• Äldre 31 May 09:49
    17395 visningar
    64 svar
    64
    17395

    Här delar vi med oss av våra "Förlossningsbrev"

    Hej!
    Eftersom jag själv är mitt uppe i att skriva mitt "Förlossningsbrev" och inte hittade
    så många trådar om det tänkte jag att vi skulle kunna dela med oss av varandras, 
    eller ge råd till dem som behöver det.

    Här är iaf mitt:


    Förlossningsbrev för Maria ******, (personnr)
    Pappa är Björn *****, (personnr)


    Detta är min andra graviditet och vi har en dotter på 4 år.


    Jag har haft en ganska jobbig graviditet, då jag tidigt fick foglossning, förvärkar
    och mycket sammandragningar.


    Jag vill gärna ha min sambo med mig, även efter förlossningen – så länge jag själv är på BB (att han få bo med mig och barnet). Jag vill gärna att han ska vara delaktig under hela förlossningen, så ge honom gärna tips på hur han kan hjälpa mig på bästa sätt.


    Jag är spruträdd och vill att personalen har förståelse för det.


    Jag vill inte ha besök av studenter eller praktikanter och ber er att respektera detta. Jag vill inte ens få frågan (det fick jag förra gången trots att jag bett om att slippa och en student närvarade och gjorde saker jobbigare för mig).


    Jag vill gärna veta vad som händer under förlossningen och vad som diskuteras, eftersom jag tidigare haft lite läkar- och sjukhusskräck.


    Jag är öppen för all typ av smärtlindring, utom akupunktur och sterila kvaddlar. Jag förlitar mig på att BM vet vad som är bäst för mig.


    Eftersom jag sprack under min förra förlossning, är jag orolig för att spricka igen, så får barnmorskan gärna hjälpa till med tydliga instruktioner vid krystningen för att undvika att jag spricker mycket igen. Det var väldigt traumatiskt och jobbigt för mig att bli bortkörd från mitt barn och min sambo för att sys (detta skedde mitt i natten och jag fick även ta ny ryggbedövning. Hon får gärna ge perinealskydd.


    Jag är öppen för att föda i olika ställningar och tar gärna råd från barnmorskan om detta. Hon får gärna guida mig under utdrivningsskedet.


    Vi vill vara involverade i alla beslut som gäller förlossningen.


    Om jag är alltför trött för att fatta beslut får Björn göra det.


    Björn vill inte titta på mig framifrån under förlossningen.


    Björn vill gärna klippa navelsträngen, MEN vi vill ha SEN klippning, dvs sen avnavling (när det slutat pulsera) . Detta vill jag att ni respekterar!


           
  • Svar på tråden Här delar vi med oss av våra "Förlossningsbrev"
  • Äldre 1 Jun 14:42
    #21

    Jag har gjort som så att jag först i brevet punktat upp det som är viktigast för mig, sedan har jag skrivit lite mer utförligt. Jag tänker att har inte personalen tid att läsa den långa versionen kan de iaf ögna igenom de viktigaste punkterna. 


    Förlossningsplan


    - Jag önskar en så naturlig förlossning som möjligt, utan medicinsk smärtlindring.


    - Viktigast för mig är andning och avslappning. Jag kan även tänka mig att prova bad, värme, tens, akupunktur och massage.


    - Jag önskar en oforcerad förlossning, även om förlossningen drar ut på tiden. Jag litar fullt på att kroppen vet vad den ska göra, dvs. inget värkstimulerande om det verkligen inte finns fog för det.


    - Jag är myckt rädd för att spricka och vill därför att ansvarig barnmorska gör allt hon kan för att undvika bristningar.


    - Jag önskar slippa venös infart om det absolut inte krävs för medicinering.


    - Jag önskar föda i mina egna kläder.


    - Jag önskar föda i ett nersläckt rum (med tända ljus och musik, även om det är mitt på dagen).


    - Sen avnavling om möjligt.


    - Tacksam om man kan undvika kateter.


    - Studenter är välkomna inne på rummet men får ej utföra undersökningar.


    - Informera hela tiden mig och maken om vad som händer, även om det är av mer allvarlig karaktär.


    - En doula kommer vara närvarande under hela förlossningen. Hon och min make är väl införstådda med hur jag vill ha det och kommer föra min talan då jag inte kan.


    Inför förlossningen:


    Jag känner mig trygg och lugn inför förlossningen och ser fram emot det, jag litar helt och fullt på att kroppen vet vad den ska göra. Jag är väl medveten om att förlossningen kan dra ut på tiden och jag vill inte att man forcerar den utan anledning.


    Tidigare förlossning:


    Första barnet kom med akut kejsarsnitt pga en svår havandeskapsförgiftning i v 37+0. Eftersom jag fick mycket mediciner/lugnande har jag stora minnesluckor från förlossningen,  det är därför viktigt för mig att få vara så ”närvarande” som möjligt denna gång och föda vaginalt. Därav en förlossning utan medicinsk smärtlindring.


    Efter första förlossningen separerades jag från barnet och fick tillbringa tre dygn på IVA. Under dessa dygn fick jag träffa barnet ca 15 minuter/dag. Om inga medicinska hinder finns vill jag  få barnet till mig direkt efter förlossning och inte separeras. Om ni ändå måste, informera mig om när och varför ni måste ta barnet ifrån mig.


    Jag upplevde under förra förlossningen att informationen var mycket bristfällig, varken jag eller maken hade någon egentlig aning om vad som skedde och hur allvarligt det var. Därför är det viktigt för mig att jag hela tiden får reda på vad som händer, även om läget för mig eller barnet skulle vara kritiskt.


