• Äldre 17 May 00:01
    17715 visningar
    10 svar
    10
    17715

    Spritsa grädde på ett bra sätt?

    Nu börjar jag bli frustrerad! 
    När jag var yngre så bakade jag typ "jämnt" och gjorde fina tårtor etc... Jag la av med tårtbakandet under några år men nu när jag vill komma igång igen så blir jag helt tokig så fort jag ska spritsa grädde för att dekorera tårtan.

    Jag lyckas inte alls och fattar intevad det är som jag gör fel.
    Grädden blir ganska så kletig och rinnig och om jag försöker använda en tygsprits så "svettas" bara spritsen och rinner ner på tårtan. Det kan jag ju påpeka inte alls blir särskilt snyggt alls.
    Först tänkte jag att det blev fel då jag använder mig nu oftast av laktosfri grädde (min man laktosintolerant) men samma problem uppstår när jag tar vanlig grädde.

    Finns det någon som har några bra tips om vad jag kan göra? 

  • Svar på tråden Spritsa grädde på ett bra sätt?
  • Nyfike­n gul
    Äldre 17 May 00:05
    #1

    vispa grädden riktigt hårt och när du börjar hantera den ska den vara kall - och jobba fort. sätt ifrån dig spritsen när du inte använder den - för blir grädden varm så smälter den.


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • kataly­sator
    Äldre 17 May 00:05
    #2

    Om grädden är lagom tjock men ändå "svettas" så kan det bero på att du har det för varmt, den smälter helt enkelt. Temperaturen blir lätt hög i ett bakande kök, och dessutom värms spritsen upp av att du håller i den. Testa att ställa dig och arbeta så kallt det bara går, på balkongen om möjligt Glad

  • Minne0­0
    Äldre 17 May 00:06
    #3

    Äh, vispa grädden rejält och använd en plastpåse som du klipper ena hörnet av, fungerar utmärkt även men laktosfri grädde!


    Dyslektiker men reumatism som gör att fingarna linte lyder, hoppas att ni förstår trots alla stavfel och konstigterer!
  • Äldre 17 May 00:09
    #4

    Spritspåse i plast är helt klart att föredra. Tror det finns på de flesta affärer. Ibland följer det med tyllar men oftast kan man använda sina favoriter, förstärk med en tejpbit runt om bara om det behövs.

  • Äldre 17 May 00:10
    #5

    Jag vispar grädden så hårt jag kan utan att det ska bli smör av det. (för då blir det ju bara äckligt...)

    Jag har testat "plastpåse spritsar" men de blir också bara rinniga, dock inte utanpå påsen som de i tyg.

    Jag får väl testa att få den riktigt kall innan jag spritsar och se om det hjälper... men jag kan inte minnas att jag gjortde så när jag var ung... men jag kanske har en varmare temperatur i mitt kök i mitt egna hus nu jämfört med hur det är hemma hos mina föräldrar. (eller se till att kyla ner mina händer så att de inte är så varma helt enkelt.

  • Äldre 17 May 00:12
    #6
    Annelie 76 skrev 2012-05-17 00:09:19 följande:
    Spritspåse i plast är helt klart att föredra. Tror det finns på de flesta affärer. Ibland följer det med tyllar men oftast kan man använda sina favoriter, förstärk med en tejpbit runt om bara om det behövs.
    Jag gillar dem inte alls särskilt bra... inte ens när jag ska spritsa glasyr etc... den av någon orsak blir riktigt bra men jag har förstått att de flesta brukar klaga på att det är svårt att spritsa... kul att man är tvärt om mot alla andra då.
  • Äldre 17 May 00:51
    #7

    Ha lite socker i vispgrädden. Det hjälper.

  • Äldre 17 May 18:22
    #8
    karet skrev 2012-05-17 00:51:31 följande:
    Ha lite socker i vispgrädden. Det hjälper.
    Det har jag alltid. Smaskigare än utan. Men jag kanske ska ta lite mer... eller mindre för att se om det gör någon skillnad.
  • Nyfike­n gul
    Äldre 17 May 18:25
    #9

    vad använder du för grädde?

    Använd alltid 40%-ig grädde. 

    Man tror det inte riktigt men det är väsentlig skillnad om man väljer en gräddsort som är "bara" 35-38% fett i. Det tar längre tid att vispa och blir inte riktigt samma konsistens.  För att inte tala om alla mellangrädde-sorter och vispbara varianter - ren dynga     


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Äldre 17 May 22:56
    #10
    Nyfiken gul skrev 2012-05-17 18:25:49 följande:
    vad använder du för grädde?

    Använd alltid 40%-ig grädde. 

    Man tror det inte riktigt men det är väsentlig skillnad om man väljer en gräddsort som är "bara" 35-38% fett i. Det tar längre tid att vispa och blir inte riktigt samma konsistens.  För att inte tala om alla mellangrädde-sorter och vispbara varianter - ren dynga     
    Försöker hitta "äkta" grädde... men när det ska vara laktosfritt så har man inte alltid lika mycket att välja bland. 
Svar på tråden Spritsa grädde på ett bra sätt?