• Äldre 14 May 05:10
    10757 visningar
    38 svar
    38
    10757

    Någon mer som bor i Mexiko?

    Hej! Bor i Mexiko och har inte lyckats hitta någon annan som också bor här. Är här med min mexikanske sambo och vår dotter som fyller 2 år i augusti. Hade varit kul att komma i kontakt med någon mer som bor här!

  • Svar på tråden Någon mer som bor i Mexiko?
  • Äldre 1 Aug 18:16
    #11
    Hannah S skrev 2012-08-01 16:53:46 följande:
    Yes tráden kom igáng igen =) Kul!
    Jag har egentligen varit här i omgángar, reste runt första gángen, pluggade i DF andra gángen, och tredje gángen kom jag för att jobba och bosätta mig ett tag, dá träffade jag min man sá här är jag kvar!

    Jag övervägde att föda i Sverige,men bestämde mig för en privatklinik här istället. Kostar visserligen, men barnmorskan är jättebra, man fár eget rum och badrum och man fár ha bebisen hos sig pa rummet. Har fátt lyssna pá hjärtljud sen vecka 6, ultraljud varje mánad, är verkligen jättenöjd sá här lángt!

    Ja kul att hitta fler som bor här!! Vad bra att du är nöjd. Jag gick på nästan alla undersökningar i mexico och kommer ihåg att de ville göra ultarljud varje månad. Ville dock inte göra så ofta för har hört att det kanske inte är så bra. Men läkarna här har verkligen varit jättebra och trevliga!  Min sambos syster fick precis barn (hospital Angeles som är ett av de bästa) och de tog bebisen direkt när den föddes och hon fick tillbaka den flera timmar senare. Det är jag lite rädd för faktiskt. Men hon sa att förlossningen hade varit superbra, de var frikostiga med epidural så hon kände ingenting. Så är det ju inte direkt i sverige:D
  • Äldre 1 Aug 22:24
    #12

    Jag födde här i Guadalajara - Hospital Mexico-Americano. Det var ett av det få som var förberedda för en "naturlig" födsel, inte kjejsarsnitt. 
    Eftersom det är lite amerikansk så fick hon vara med oss de första 24h, sen så blev hon tvättad, men kom tillbaka.

    Va och kollade på en mindre klinik där de sa att de var förberedda på normal födsel, men att det skulle göras i ett operationsrum, där man inte fick stå upp eller gå runt.
     

  • Äldre 1 Aug 22:25
    #13

    Jag är också bara hemma. Åker till Sverige om 3 veckor, och kommer tillbaka efter jul. Är så trött på att vara själv hela tiden - och göra allting själv.

  • Hannah S
    Äldre 1 Aug 22:43
    #14

    Ja, det där med att UL skulle vara skadligt har jag oroat mig över, (man blir ju nojjig för allt när man är gravid!)  Jag har letat efter info, men det verkar inte finnas nágon studie som bekräftar detta, slutsatserna verkar vara att det kan ha en páverkan pá barnet, men man vet egentligen inte med säkerhet. Epidural sägs ju ocksá kunna vara skadligt för barnet, men jag máste läsa pá mer om det... Tänk att det är sá olika  frán land till land om vad man ska/fár och inte ska /fár göra!  Här t.ex fick jag förbud mot att äta choklad och absolut inget kaffe för att det kan framkalla missfall, medan i Sverige  är rekommendationen tre koppar kaffe om dagen och nágot choklad förbud har jag aldrig hört talas om... Här och även i USA  rekommenderas starkt kosttillskott med folsyra för att undvika allvarliga fosterskador, medan det inte alls verkar vara sá känt i Sverige. And the list goes on....
    Ja jag blir halvt galen! men jag tror att bäst är att informera sig, och sen helt enkelt bestämma vad man vill följa och inte.

    Diny, funderar ni pá ett syskon snart? =)
    Hoppandes, vart pluggade du? Jag var utbytesstudent pá U. Iberoamericana.

  • Äldre 2 Aug 01:46
    #15
    Hoppandes skrev 2012-08-01 22:25:27 följande:
    Jag är också bara hemma. Åker till Sverige om 3 veckor, och kommer tillbaka efter jul. Är så trött på att vara själv hela tiden - och göra allting själv.