    Rädslor:


    Min enda stora rädsla är bristningar och önskar därför att ansvarig barnmorska gör allt hon kan för att undvika detta. Tex genom att bromsa mig vid krystning, använda värme, perinealt skydd. Om jag ändå får bristningar och måste sys önskar jag bli väl smärtlindrad!


    Jag önskar ej att barnet blir uttaget med sugklocka/tång eller annat ”tvång” då jag vet att risken för bristningar är större. Om ni ser minsta tendens till att barnet inte kan komma ut för egen maskin önskar jag hellre ett kejsarsnitt.


    Smärtlindring:


    Jag är inte rädd för smärtan och önskar därför en så naturlig förlossning som möjligt, utan medicinsk smärtlindring.


    Viktigast för mig är andning och avslappning. Jag vill även prova bad, värme, tens, akupunktur och massage. Jag vill gärna vara uppe och röra på mig så mycket det bara går!


    Epidural och lustgas är sista utvägen och jag vill uppmuntras att prova all annan smärtlindring innan dess. Sterila kvaddlar är heller inget för mig.


    Förlossningsställning:


    Jag önskar föda i en ställning som underlättar för mig och barnet i utdrivningsskedet och för att undvika bristningar, tex på sidan. Andra idéer mottages tacksamt, jag vill dock inte föda på rygg.


    Efter förlossningen:


    Jag har för avsikt att amma men vill testa mig fram själv. Jag frågar om jag behöver hjälp!
Jag önskar komma hem så tidigt som möjligt efter förlossning om barnets och min hälsa tillåter.


    ♥ Simon ♥
  • Äldre 1 Jun 15:06
    #22

    Hej! Har inte läst alla inlägg nu, men tänkte skriva kort hur jag gjorde. Jag skrev bara i punktform vad jag ville och vad jag absolut inte ville. Skrev aldrig som ett brev, utan det blev lite så "Jag vill ha följande smärtlindring: 1. Varm bad/dusch, om det inte hjälper 2. Lustgas, om det inte hjälper 3. EDA. 4. Öppen för andra förslag." "Vill absolut inte: 1. Se moderkaka 2. Se vad som händer "där nere". Ställningar: 1. Vill helst föda stående eller sittande på en pall. 2. Öppen för andra förslag 3. Gynställning - bara i fall det inte finns nåt annat alternativ. Bm följde faktiskt mina önskemål under förlossningen.

  • Lady Blue
    Äldre 1 Jun 15:27
    #23

    Om det är någon här som ska föda på Karolinska Sjukhuset så kan jag tipsa om att de på sin hemsida har en förlossningsplan med färdiga frågor  som man kan skriva ut och fylla i. Då slipper man fundera över vad man ska skriva och inte och man vet att man får med sådant som personalen tycker är viktigt.  

  • Äldre 1 Jun 15:34
    #24

    Vilken bra tråd! :)

  • Äldre 1 Jun 16:54
    #25

    Bra tråd! Favoritar från mobilen och återkommer med min förlossningsplan vid ett annat tillfälle.

  • Äldre 1 Jun 20:47
    #26

    Spara

  • Äldre 1 Jun 23:59
    #27

    "Sen avnavling"  kan tyvärr tolkas olika. Vissa bm anser att 30-sekunder -1 minut är sen avnavling .   Bättre skriva att man vill att navelsträngen ska få pulsera färdigt, vilket kan ta mellan ca 3 minuter och en halvtimme. Man kan även be dem vänta med avnavlingen till moderkakan kommit ut, så slipper man bli störd med att någon är där och kollar om det har pulserat färdigt.


    Det  finns en annan risk. Om man inte klargör att navelsträngen ska KLAMPAS sent (när den slutat pulsera) , så kan det hända att  det hamnar en peang där på direkten, och när det sedan  gått det antal minuter som man har begärt kommer saxen fram.


    Det här inlägget från tråden Har de lyssnat när ni velat ha sen avnavling? kommer med ett viktigt råd:


    "Enligt min barnmorska så har dem som "standard" på NÄL (i trollhättan om det finns flera) att vänta 5 minuter med avnavling. DOCK sa hon att man ändå ska skriva i sitt förlossningsbrev att man önskar sen klampning, då det och avnavling inte är samma sak. Dem kan klampa direkt men vänta med avnavlingen i 5 minuter, och då är ju hela processen onödig. Man ska också skriva ifall man önskar att dem vänta med klampning+avnavling tills navelsträngel slutat pulsera. (det är ju inte säkert att den gjort det på 5 minuter)
    Hoppas att det gav dig lite svar. Prata annars med din barnmorska. Hon borde veta! "


    Och missa inte trådpresentationen! Så illa kan det tyvärr i värsta fall gå om ens medföljare inte är på sin fulla vakt.  En riktig rysare! 

    Ett annat tips är att säga  till att pappan (eller man själv)  både vill klampa och klippa. Då är man lite mer på den säkra sidan.   

  • Äldre 2 Jun 00:23
    #28

    Sparas för framtiden ;)

  • Äldre 3 Jun 10:16
    #29

    Är ni osäkra på hur dom gör med avnavling där ni ska föda så kan ni ringa in till förlossningen och prata. 
    Jag ska föda på SÖS i sthlm och där har dom sen avnavling som rutin. Alltså dom väntar tills blodet pulserat klart.
    ca 3 min.
     
    Jag skriver det i mitt brev också för säkerhetsskull.  

  • Äldre 3 Jun 11:26
    #30

     
    #5 och #6  i Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden) finns förlossningsbrev som ni kanske kan få ytterligare tips från.


     

Svar på tråden Här delar vi med oss av våra "Förlossningsbrev"