• Diny

    Någon mer som bor i Mexiko?

    Hej! Bor i Mexiko och har inte lyckats hitta någon annan som också bor här. Är här med min mexikanske sambo och vår dotter som fyller 2 år i augusti. Hade varit kul att komma i kontakt med någon mer som bor här!

  • Svar på tråden Någon mer som bor i Mexiko?
  • Diny
    Hannah S skrev 2012-08-03 17:11:00 följande:
    Vi bor "mitt i smeten" just nu pá 5e avenyn, fantastiskt att vara ett stenkast frán stranden, inte lika kul med hög musik pá kvällarna! När jag blev gravid bestämde vi oss för att de var dags att köpa hus, det blir färdigt om ett par mánader sá dá fár vi lugn och ro, fast tyvärr inte lika nära till stranden... kommer att sakna att vakna och gá direkt ner för ett morgondopp eller en strandpromenad!
    Vad kul att du gillar PdC, om ni kommer igen kanke vi kan träffas!

    vad härligt!! Mysigt med eget hus sen också! Ja det hade varit jättekul Är din man från playa del carmen eller hur hamnade ni där?
  • Hoppandes

    Jo, det skiljer från Sverige. Tyvärr så trivs jag inte lika bra, mest pga en hemsk svärmor som tror sej veta bäst, men som inte haft ett enda rätt, som är enormt krävande och allmänt irriterande. 

    Har så tog de hål i Sophias öran utan att fråga. Men jag bestämmde mej för att låta det vara, det finns en million andra saker jag måste bråka om. 

    Vi ska köpa barnstol tills när vi kommer tillbaka, vilket märke hittade ni som man kan ha bakåtvänd? 

    Efter att ha bott i Frankrike, England, Turkiet och Panama så måste jag säga att Mexiko kommer näst sist. Bara före London.
    Jag tycker Mexiko absolut är bra som turist resemål, men som säkert, och bästa ställe att bo på med barn.... inte riktigt. 
    Men vi får se, det kanske blir bättre.

    va skönt med hus! Vi bor i lägenhet nu - HEMSKT. Mexikaner vet inte hur man bor i lägenhet - noll respekt. Som tur är blir ett av våra hus lediga i Januari när vi kommer tillbaka, så då blir det äntligen lungt! 

  • Diny
    Hoppandes skrev 2012-08-03 18:36:16 följande:
    Jo, det skiljer från Sverige. Tyvärr så trivs jag inte lika bra, mest pga en hemsk svärmor som tror sej veta bäst, men som inte haft ett enda rätt, som är enormt krävande och allmänt irriterande. 

    Har så tog de hål i Sophias öran utan att fråga. Men jag bestämmde mej för att låta det vara, det finns en million andra saker jag måste bråka om. 

    Vi ska köpa barnstol tills när vi kommer tillbaka, vilket märke hittade ni som man kan ha bakåtvänd? 

    Efter att ha bott i Frankrike, England, Turkiet och Panama så måste jag säga att Mexiko kommer näst sist. Bara före London.
    Jag tycker Mexiko absolut är bra som turist resemål, men som säkert, och bästa ställe att bo på med barn.... inte riktigt. 
    Men vi får se, det kanske blir bättre.

    va skönt med hus! Vi bor i lägenhet nu - HEMSKT. Mexikaner vet inte hur man bor i lägenhet - noll respekt. Som tur är blir ett av våra hus lediga i Januari när vi kommer tillbaka, så då blir det äntligen lungt! 
    Vi bodde först i mexico city och där finns väldigt mycket att göra, men vi vill inte bo där med barn. Här i queretaro är det väldigt annorlunda. Rent, fint och lugnt (en av de säkraste ställena i mexico).
     Fy vad jobbigt med din svärmor. Jag hade nog aldrig orkat med det. Har tur som har underbara svärföräldrar som man kan prata med om det behövs och som respekterar våra gränser. Kan din man tänka sig att bo i sverige? Eller du kanske inte vill bo där? Hur länge sa du att du bott här?
    Har det varit likadant för dig att alla ska ta och vill hålla ditt barn? När vår dotter var mindre kom det alltid folk och typ bara tog henne. Man är ju ganska nojig med alla kidnappningar som händer och sånt. Men folk är ju väldigt mer sociala här och mer "på" liksom. Nu visar hon tydligt att hon inte vill gå till främlingar så det är lättare att säga nej.

