• rosentagg

    Här delar vi med oss av våra "Förlossningsbrev"

    Hej!
    Eftersom jag själv är mitt uppe i att skriva mitt "Förlossningsbrev" och inte hittade
    så många trådar om det tänkte jag att vi skulle kunna dela med oss av varandras, 
    eller ge råd till dem som behöver det.

    Här är iaf mitt:


    Förlossningsbrev för Maria ******, (personnr)
    Pappa är Björn *****, (personnr)


    Detta är min andra graviditet och vi har en dotter på 4 år.


    Jag har haft en ganska jobbig graviditet, då jag tidigt fick foglossning, förvärkar
    och mycket sammandragningar.


    Jag vill gärna ha min sambo med mig, även efter förlossningen – så länge jag själv är på BB (att han få bo med mig och barnet). Jag vill gärna att han ska vara delaktig under hela förlossningen, så ge honom gärna tips på hur han kan hjälpa mig på bästa sätt.


    Jag är spruträdd och vill att personalen har förståelse för det.


    Jag vill inte ha besök av studenter eller praktikanter och ber er att respektera detta. Jag vill inte ens få frågan (det fick jag förra gången trots att jag bett om att slippa och en student närvarade och gjorde saker jobbigare för mig).


    Jag vill gärna veta vad som händer under förlossningen och vad som diskuteras, eftersom jag tidigare haft lite läkar- och sjukhusskräck.


    Jag är öppen för all typ av smärtlindring, utom akupunktur och sterila kvaddlar. Jag förlitar mig på att BM vet vad som är bäst för mig.


    Eftersom jag sprack under min förra förlossning, är jag orolig för att spricka igen, så får barnmorskan gärna hjälpa till med tydliga instruktioner vid krystningen för att undvika att jag spricker mycket igen. Det var väldigt traumatiskt och jobbigt för mig att bli bortkörd från mitt barn och min sambo för att sys (detta skedde mitt i natten och jag fick även ta ny ryggbedövning. Hon får gärna ge perinealskydd.


    Jag är öppen för att föda i olika ställningar och tar gärna råd från barnmorskan om detta. Hon får gärna guida mig under utdrivningsskedet.


    Vi vill vara involverade i alla beslut som gäller förlossningen.


    Om jag är alltför trött för att fatta beslut får Björn göra det.


    Björn vill inte titta på mig framifrån under förlossningen.


    Björn vill gärna klippa navelsträngen, MEN vi vill ha SEN klippning, dvs sen avnavling (när det slutat pulsera) . Detta vill jag att ni respekterar!


           
  • Svar på tråden Här delar vi med oss av våra "Förlossningsbrev"
  • rosentagg

    ...å förresten, min BF är inte förrän 20 augusti, men eftersom jag har massor
    med förvärkar redan nu, så filar jag på den tidigt, så jag slipper tänka på det
    ifall att jag måste åka in tidigare.... =)  

  • hummena

    Här är mitt brev som jag skrev inför min hemmaförlossning.

    Mia and Dave's Birth Plan

    We are so happy and excited about the prospect of giving birth to our
    first child in the comfort of our home, and are extremely happy that
    you will be there with us to help. Below we have listed some of the
    wishes we have for the birth of our child. As this is the first time
    for us, we understand that things may not go as planned, or that we
    might feel differently about some of the things in our plan on the
    day, but for now these are the things we feel are important for us
    during the birth of our baby.

    First stage

    Mia has been practicing relaxation techniques using the hypnobirthing
    method, and will wish to try to apply this method to manage the
    contractions during the first stage of labour. For Mia to relax, it is
    important that there is quiet around her, and that any disturbances
    are kept to a minimum. During this stage, we would prefer if the
    attending midwife would remain in the background, taking observations
    to check on the baby's and Mia's safety. Dave will be close to Mia and
    help her through her labour.

    Mia would like to have a water birth, if possible, and would
    appreciate your support in encouraging her to give birth underwater.

    Please do not offer to break Mia's waters.

