• Äldre 16 May 14:45
    29886 visningar
    39 svar
    39
    29886

    flytta till spanien. behöver tips, någon som bor där ?

    hejsan!..
    visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd ! 

    jag o sambon har tänkt att flytta till spanien. behöver alla tips man kan få.
    vi har inga barn nu men har tänkt att få de inom en snar framtid. hur blir de när man får barn o bor där ? finns dagis, skola osv ? 

    vi har iallafall bestämt att någon av oss måste ha jobb där innan vi flyttar.

    har ni några tips på bra sidor där vi kan läsa på lite ? 

     

  • Svar på tråden flytta till spanien. behöver tips, någon som bor där ?
  • Sanna Ryan
    Äldre 17 May 15:12
    #1

    Vad roligt, vi har också funderat på Spanien.. Dock lite smått bara
    Självklart finns dagis och skola.. Skolan i Spanien är hårdare än här i Sverige. En 5-6 åring i Spanien kan oftast både läsa och skriva. Dock finns svenska skolan och där är det ungefär som i Sverige.

    Sök på google "flytta till Spanien" och "Livet  i Spanien" så hittar du massa hjälpsamma sidor och bloggar!

    Lycka till! :) 


    2012 Adam & Oliver 2012
  • Äldre 17 May 16:57
    #2

    Vi har precis flyttat från Spanien till Sverige. Som du säkert vet så är det väldigt hög arbetslöshet i Spanien ju, men helt omöjligt är det väl aldrig. Skolan är avgiftsfri (om den är offentlig) från 3 år men mat ingår inte. Dagis är rysligt dyrt. Terminen börjar alltid i september, bra att komma ihåg. Det är ju så klart väldigt olika i olika delar och olika omständigheter. Vi flyttade eftersom det inte fanns möjlighet för mig att få jobb och vi inte skulle klara oss på min sambos lön (lönerna är ofta väldigt låga).

  • Äldre 17 May 20:17
    #3

    hej. jag och min man har oxå planer på en flytt till spanien. Min man är halv spanjor och vill besöka sin pappas hemland för en längre tid, flytt permanent är vårat val..
    Vi kollade den svanska skolan i fungeriola men det är dyrt, strax över 3000 euro per år.
    Och som sagt arbetslösheten är stor men har du ett yrke som kareokevärd, entertainment så skall de inte vara så svårt att få jobb på hotell eller barer..
    Sen är det lite skillnad på var du vill bo, vi flyttar till andalucien och min man skall starta ett gym där nere så jag blir hemmafru med våra barn..

    Lägenhet eller hus är väldigt lätt att få tag i, både hyra o köpa och ditt svenska körkort fungerar utmärkt där nere. Fördelen men att vara spansk medborgare är att sjukvården blir bättre så sök medborgarskap på spanska ambasaden. 

  • Sanna Ryan
    Äldre 17 May 20:36
    #4
    FruOMor skrev 2012-05-17 20:17:34 följande:
    hej. jag och min man har oxå planer på en flytt till spanien. Min man är halv spanjor och vill besöka sin pappas hemland för en längre tid, flytt permanent är vårat val..
    Vi kollade den svanska skolan i fungeriola men det är dyrt, strax över 3000 euro per år.
    Och som sagt arbetslösheten är stor men har du ett yrke som kareokevärd, entertainment så skall de inte vara så svårt att få jobb på hotell eller barer..
    Sen är det lite skillnad på var du vill bo, vi flyttar till andalucien och min man skall starta ett gym där nere så jag blir hemmafru med våra barn..

    Lägenhet eller hus är väldigt lätt att få tag i, både hyra o köpa och ditt svenska körkort fungerar utmärkt där nere. Fördelen men att vara spansk medborgare är att sjukvården blir bättre så sök medborgarskap på spanska ambasaden. 
    Skolan är väl gratis? Det är väl bara privatskolor som kostar?
    2012 Adam & Oliver 2012
  • Äldre 17 May 20:51
    #5
    Sanna Ryan skrev 2012-05-17 20:36:05 följande:
    Skolan är väl gratis? Det är väl bara privatskolor som kostar?
    Den svenska skolan kostar pengar, både dagis och skola..
  • Äldre 17 May 21:22
    #6
    lottizm skrev 2012-05-17 16:57:29 följande:
    Vi har precis flyttat från Spanien till Sverige. Som du säkert vet så är det väldigt hög arbetslöshet i Spanien ju, men helt omöjligt är det väl aldrig. Skolan är avgiftsfri (om den är offentlig) från 3 år men mat ingår inte. Dagis är rysligt dyrt. Terminen börjar alltid i september, bra att komma ihåg. Det är ju så klart väldigt olika i olika delar och olika omständigheter. Vi flyttade eftersom det inte fanns möjlighet för mig att få jobb och vi inte skulle klara oss på min sambos lön (lönerna är ofta väldigt låga).
    Jag känner flera svenskar som lämnat Spanien pga den höga arbetslösheten så du är inte ensam i den situationen.
  • Sanna Ryan
    Äldre 17 May 21:35
    #7
    FruOMor skrev 2012-05-17 20:51:31 följande:
    Den svenska skolan kostar pengar, både dagis och skola..
    Den svenska ja, men den är väl "privat"?
    2012 Adam & Oliver 2012
  • Äldre 17 May 21:36
    #8
    Sanna Ryan skrev 2012-05-17 20:36:05 följande:
    Skolan är väl gratis? Det är väl bara privatskolor som kostar?
    Svenska skolan utomlands fungerar ungefär som en privatskola med avgifter.

    www.svenskaskolancostadelsol.net/hem/sk/wp-content/uploads/2010/01/Information-om-terminsavgifter-2011-2012.pdf
  • Äldre 17 May 21:37
    #9
    Sanna Ryan skrev 2012-05-17 21:35:27 följande:
    Den svenska ja, men den är väl "privat"?
    japp de är en privat skola som kostar pengar..
  • Sanna Ryan
    Äldre 17 May 21:41
    #10
    FruOMor skrev 2012-05-17 21:37:23 följande:
    japp de är en privat skola som kostar pengar..
    Då var det ju det jag skrev.. Jag trodde du sa emot mig
    2012 Adam & Oliver 2012
Svar på tråden flytta till spanien. behöver tips, någon som bor där ?