• Anonym (Oroli­g)
    Äldre 21 Apr 20:10
    37706 visningar
    15 svar
    15
    37706

    Hemlös - folkbokföring?

    Hur gör man med post och folkbokföring om man är hemlös?

    Tidigare fanns möjligheten att skriva sig hos församlingen där man senast bodde, och få sin post dit, men jag är osäker om det finns kvar.

  • Svar på tråden Hemlös - folkbokföring?
  • Anonym
    Äldre 21 Apr 20:14
    #1

    Ring och hör med försammlingen?

  • Anonym (jhh)
    Äldre 21 Apr 20:30
    #2
    -1

    Hur kan någon vara hemlös och samtidigt ha dator?

  • Äldre 21 Apr 20:35
    #3
    Anonym (jhh) skrev 2012-04-21 20:30:17 följande:
    Hur kan någon vara hemlös och samtidigt ha dator?
    Kan ju va att TS frågar åt nån annan =)
  • Ebba Caroli­ne
    Äldre 21 Apr 20:37
    #4
    Anonym (jhh) skrev 2012-04-21 20:30:17 följande:
    Hur kan någon vara hemlös och samtidigt ha dator?

    Hört talas om bilbiotek med datorer, pressbyrån med datorer bla eller kompisar emd datorer?
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Äldre 21 Apr 20:40
    #5
    Anonym (jhh) skrev 2012-04-21 20:30:17 följande:
    Hur kan någon vara hemlös och samtidigt ha dator?
    TS kanske inte är hemlös i dagsläget men är orolig att bli det, eller använder en lånad dator?

    Hör med Skatteverket, det är de som håller i folkbokföringen. Posten kan man få Poste Restante eller till postbox.
  • Anonym
    Äldre 21 Apr 20:44
    #6
    +1

    Du skall inte ringa församlingen eftersom det är skatteverket som har hand om folkbokföringen. Och visst kan man fortfarande vara skriven på en ort och inte en specifik adress. Och till dig som undrade hur man kan ha dator och vara hemlös - har du hört talas om bibliotek och andra offentliga institutioner där man kan l å n a datorer-

  • Äldre 21 Apr 20:50
    #7
    +2
    Anonym (jhh) skrev 2012-04-21 20:30:17 följande:
    Hur kan någon vara hemlös och samtidigt ha dator?
    Vilken utomordentligt puckad fråga!
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 21 Apr 23:06
    #8
    Tack för svar!

    Det är inte jag som äger datorn som är hemlös... Det är en vän som inom kort kommer att bli hemlös. Han har blivit beviljad bostadsförtur och kommer troligen få en lägenhet någon gång under sommaren. Han har ingen släkt och inga nära vänner i Stockholm som han tillfälligt kan skiva sig, och bo hos, tyvärr. 

    Kommunen ska hjälpa till med "tak över huvudet - garantin" (typ vandrarhem). Men det är inte klart vart det blir, och han kanske också måste flytta runt en del. Han är sjukskriven så det är svårt för honom att fixa med allt som har med "hemlösheten" att göra. Ska kolla upp postbox och även höra om det fortfarande går att skriva sig hos församlingen. Man kan undra hur alla hemlösa gör...

    (Om någon har tips om tillfälligt boende i Stockholm så får ni gärna skriva här!)  
  • Anonym
    Äldre 21 Apr 23:20
    #9

    PDF]RIKTLINJER OM STADSDELSNÄMNDERNAS ÄRENDEANSVAR ...


    Du har +1:at detta offentligt. Ångra
    Filtyp: PDF/Adobe Acrobat - Snabbtitt Personer som är folkbokförda i Stockholm. För hemlösa  personer som är folkbokförda vid en stadsdelsnämnd och som är aktuella vid en annan stadsdelsnämnd ...

    Här är lite info hoppas det hjälper 
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 21 Apr 23:39
    #10
    Anonym skrev 2012-04-21 23:20:13 följande:
    PDF]RIKTLINJER OM STADSDELSNÄMNDERNAS ÄRENDEANSVAR ...
    Du har +1:at detta offentligt. Ångra
    Filtyp: PDF/Adobe Acrobat - Snabbtitt Personer som är folkbokförda i Stockholm. För hemlösa  personer som är folkbokförda vid en stadsdelsnämnd och som är aktuella vid en annan stadsdelsnämnd ...

    Här är lite info hoppas det hjälper 
    Tack! Har bara skummat texten (är lite trötter) men ska läsa den noga imorgon. Det står ju "För hemlösa personer som är folkbokförda vid en stadsdelsnämnd" så då kanske det är ett alternativ, att skriva sig och hämta posten i kommunhuset alltså. (Så varje dag sitter de hemlösa i entrén för att vänta på sin post!) Frågade en socialsekreterare men hon visste inte - vilket är ett knepigt svar kan man tycka... Ska fråga igen!!!  
  • Anonym
    Äldre 21 Apr 23:46
    #11

    Ring Skatteverket och fråga. Där får du all hjälp du behöver för att få veta hur man skriver sig på den församling man tillhör. En församling är inte ett religiöst samfunds församling utan varje stadsdel är uppdelad i olika församlingar alltså områden. Man blir alltså skriven på det område som Skatteverket beslutar att man blir skriven på. Oftast blir det det område man senast hade en riktig adress i.

  • Äldre 19 Jan 10:36
    #12
    Anonym (jhh) skrev 2012-04-21 20:30:17 följande:
    Hur kan någon vara hemlös och samtidigt ha dator?
    Det var det absolut dummaste jag någonsin har hört! Förstår att du lever i en annan värld, än vad vi som är hemlösa gör!
    Du har inte en aning om vilken mardröm det är som vi tvingas leva i! Ofta önskar man bara att få dö ifrån all förnedring som det innebär att inte räknas i samhället!

    Britt Hagström
    Hemlös
  • Äldre 27 Jun 09:22
    #13

    Kontakta skatteverket och uppge att du är bostadslös, och aldrig bor mer än några dagar/veckor på samma plats och därför inte kan folkbokföra dig någonstans.

    De folkbokför dig då på din församling (den du tillhörde där du senast var folkbokförd)

    sedan ordnar du en postbox och anmäler den som särskild postadress, så får du all din post dit, inkl. myndighetspost.

    Postbox kan du som privatperson skaffa hos Mail Boxes Etc. www.mailboxesetc.se. Där ingår lagring av post samt att de eftersänder dit du önskar.

    Alternativt skaffar du en poste restante hos företagscenter, men då vill de ha en adress där du egentligen finns så det kanske inte är ett alternativ... poste restante är dock gratis till skillnad från postbox.

  • Äldre 10 Apr 20:17
    #14

    Men hallå glömde du tänka innan du skrev...

    Mobiler paddor och offentliga wifin...

    Vi är lösningsmänniskor vi letar ständigt efter mäjligheter att få våra liv att fungera fast vi inte har fast boplats



    Vi måstr ju vara uppkopplade mycket för att hitta boende..

  • Äldre 12 Jan 22:17
    #15

    Jag har varit skriven på parkbänk 16 Järntorget Göteborg och motionsspåret Bilringen Skövde utan problem så varför inte försöka .Hur svårt kan det va?

Svar på tråden Hemlös - folkbokföring?