    Second stage

    In the event Mia feels the need to push, but is uncertain if she is
    fully dialated, she would like you to perform an internal examination
    to ensure that she is not pushing against a cervical lip. If she is
    not yet fully dialated, please do not attempt to speed things up or
    move things along using your fingers without clearing this with Mia first.

    Mia will not be using traditional pushing techniques, but will instead
    attempt to breathe her baby down using the birth breathing techniques
    taught in hypnobirthing. If however, she should feel at the time that
    this is not working as she should, and requests guidance, please do
    provide this for her.

    Dave does not want to see the baby crowning. Please do not encourage
    him to look.
     
    Mia would (of course and if possible) like to avoid perineal damage
    and will do her best to give birth gently to accomplish this. In the
    event that you notice her involuntarily pushing too hard, or too fast,
    she would like your help to coach her to slow down and to remain calm.

    Mia would rather tear naturally than have an episiotomy. Please only
    administer an episiotomy if there is a true, pressing need for the
    baby to be born quickly.

    Arrival of the baby

    Please do not announce the baby's sex as we would like to find out for
    ourselves.

    Please do not suction mucus from our baby's nose and mouth unless it
    is necessary to do so.

    Mia would like to try breastfeed our baby as soon as possible after
    the birth, and would like to keep the baby unclothed and close to her
    skin immediately after birth, to maximise skin-to-skin contact.

    Third stage, placenta delivery

    We would like a physiological third stage with the cord clamped and
    cut when it stops pulsating. Please offer Dave the opportunity to cut
    the cord if possible. We want to allow the placenta to turn up in its
    own time. Please do not administer any drugs unless you feel there is
    a real need to do so. 

    I would appreciate your advice to help me deliver the placenta
    naturally. Please do not pull on the cord or use fundal pressure
    unless there is a specific indication to do so, as I have read that
    this is contra-indicated in drug-free third stages.

    We do not wish to keep the placenta.

    Aftercare

    Please do not administer Vitamin K after the birth. If the birth is
    traumatic for the baby or there is some other risk factor for HDN, we
    will be happy to discuss this with the midwife and allow vitamin K if
    we both decide it is appropriate.

    Hospital transfer

    In the case that we need to transfer to the hospital, we would like
    you to remain with us for the remainder of the birth. We like to avoid
    a cesaerean section at all cost, so please help us ensure that this is
    only carried out in the event that there are no other options left to
    consider.

    In the case of a cesaerean, I want Dave to be allowed in the operating
    theater with me. He will not want to look as they pull the baby out of
    me. As soon as possible after the baby is delivered, I want the baby
    to be placed on my chest for skin-to-skin contact and bonding. If the
    baby needs to leave the room for any critical check-ups or procedures,
    we would like Dave to be able to accompany the baby at all
    times. Please do not admit our baby to special care simply for
    observation, but only if there is a specific reason for concern.

    If I suffer a severe post-partum haemorrhage, please do not perform a
    hysterectomy unless it is the only available course of action.

    Please do not give our baby supplements of glucose water or formula
    milk without our permission. We would expressly like to avoid having
    any formula supplements unless it is unavoidable, and certainly not in
    the first two days in any event.

    Under no circumstances is our baby to be bottle-fed as this could lead
    to nipple confusion and hinder breastfeeding. If supplements are
    necessary, please give them by spoon or other method, not by bottle.

    Thank you.

  • Smam

    Hej!


    Vi heter Sanna **** (personnumer) och Patric **** och det här är vårt första barn. Vi vet att det är en pojk men man kan aldrig veta säkert så berätta kön i alla fall.


     


    Patric är sjukhusrädd och blodrädd och har svimmat på sjukhus förut. Va gärna uppmärksam på det. Han tror inte att han kommer klara att klippa navelsträngen men fråga han i alla fall. Båda vi vill gärna att ni torkar av bebisen lite snabbt innan han läggs upp på bröstet.


