldre 15 Apr 18:57
    #2

    Roligt att eleven funkar med patienter och har ett bra sätt MEN du måste fråga henne hur hon tänkt sig framtiden. Vad säger läraren, de brukar ju komma ut och träffa elev + handledare då måste du ta upp detta. Oftast så finns det ju uppgifter de ska göra under praktiken. De ska kunna kryssa i vad de har gjort. Men som sagt kontakta skolan, eleven ska inte blida igenom om det är meningen att de ska kunna detta!

  • Äldre 15 Apr 18:57
    #3

    usk får inte ta några  blodprover i våran kommun eller landsting

  • Äldre 15 Apr 19:12
    #4
    Ntme skrev 2012-04-15 18:57:44 följande:
    usk får inte ta några  blodprover i våran kommun eller landsting

    Allvarligt?? Vart jobbar du? Otroligt att det kan vara så olika. Arbetat i 2 olika landsting o kommun och där är det självklart att ta blodprover. Finns inte en sjuksköterska som hinner ta 10 -15 blodprover varje morgon plus några på em när ronden dragit förbi igen  ...

    Det ingår ju också  i usk utb. 
  • Fursti­nna
    Äldre 15 Apr 19:14
    #5

    Ojdå.. Vart hade hon tänkt att jobba sen? Lss? Hon kan ju inte jobba på ett sjukhus.

  • Fursti­nna
    Äldre 15 Apr 19:15
    #6

    Ntme: oj vilken kommun då?

  • Äldre 15 Apr 19:30
    #7
    snusmumrik531 skrev 2012-04-15 19:12:03 följande:
    Allvarligt?? Vart jobbar du? Otroligt att det kan vara så olika. Arbetat i 2 olika landsting o kommun och där är det självklart att ta blodprover. Finns inte en sjuksköterska som hinner ta 10 -15 blodprover varje morgon plus några på em när ronden dragit förbi igen  ...

    Det ingår ju också  i usk utb. 
    jobbar i örebro.. Vi som är usk får inte ta blodprov, blodtryck osv... vi jobbar med ren omvårdnad.. sjukhuset är värre än kommunen tror jag
  • Äldre 15 Apr 19:37
    #8

    Ntme: Då sätter ni inte in kateter heller?? Prover o blodtryck,, för att inte nämna blodsocker tar vi varje morgon. Kateter sätter jag minst en gång i veckan!

  • Äldre 15 Apr 19:42
    #9
    snusmumrik531 skrev 2012-04-15 19:37:41 följande:
    Ntme: Då sätter ni inte in kateter heller?? Prover o blodtryck,, för att inte nämna blodsocker tar vi varje morgon. Kateter sätter jag minst en gång i veckan!
    nope inget sånt... p.glucos får vi göra
  • Fursti­nna
    Äldre 15 Apr 22:21
    #10

    Ntme: vad gör ni då?

Svar på tråden Hur hård är ni mot era USK elever?