• Äldre 27 May 22:50
    1317 visningar
    4 svar
    4
    1317

    Syskonet favoricerar ena tvillingen-vad göra?

    Hej!

    Ja som jag skrev i rubriken sp har vi problem med att vår förstfödde son favoricerar ena tvillingen. Storebror är 3,5 år och våra tvillinggossar är 3 mån de är alltså ännu helt omedvetna om situationen men jag känner tydligt och klart att jag måste få till en ändring på detta nu.

    Det kan yttra sig på flera olika sätt  men här kommer några exempel.
    -Storebror är väldigt verbal och pratar högt och brett om hur mycket han älskar E men nämner aldrig A. om jag frågar honom rakt ut typ: Nu har du väll glömt A? Svarar han rakt på sak att ; nä, men han kan väll någon annan tycka om.  
    -Med E gullar han, klappar och pratar han men A ignonrerar han och om jag ber honom att ex hjälpa honom att stoppa i nappen svarar han oftast nej.  
    - Han ställer till en högljudd scen när vi placerar babyskyddet med A brevid honom i bilen istället för E. osv

    Tror att det började med att han tycker väldigt mycket om namnet Emil som ena gossen heter men det har accelererat nu när det fallit sig så att A ammas men inte E samt att A haft mycket ont i magen och därför behövt extra mycket närhet och tröst.

    Vi har försökt prata honom tillrätta, talat om att vi älskar alla våra barn lika mycket, försökt förklara att A också tycker om och vill vara med sin storebror om rättvisa osv. men inget hjälper. Vad gäller bilstolarnas placering har vi helt enkelt bestämt att det är vi vuxna som bestämmer var barnen skall sitta och det får inte storebror lägga sig i (vi tröttnade på de eviga känslostormarna varje gång vi skulle in i bilen).

    Är det någon av er som varit med om något liknande och har ni några tips på hur vi kan göra?  

  • Svar på tråden Syskonet favoricerar ena tvillingen-vad göra?
  • Suri
    Äldre 27 May 22:58
    #1

    Jag tror inte ni ska göra en så stor sak av detta. Bebisarna (och även storebror) är så små ännu, detta har säkert gått över innan de märker av något. Ni kan inte ändra sonens känslor. Just nu reagerar han som en normal treåring, inte logiskt alls. Låtsas inte om hans kommentarer. Han kanske bara "orkar" med en i taget, det är ju omvälvande att få småsyskon och dessutom är det två. Är det så att den ena skrikit och krävt mer av din uppmärksamhet är det inte konstigt. Han har fått ett band till den andre brodern. Ge honom tid, de är ju då små ännu. Treåringar kan kläcka ur sig att de inte älskar, gillar, bryr sig om sina bebissyskon. Det är faktiskt helt normalt.

  • Äldre 28 May 06:51
    #2

    Jag skulle inte heller göra en stor grej ut av det. Det här går i perioder, om 1 år föredrar han kanske A och tvillingar har ju alltid ett speciellt band som han kommer märka snart. Alla är de så små fortfarande. Det där med bilen håller jag med om, det är ni föräldrar som bestämmer! Det kommer komma fler saker som ni kommer behöva bestämma som tex vem som sitter var runt bordet etc, lika bra att vänja de från början.

  • Äldre 28 May 15:41
    #3

    Vi har samma "problem", men vår flicka är 6 år. Hon tycker mest om tvillingflickan, säger det rakt ut. Även som du säger det där i bilen. Hon ska sitta bredvid flickan och inte bredvid pojken. Men vi ignorerar... tycker det blivit lite bättre. Våra små är bara 7 veckor. Som Suri skriver.. det är omvälvande att ha fått 2 syskon på samma gång, det är svårt att hantera.

  • Äldre 28 May 20:20
    #4

    Tack för att ni skriver! Ni har säkert rätt, måste påminna mig själv om att det är en fas. Och hoppas den går över snart, för det är rätt jobbigt :/

Svar på tråden Syskonet favoricerar ena tvillingen-vad göra?