     


    Jag vet att jag vill ha lustgas men är inte så sugen på någon annan smärtlindring pga möjliga biverkningar. Men, jag vill veta när det är bästa tidpunkten för epidural utifall jag börjar ändra mig men inte hinner säga till.

    Vi båda (men speciellt jag Sanna har lite kontrollbehov) vill ha mycket information, fakta och förklaringar under resans gång. Vi vill hela tiden veta vad som pågår, och vad saker och ting innebär. Jag vill ha guidning genom krystningen. När jag ska och inte ska krysta för att det ska gå så bra som möjligt och för att minimera bristningar. Involvera Patric mycket och ge han tips på vad han kan göra för att hjälpa till.


     


    Vi vill veta innan ni ger mig eller barnet nå slags sprutor/medicin vad det är för något och varför det ska ges. Angående K-vitaminsprutan vill vi besluta efter förlossningen. Har allt gått bra, normal förlossning osv. vill vi inte att vårat barn får den alls. Vi vill ha sen avnavling, att ni väntar minst 5 minuter innan ni klämmer åt navelsträngen. Om förlossningen gått bra vill säga och ni inte akut måste bära iväg barnet eller dylikt.


     


    Jag har haft mycket problem med foglossning sen tidigt i graviditeten så jag har hemskt ont i höfter och rygg, och är hemskt osmidig.


     


    Såhär ser mitt brev ut. Min BM skrev även in en kortare version av detta i min journal. tror definitivt att man ska ta det lite easy i brevet så man inte verkar respektlös det första man gör mot barnmorskorna.

  • Edds

    Detta har jag åtminstone tänkt ha med i brevet, men skulle vilja förkorta det litegran utan att utelämna något:


    Detta är vårt första barn och här är några tankar och önskemål vi har inför förlossningen
    men vi lämnar det i Era händer för rätta beslut för just oss.

    Jag har haft problem med tidig foglossning, och tidiga sammandragningar
    samt oro för barnets hälsa under graviditeten, berätta gärna mycket och ofta hur barnet mår. 
    Jag är inte rädd för förlossningen.


    Jag behöver J vid min sida hela tiden från ankomst till hemresa. Jag klarar inte av att sova över utan honom.
    Ni får gärna tipsa honom till vad han kan göra för att hjälpa till så mycket som möjligt
    under hela förlossningen. Han vill inte känna sig hjälplös.


    Jag vill gärna ligga i ett bad för avslappning. 
    Jag vet inte vilken ställning jag sen föredrar utan tar beslut eftersom tillsammans med personal. 
    Detsamma gäller smärtlindring, vägled mig gärna för vad som är bäst för just mig och barnet.
    Jag har övat andning. Hjälp mig gärna aktivt med instruktioner vid krystarbetet.
    Om jag inte är kapabel till beslut som måste tas, får J ta dessa åt mig.


    Jag har hög smärtgräns. Jag är väldigt känslig för sprutor, blodprov och sår och blir lätt svimfärdig.
    Påminn mig gärna om det finns något jag kan göra för att förhindra det. 
    Ni får gärna torka av barnet innan det tas till bröstet.
    Vi vill inte se moderkakan och önskar att detta respekteras.


    Jag är ganska känslomässigt känslig och gråter lätt, skämta gärna med mig,
    jag skrattar hellre om jag har ont istället.
    Jag behöver en lugn och mjuk barnmorska som bemöter min personlighet.


    Jag litar på Er och vet att ni tar rätt beslut. Berätta helst inte för mig vid klippning
    eller om det måste sys, (allt för att undvika svimningskänslan)
    Jag behöver inte veta vad ni gör just då.


    Jag vill inte ha praktikanter eller studenter varken vid undersökning eller vid förlossningen.


    J vill gärna följa med om ni måste ta med barnet, berätta gärna för mig så snabbt
    som möjligt om det skulle inträffa.


    Pappa J vill klippa navelsträngen


    Jag vill försöka med amningen själv först, utan instruktioner i en lugn atmosfär tillsammans
    med pappa J och barnet.  Jag vill helst undvika all slags flaskmatning så de inte hämmar amningen.