    Vad kul att du ska till sverige. Följer din man med? Var precis med min dotter i sverige (kom tillbaka för en vecka sen) Ja det kan verkligen vara sjukt segt att bara vara hemma. Har ganska tur för min sambo jobbar mycket hemifrån men det är ändå segt. I sverige har man liksom sin familj och så och här lever man mer genom sin sambo.
    Hannah S skrev 2012-08-01 22:43:04 följande:
    Ja, det där med att UL skulle vara skadligt har jag oroat mig över, (man blir ju nojjig för allt när man är gravid!)  Jag har letat efter info, men det verkar inte finnas nágon studie som bekräftar detta, slutsatserna verkar vara att det kan ha en páverkan pá barnet, men man vet egentligen inte med säkerhet. Epidural sägs ju ocksá kunna vara skadligt för barnet, men jag máste läsa pá mer om det... Tänk att det är sá olika  frán land till land om vad man ska/fár och inte ska /fár göra!  Här t.ex fick jag förbud mot att äta choklad och absolut inget kaffe för att det kan framkalla missfall, medan i Sverige  är rekommendationen tre koppar kaffe om dagen och nágot choklad förbud har jag aldrig hört talas om... Här och även i USA  rekommenderas starkt kosttillskott med folsyra för att undvika allvarliga fosterskador, medan det inte alls verkar vara sá känt i Sverige. And the list goes on....
    Ja jag blir halvt galen! men jag tror att bäst är att informera sig, och sen helt enkelt bestämma vad man vill följa och inte.

    Diny, funderar ni pá ett syskon snart? =)
    Hoppandes, vart pluggade du? Jag var utbytesstudent pá U. Iberoamericana.
    Hihi jag födde utan epidural i sverige och det vägrar jag göra igen:D Ja, vi vill gärna ha syskon snart men får se när det blir:)  Tror de har börjat mer med folsyra även i sverige för kommer ihåg att de sa att man bör ta det när jag var gravid och var i sverige, fast det är kanske inte lika mycket som här. Fast det är ganska stora skillnader på länderna när det gäller mödravård och så hihi. Ja, precis det bästa är som du säger att själv läsa på och välja vad man tror på=)
  • Äldre 2 Aug 01:56
    #16

    Försten det med ul, jag har inte heller sett några direkt pålitliga undersökningar, bara hört. Har dock läst att de som gör många ul har större chans att få vänsterhänta barn av någon anledning :) Kommer bara ihåg när jag gjorde ul så verkade det som om min dotter i magen inte verkade tycka om det. Hon började röra sig jättemycket och verkade liksom obekväm. Men jag vet inte:) Här i mexico säger de ju att det inte är någon fara, det är mest svenska sidor jag har läst på . En annan sak jag tyckte var lite skum var att läkare här sa att det var okej att ta typ en öl om dagen när man var gravid. För mig lät det jättekonstigt, det skulle väl läkare i sverige aldrig säga?


    Hoppandes skrev 2012-08-01 22:24:38 följande:
    Jag födde här i Guadalajara - Hospital Mexico-Americano. Det var ett av det få som var förberedda för en "naturlig" födsel, inte kjejsarsnitt. 
    Eftersom det är lite amerikansk så fick hon vara med oss de första 24h, sen så blev hon tvättad, men kom tillbaka.

    Va och kollade på en mindre klinik där de sa att de var förberedda på normal födsel, men att det skulle göras i ett operationsrum, där man inte fick stå upp eller gå runt.
     

    Ja, det verkar vara väldigt många som väljer kejsarnitt här, har nog inte träffat en enda som hade en vaginal födsel. Tror inte att läkarna berättar så mycket om riskerna med kejsarsnitt (inte för att det är något fel med kesjarsnitt men det är ju viktigt att veta fördelar och nackdelar innan man väljer om man nu kan välja) Är du nöjd med din förlossning? Var de bra på sjukhuset?
  • Äldre 3 Aug 00:01
    #17

    Jag åker själv till Sverige, min sambo fortsätter jobba, plus att han läser en MBA på kvällen. 
    Tyvärr så är han inte hemma mer än en timme eller så på kvällen, så det är inte så trevligt.
    Men när jag kommer tillbaka så har det lugnat ner sig iaf.
    Sen får vi se om vi skulle få det bättre i Sverige/Europa eller här.

    Om allt det som är olika mellan länderna - det blir värre när barnet är fött.
    Här så klär de på barnen som om det vore vinter, även fast det är 30 grader varmt och sol. De ger de socker och salt, och verkar inte bry sej speciellt annars.
    Det är överbeskyddande vad gäller smuts och bakterier... även här - the list goes on.
    Vad jag har märkt är att man ska använda sitt sunda förnuft.
    Men har även insett att det mesta med Mexico är fel - tyvärr.

    Stå på dej vad gäller förlossning (om du vill ha vaginal) och med ammnigen (om du vill) IGEN kommer att uppmuntra dig till någon av dessa - och de flesta verkar inte veta något om det.

    Jag är jättenöjd med min förlossning. Skulle haft Parto en Agua, men fick bli epidural istället. Hade en super bra läkare, så jag fick inte full dos - dvs jag kunde vara halvsittande, och kunde gå och så efteråt.
     

