• Äldre 25 May 12:57
    4202 visningar
    12 svar
    12
    4202

    Köpare på tradera hotar att polisanmäla

    Hej! Jag säljer ofta barnkläder och dyl. På tradera och sålde nyligen ett tyg som skickades förra torsdagen med vanlig post som inte kommit fram till köpare. Köparen är vansinnig och skickar mejl om att han ska anmäla mig för bedrägeri till polisen. Summan är ink. Frakt 61 kronor och jag har skrivit att han ska skicka sitt kontonummer och då tillbaka pengarna men han vägrar och gormar bara om polisanmälan. Jag vet inte riktigt vad mer jag kan göra än att betala tillbaka pengarna? Paketet är ju skickat men ingen av oss kan bevisa detta, eller bevisa motsatsen. Vad kan hända? Vad skulle en sån anmälan ge för följder när det är ord mot ord?


    Moa-08 Svea-10
  • Svar på tråden Köpare på tradera hotar att polisanmäla
  • Äldre 25 May 12:59
    #1
    tobiq skrev 2012-05-25 12:57:07 följande:
    Hej! Jag säljer ofta barnkläder och dyl. På tradera och sålde nyligen ett tyg som skickades förra torsdagen med vanlig post som inte kommit fram till köpare. Köparen är vansinnig och skickar mejl om att han ska anmäla mig för bedrägeri till polisen. Summan är ink. Frakt 61 kronor och jag har skrivit att han ska skicka sitt kontonummer och då tillbaka pengarna men han vägrar och gormar bara om polisanmälan. Jag vet inte riktigt vad mer jag kan göra än att betala tillbaka pengarna? Paketet är ju skickat men ingen av oss kan bevisa detta, eller bevisa motsatsen. Vad kan hända? Vad skulle en sån anmälan ge för följder när det är ord mot ord?
    Då du har erbjudit dig att betala tillbaka kan du vara lugn.
  • Äldre 25 May 13:03
    #2

    du kan vara lugn. jag brukar hota med polisanmälan om jag inte får mitt paket, just för att så många luras. man kommer ingen stans med en anmälan men man kan ju alltid hota för att skrämmas lite

  • Äldre 25 May 13:05
    #3

    Är de verkligen så många som luras? Jag har handlat mycket och faktiskt aldrig varit med om paket inte kommit fram.
    Tack för era svar! Känns skönt att höra!

  • Äldre 25 May 13:07
    #4

    nää det är inte många alls.

  • Äldre 25 May 13:32
    #5

    Jag handlade ett par shorts till min son för 3 veckor sen. Betalade henne samma dag och har fortfarande inte fått dem.

    Hon hävdar att hon skickat dem för 2 veckor sen. Kan tillägga att det va fraktfritt.

    Jag tänker inte polisanmäla henne för det..

  • Äldre 25 May 13:34
    #6

    Kanske är en där idiot som försöker luras. Kanske får sakerna men testar att se om denne får tillbaka sina pengar? Genom hot

  • Sanna o Ryan
    Äldre 25 May 13:39
    #7

    Spara alla mejl. Om det blir en polisanmälan så har du bevis att du erbjudit pengarna tillbaka och att ditt ord om att du har skickat paketet.

  • mlane
    Äldre 25 May 13:59
    #8

    Ingenting kan hända, när säljaren har överlämnat varan till fraktombudet är det inte längre säljarens ansvar om varan ej kommer fram. Förutsatt att köpare acceperat angivet leveranssätt, vilket hen har då hen har betalat för frakt också

  • Äldre 25 May 17:04
    #9

    Jag har sparat alla mejlkonversationer!
    Man börjar ju undra vad det är för fel på köparen, han verkar tro att jag kan trolla fram ett nytt tyg ur röven...

  • gerd12­3
    Äldre 25 May 18:36
    #10
    Kjell2 skrev 2012-05-25 12:59:14 följande:
    Då du har erbjudit dig att betala tillbaka kan du vara lugn.
    Ja helt lugn! Och 61 kronor! Polisanmälan? hahahahahahahahaha
  • Äldre 25 May 18:42
    #11

    Gör en reklamation (http://www.posten.se/sv/Kundservice/Reklamera/Sidor/home.aspx) och skicka en kopia till köparen, då har visat dig samarbetsvillig. Sen kan du säga att du gjort allt du kunnat och vid en polisanmälan så leder den ingenvart.

  • Äldre 16 Jan 02:28
    #12

    Hur stor chans är det att polisen tar tag i det här om det rör sig om en vara på 3000 kr? Har allting sparat.

Svar på tråden Köpare på tradera hotar att polisanmäla