    Vi köpte en ferrari bilstol. Finns på liverpool och sears och lite överallt De brukar ha den på rea när det är reasäsong. Tror den kostade runt 3000 pesos och den har varit bra. Funkar från nyfödd till 18 kilo tror jag det var och den går att använda både bakåtvänd och framåtvänd.
  • Hannah S
    Diny skrev 2012-08-03 18:34:04 följande:

    vad härligt!! Mysigt med eget hus sen också! Ja det hade varit jättekul Är din man från playa del carmen eller hur hamnade ni där?
    Nej, han är frán Veracruz, fast han hade bott här ett bra tag innan vi träffades.
    Hoppandes skrev 2012-08-03 18:36:16 följande:
    Jo, det skiljer från Sverige. Tyvärr så trivs jag inte lika bra, mest pga en hemsk svärmor som tror sej veta bäst, men som inte haft ett enda rätt, som är enormt krävande och allmänt irriterande. 

    Har så tog de hål i Sophias öran utan att fråga. Men jag bestämmde mej för att låta det vara, det finns en million andra saker jag måste bråka om. 

    Vi ska köpa barnstol tills när vi kommer tillbaka, vilket märke hittade ni som man kan ha bakåtvänd? 

    Efter att ha bott i Frankrike, England, Turkiet och Panama så måste jag säga att Mexiko kommer näst sist. Bara före London.
    Jag tycker Mexiko absolut är bra som turist resemål, men som säkert, och bästa ställe att bo på med barn.... inte riktigt. 
    Men vi får se, det kanske blir bättre.

    va skönt med hus! Vi bor i lägenhet nu - HEMSKT. Mexikaner vet inte hur man bor i lägenhet - noll respekt. Som tur är blir ett av våra hus lediga i Januari när vi kommer tillbaka, så då blir det äntligen lungt! 
    Trákigt att du haft sá dáliga erfarenheter av Mexiko =S


  • Hannah S

    Förresten, hur har ni gjort med efternamn till era barn? Pappas och mammas blir ju automatiskt registrerat här, men har ni registrerat era barn i Sverige, och heter dom dá likadant där?

    Det kanske är en konstig frága, men jag har förstátt att man inte fár ha tvá efternamn i Sverige längre, i sá fall máste man registrera det ena som andranamn. Det blir ju helknasigt, t.ex pappa heter A B i efternamn, mamma heter C och barnet heter A C, i Sverige (om det jag hört nu stämmer) fár barnet  C till efternamn och A som andranamn, (om man nu inte vill ändra pá ordningen, men det blir ju ocksá krángligt) Har ni nágon koll pá det här?

  • Diny
    Hannah S skrev 2012-08-07 00:22:08 följande:
    Förresten, hur har ni gjort med efternamn till era barn? Pappas och mammas blir ju automatiskt registrerat här, men har ni registrerat era barn i Sverige, och heter dom dá likadant där?

    Det kanske är en konstig frága, men jag har förstátt att man inte fár ha tvá efternamn i Sverige längre, i sá fall máste man registrera det ena som andranamn. Det blir ju helknasigt, t.ex pappa heter A B i efternamn, mamma heter C och barnet heter A C, i Sverige (om det jag hört nu stämmer) fár barnet  C till efternamn och A som andranamn, (om man nu inte vill ändra pá ordningen, men det blir ju ocksá krángligt) Har ni nágon koll pá det här?

    Vi var också oroliga för det , att det typ sklle bli fel i papper och sånt(för ibland är de väldigt hårda med vissa papper i mexico) I sverige får man som du säger bara ha ett efternamn och vill man ha ett till så blir det mellannamn. Min dotter har pappans efternamn som mellannamn (Namn, pappans efternamn, mitt efternamn) vilket gör att i sverige är hennes "huvudefternamn" mitt och i mexico pappans.  I hennes pass står det namn, sen under det står det efternamn och där står båda hennes efternamn (pappans först och sen mitt) Hoppas du förstod min förklaring:D  För tillfället har hon bara svenskt pass men hon är registrerad här i mexico så hon räknas som mexikan också.
    Får man fråga hur gamla ni är här i tråden?(hihi alla två
  • Hannah S
    Diny skrev 2012-08-07 04:55:18 följande:

    Vi var också oroliga för det , att det typ sklle bli fel i papper och sånt(för ibland är de väldigt hårda med vissa papper i mexico) I sverige får man som du säger bara ha ett efternamn och vill man ha ett till så blir det mellannamn. Min dotter har pappans efternamn som mellannamn (Namn, pappans efternamn, mitt efternamn) vilket gör att i sverige är hennes "huvudefternamn" mitt och i mexico pappans.  I hennes pass står det namn, sen under det står det efternamn och där står båda hennes efternamn (pappans först och sen mitt) Hoppas du förstod min förklaring:D  För tillfället har hon bara svenskt pass men hon är registrerad här i mexico så hon räknas som mexikan också.
    Får man fråga hur gamla ni är här i tråden?(hihi alla två
    Ja som ni har gjort med namnen är nog bästa lösningen! When in Rome... Funderade mycket pá det där även när vi gifte oss, endel vänner i Sverige tyckte det var konstigt att vi behöll vára efternamn. Vi kör pá mexikansk sed sá länge vi bor här, och  om vi fár för oss att flytta till Sverige i framtiden sá byter kanske hela familjen till samma efternamn dá istället,

    Jag fyller 29 om ett par mánader, hur gammal är du själv? ;)
  • Frida Be

    Hej!

    Har inte läst hela tråden men jag och min fästman flyttade till Puebla nu i juni och kommer att bo här under 2 år:) kul med fler svenskar:)

  • Diny
    Hannah S skrev 2012-08-08 02:51:14 följande:
    Ja som ni har gjort med namnen är nog bästa lösningen! When in Rome... Funderade mycket pá det där även när vi gifte oss, endel vänner i Sverige tyckte det var konstigt att vi behöll vára efternamn. Vi kör pá mexikansk sed sá länge vi bor här, och  om vi fár för oss att flytta till Sverige i framtiden sá byter kanske hela familjen till samma efternamn dá istället,

    Jag fyller 29 om ett par mánader, hur gammal är du själv? ;)

    Ja ,vi tyckte det blev lättast och sen är det ju så att i mexico "ska" barnen ha pappans namn först annars blir det fel:)
    Jag är 26:) (född 86) oj vad tiden går fort:D
    Frida Be skrev 2012-08-08 05:28:48 följande:
    Hej!

    Har inte läst hela tråden men jag och min fästman flyttade till Puebla nu i juni och kommer att bo här under 2 år:) kul med fler svenskar:)
    Hej! Vad kul! Varför flyttade ni till mexico? Fin blogg du har!
  • Frida Be

    Hej! Tack tycker det är roligt att skriva så att vänner och familj kan hänga med i vårt liv här.

    Vi flyttade hit från Tyskland eftersom min fästman blev erbjuden en position här under 2 år:). Roligt att ni också är så unga! Jag fyller 25 och min fästman är 29. Trivs ni?

  • elektra1

    Vad härligt att bo i playa del carmen! Var där 2 veckor i mars. Var på 5:e avenyn också

    Bodde på hotell Barcelo maya caribe, helt underbart. Vill tillbaks igen. Men det blir nog när barnen är stora
    och jag kan åka själv.
       

  • Hoppandes

    Hejsan, hejsan....

    Usch ja, det är med namn är super komplicerat.

    Ska ju till Sverige nu om två veckor, och det blir nog som du gjort - pappans efternamn som andranamn och mitt som efternamn.

    Men med det svenska passet, går det bra om min sambo bara skriver under ansökan nu, eller måste jag ta med mej hans ID kort till sverige? Kanske inte vet det, men tänkte kolla.

    Hur gjorde du med föräldrapenning. Tänkte ju ta det nu när jag åker hem. De ber mej att ta med brev från motsvarigheten till försäkringskassan (social myndighet) där det står att man inte får någon hjälp här. Jag har fixat från DIF, är det rätt (om du vet). 

    Angående barnstolen, vi såg att "safety 1st" också går att ha 'åt all hållen'.

    Jag fyller 27 i November. 
     