  • m0desty

    Är det inte bättre att försöka hålla sig till något kortare i punktform? Jag vill att personalen ska kunna kasta ett snabbt öga på mitt papper och snabbt se den viktigaste informationen. Det finns inte en chans att någon läser och kommer ihåg en lång uppsats. Barnmorskorna har normalt 2-3 förlossningar i olika stadier parallellt och vid toppar ännu fler.

    Istället för att skriva

    "Vi vill ha sen avnavling, 3 minuter efter att barnet är ute,då vi anser att detta är det bästa för barnet. Jag väntar gärna några extra minuter med att få barnet på bröstet för att.... Under tiden vill vi att barnet hålls lågt så att moderkaka och navelsträng töms på blod."

    så tänker jag skriva


    Sen avnavling
    Budskapet går nog fram och om inte alla detaljer blir perfekta så blir i alla fall huvuddragen rätt.
     
  • Edds
    m0desty skrev 2012-06-01 12:56:24 följande:
    Är det inte bättre att försöka hålla sig till något kortare i punktform? Jag vill att personalen ska kunna kasta ett snabbt öga på mitt papper och snabbt se den viktigaste informationen. Det finns inte en chans att någon läser och kommer ihåg en lång uppsats. Barnmorskorna har normalt 2-3 förlossningar i olika stadier parallellt och vid toppar ännu fler.

    Istället för att skriva

    "Vi vill ha sen avnavling, 3 minuter efter att barnet är ute,då vi anser att detta är det bästa för barnet. Jag väntar gärna några extra minuter med att få barnet på bröstet för att.... Under tiden vill vi att barnet hålls lågt så att moderkaka och navelsträng töms på blod."

    så tänker jag skriva

    Sen avnavling
    Budskapet går nog fram och om inte alla detaljer blir perfekta så blir i alla fall huvuddragen rätt.
     
    det är ungefär så jag har tänkt att göra också, måste bara välja ut hur jag skall formulera det på bästa sätt, jag tror inte heller det är så bra med en lång novell.. Även om det lätt blir så när man skriver det  ! Men just därför är det skönt att ha tankarna nerskrivna och sen kan man spåna på hur man skall förkorta det :)
  • m0desty

    Vår BM har jobbat på förlossningen så jag räknar med bra tips från henne. Hittills har hon bara nämnt i förbifarten att man inte ska skriva för mycket.

  • Edds

    det har även min BM också nämnt :) egentligen det viktigaste kan framgå, sen kan ju fortfarande min sambo prata för mig, det förlitar jag mig på :)

  • hummena
    m0desty skrev 2012-06-01 12:56:24 följande:
    Är det inte bättre att försöka hålla sig till något kortare i punktform? Jag vill att personalen ska kunna kasta ett snabbt öga på mitt papper och snabbt se den viktigaste informationen. Det finns inte en chans att någon läser och kommer ihåg en lång uppsats. Barnmorskorna har normalt 2-3 förlossningar i olika stadier parallellt och vid toppar ännu fler.

    Istället för att skriva

    "Vi vill ha sen avnavling, 3 minuter efter att barnet är ute,då vi anser att detta är det bästa för barnet. Jag väntar gärna några extra minuter med att få barnet på bröstet för att.... Under tiden vill vi att barnet hålls lågt så att moderkaka och navelsträng töms på blod."

    så tänker jag skriva

    Sen avnavling
    Budskapet går nog fram och om inte alla detaljer blir perfekta så blir i alla fall huvuddragen rätt.
     
    Det tror jag definitivt att du har rätt i, men det beror ju lite på hur och var man föder också. Mitt brev är långt och detaljrikt eftersom jag redan innan jag födde visste vem min barnmorska skulle vara, så vi hade tid att gå igenom mitt brev långt innan jag födde. Om man däremot föder på sjukhus är det nog bra att hålla det kort och koncist, som du säger.
Svar på tråden Här delar vi med oss av våra "Förlossningsbrev"