  • Hannah S
    Äldre 3 Aug 01:05
    #18

    Tack för tipsen!  Fast jag känner inte riktigt igen mig, tror Playa är lite one of a kind i Mexiko, kanske för att det dels är en rätt flummig plats att bo pá och dels för att folk här kommer frán alla världens hörn. Att föda vaginalt är inte konstigt alls, sá det ska nog gá bra hoppas jag =S, fast ibland när jag hör skräckhistorier om vaginal födsel, sá fár jag lust att byta till kejsarsnitt!

    Hoppas den tillfälliga flytten blir bra! Lycka till =) áh, det var ett tag sen jag var hemma, börjar sakna farmors köttbullar, pepparkakor och hundra saker till...

  • Äldre 3 Aug 01:59
    #19
    Hoppandes skrev 2012-08-03 00:01:19 följande:
    Jag åker själv till Sverige, min sambo fortsätter jobba, plus att han läser en MBA på kvällen. 
    Tyvärr så är han inte hemma mer än en timme eller så på kvällen, så det är inte så trevligt.
    Men när jag kommer tillbaka så har det lugnat ner sig iaf.
    Sen får vi se om vi skulle få det bättre i Sverige/Europa eller här.

    Om allt det som är olika mellan länderna - det blir värre när barnet är fött.
    Här så klär de på barnen som om det vore vinter, även fast det är 30 grader varmt och sol. De ger de socker och salt, och verkar inte bry sej speciellt annars.
    Det är överbeskyddande vad gäller smuts och bakterier... även här - the list goes on.
    Vad jag har märkt är att man ska använda sitt sunda förnuft.
    Men har även insett att det mesta med Mexico är fel - tyvärr.

    Stå på dej vad gäller förlossning (om du vill ha vaginal) och med ammnigen (om du vill) IGEN kommer att uppmuntra dig till någon av dessa - och de flesta verkar inte veta något om det.

    Jag är jättenöjd med min förlossning. Skulle haft Parto en Agua, men fick bli epidural istället. Hade en super bra läkare, så jag fick inte full dos - dvs jag kunde vara halvsittande, och kunde gå och så efteråt.
     
    Hihi ja de älskar att klä på barn här hur varmt det än är:) Som tur är min mans familj väldigt modern och inte så "på" som många mexikanska familjer kan vara. Vi har inte piercat vår dotter och vi får väldigt ofta frågor om varför och om hon är en pojke. Här ska ju flickorna vara klädda väldigt flickigt och pojkarna pojkigt (vilket vi struntar i så det är därför folk tror hon är en pojke också hihi) Kommer även ïhåg att det var svårt att hitta en bakåtvänd bilstol för barn över ett halvår typ. Folk tycker det är skitkonstigt att vi har vår tvååring bakåtvänd i bilen :) Det är skiljer sig från sverige här men jag trivs väldigt bra . Jättetrevliga människor och kul att se en annan kultur Sen älskar jag vädret! Så himla skönt med värme året runt och att vara i ett land som har allt från storstad, små byar och otroligt vackra stränder.Kul att du hade en bra förlossning! Förstår att det är tråkigt att vara så mycket ensam hemma. Min sambo jobbar mycket just nu och det är segt faktiskt. Hoppas du får en superbra resa. När åker du?
    Hannah S skrev 2012-08-03 01:05:14 följande:
    Tack för tipsen!  Fast jag känner inte riktigt igen mig, tror Playa är lite one of a kind i Mexiko, kanske för att det dels är en rätt flummig plats att bo pá och dels för att folk här kommer frán alla världens hörn. Att föda vaginalt är inte konstigt alls, sá det ska nog gá bra hoppas jag =S, fast ibland när jag hör skräckhistorier om vaginal födsel, sá fár jag lust att byta till kejsarsnitt!

    Hoppas den tillfälliga flytten blir bra! Lycka till =) áh, det var ett tag sen jag var hemma, börjar sakna farmors köttbullar, pepparkakor och hundra saker till...

      
    Hihi ja playa del carmen är nog inte riktigt som de andra städerna i mexico:D Men där är så himla fint. Var där ganska nyligen. Bor ni när stranden och turistområdena?
  • Hannah S
    Äldre 3 Aug 17:11
    #20

    Vi bor "mitt i smeten" just nu pá 5e avenyn, fantastiskt att vara ett stenkast frán stranden, inte lika kul med hög musik pá kvällarna! När jag blev gravid bestämde vi oss för att de var dags att köpa hus, det blir färdigt om ett par mánader sá dá fár vi lugn och ro, fast tyvärr inte lika nära till stranden... kommer att sakna att vakna och gá direkt ner för ett morgondopp eller en strandpromenad!
    Vad kul att du gillar PdC, om ni kommer igen kanke vi kan träffas!

Svar på tråden Någon mer som bor i Mexiko?