  • Diny
    Hoppandes skrev 2012-08-14 00:07:47 följande:
    Hejsan, hejsan....

    Usch ja, det är med namn är super komplicerat.

    Ska ju till Sverige nu om två veckor, och det blir nog som du gjort - pappans efternamn som andranamn och mitt som efternamn.

    Men med det svenska passet, går det bra om min sambo bara skriver under ansökan nu, eller måste jag ta med mej hans ID kort till sverige? Kanske inte vet det, men tänkte kolla.

    Hur gjorde du med föräldrapenning. Tänkte ju ta det nu när jag åker hem. De ber mej att ta med brev från motsvarigheten till försäkringskassan (social myndighet) där det står att man inte får någon hjälp här. Jag har fixat från DIF, är det rätt (om du vet). 

    Angående barnstolen, vi såg att "safety 1st" också går att ha 'åt all hållen'.

    Jag fyller 27 i November. 
     
    Vi förnyade vår dotters pass nu när jag och dottern åkte till sverige. Man kan skriva ut en blankett på polisens hemsida som pappan får skriva under (om ni har gemensam vårdnad) Vet inte riktig hur det funkar i och med att din dotter är född i mexico, men så var det för oss. Vi hade glömt någon detalj så vi fick göra om det igen och så fick min sambo maila blanketten till polisen.  De behövde ingen legitimation från pappan (hade med kopia av hans pass men det behövde de inte, bara hans underskrivt att han han godkände att hon fick pass)
    Jag vet inte hur det funkar med de sociala myndigheterna i mexico, men man får bara vara utomlands ett halvår för att inte förlora barnbidraget och ett år för föräldrapenningen. Man får inte bo mer i det andra landet egentligen tror jag det var. Hur länge har du tänkt stanna i sverige? Tänker du åka tillbaka till mexico senare eller du vet  inte? (tänkte eftersom du inte trivs)
    Hoppas du får en bra resa! Du kan boka basinett till ditt barn på de flesta flyg, det kan vara rätt skönt:)
  • Diny
    Frida Be skrev 2012-08-13 04:18:20 följande:
    Hej! Tack tycker det är roligt att skriva så att vänner och familj kan hänga med i vårt liv här.

    Vi flyttade hit från Tyskland eftersom min fästman blev erbjuden en position här under 2 år:). Roligt att ni också är så unga! Jag fyller 25 och min fästman är 29. Trivs ni?

    Vad kul! Trivs ni bra? Jag trivs bra här. Ska börja plugga nu snart så då blir det nog ännu roligare (komma ut lite mer hihi)
  • Hoppandes

    Tack för all info... blir perfekt med pappret vi har då!

    Angående resten, jag stannar tills i December/Januari, sen så har min sambo 6 månader kvar på sin MBA. Efter det kan det hända att vi åker tillbaka till Sverige igen.

    När jag var här som student så trivdes jag jättebra, men nu så är det lite annorlunda - mest pga omständigheter (svärmor) plus att det är svårt att skaffa egna vänner, iaf här i GDL, de har väldigt stängda grupper med vänner, och de flesta i vår ålder träffas på helger för att festa - inte så bra med en 7 månaders tjej.

    Här är iaf en bild på henne!

     Hoppas du (Frida) kommer trivas....


  • Diny
    Hoppandes skrev 2012-08-14 06:28:40 följande:
    Tack för all info... blir perfekt med pappret vi har då!

    Angående resten, jag stannar tills i December/Januari, sen så har min sambo 6 månader kvar på sin MBA. Efter det kan det hända att vi åker tillbaka till Sverige igen.

    När jag var här som student så trivdes jag jättebra, men nu så är det lite annorlunda - mest pga omständigheter (svärmor) plus att det är svårt att skaffa egna vänner, iaf här i GDL, de har väldigt stängda grupper med vänner, och de flesta i vår ålder träffas på helger för att festa - inte så bra med en 7 månaders tjej.

    Här är iaf en bild på henne!

     Hoppas du (Frida) kommer trivas....


    Vad söt hon är!!
  • anbec22

    Hejsan ! Vi hade tänkt att flytta till Mexico men hur är det att bo där man har ju hört så mycket !

Svar på tråden Någon mer som bor i Mexiko?