• Äldre 31 May 09:49
    17389 visningar
    64 svar
    64
    17389

    Här delar vi med oss av våra "Förlossningsbrev"

    Hej!
    Eftersom jag själv är mitt uppe i att skriva mitt "Förlossningsbrev" och inte hittade
    så många trådar om det tänkte jag att vi skulle kunna dela med oss av varandras, 
    eller ge råd till dem som behöver det.

    Här är iaf mitt:


    Förlossningsbrev för Maria ******, (personnr)
    Pappa är Björn *****, (personnr)


    Detta är min andra graviditet och vi har en dotter på 4 år.


    Jag har haft en ganska jobbig graviditet, då jag tidigt fick foglossning, förvärkar
    och mycket sammandragningar.


    Jag vill gärna ha min sambo med mig, även efter förlossningen – så länge jag själv är på BB (att han få bo med mig och barnet). Jag vill gärna att han ska vara delaktig under hela förlossningen, så ge honom gärna tips på hur han kan hjälpa mig på bästa sätt.


    Jag är spruträdd och vill att personalen har förståelse för det.


    Jag vill inte ha besök av studenter eller praktikanter och ber er att respektera detta. Jag vill inte ens få frågan (det fick jag förra gången trots att jag bett om att slippa och en student närvarade och gjorde saker jobbigare för mig).


    Jag vill gärna veta vad som händer under förlossningen och vad som diskuteras, eftersom jag tidigare haft lite läkar- och sjukhusskräck.


    Jag är öppen för all typ av smärtlindring, utom akupunktur och sterila kvaddlar. Jag förlitar mig på att BM vet vad som är bäst för mig.


    Eftersom jag sprack under min förra förlossning, är jag orolig för att spricka igen, så får barnmorskan gärna hjälpa till med tydliga instruktioner vid krystningen för att undvika att jag spricker mycket igen. Det var väldigt traumatiskt och jobbigt för mig att bli bortkörd från mitt barn och min sambo för att sys (detta skedde mitt i natten och jag fick även ta ny ryggbedövning. Hon får gärna ge perinealskydd.


    Jag är öppen för att föda i olika ställningar och tar gärna råd från barnmorskan om detta. Hon får gärna guida mig under utdrivningsskedet.


    Vi vill vara involverade i alla beslut som gäller förlossningen.


    Om jag är alltför trött för att fatta beslut får Björn göra det.


    Björn vill inte titta på mig framifrån under förlossningen.


    Björn vill gärna klippa navelsträngen, MEN vi vill ha SEN klippning, dvs sen avnavling (när det slutat pulsera) . Detta vill jag att ni respekterar!


           
  • Svar på tråden Här delar vi med oss av våra "Förlossningsbrev"
  • Äldre 18 Aug 22:27
    #41

    Förlossningsbrev för Isabelle X  xxxxxx-xxxx


    Anhöriga: Barnets pappa och min älskade sambo X X samt min tvillingsyster X X. Båda var med under min tidigare förlossning 09


    Jag ser mycket fram emot förlossningen men har en på vissa sätt en jobbig förlossning i bagaget som slutade med urakut snitt pga dotterns låga hjärtljud. Om jag inte har helt fel berodde detta på vasa previa. Snittet eller förlossningen i sig upplevde jag inte som jobbig eller otäck, däremot var tiden som följde på IVA och all den sorg och oro som ett svårt sjukt barn medförde påfrestande.


    Det jag främst kommer behöva hjälp med är avslappning. Jag är rädd för att bli rädd under förlossningen och att det ska leda till extrema spänningar och ökad smärtkänslighet. Därför vill jag att ni hela tiden berättar hur bebisen verkar må, även om det ser helt normalt ut. Akupunktur är jag absolut sugen på att testa för avslappning.  Ni får även gärna hjälpa mina anhöriga att hjälpa mig slappna av genom att exempelvis trycka ner mina axlar.


    När det gäller smärtlindring så vill jag ha lustgas och jag kommer förhoppningsvis ha med mig TENS hemifrån. Jag är öppen för förslag när det gäller smärtlindring och litar på er förmåga att se om jag behöver mer och vad som skulle kunna passa, men jag undviker helst EDA.


    Jag testar gärna olika ställningar men behöver nog bli tipsad om bra alternativ.


    Om jag inte har naturlig vattenavgång så får ni gärna spräcka hinnorna.


    Jag vill att ni hjälper mig att undvika att spricka.


    Prio ett är barnets hälsa. Hellre ett snitt än att barnet mår dåligt.


    Jag hoppas på ärlig och rak kommunikation och har inget emot studenter så till vida att de inte ser oroliga eller nervösa ut.


    Om så är möjligt så vill jag att navelsträngen först klipps när blodet slutat pulsera i den.


    Jag stannar gärna på BB tills man ser att allt fungerar som det ska. Jag vill ha mitt barn hud mot hud till så stor del som möjligt.


     


    __________________________________________


     


    Ser detta OK ut? Nått annat man bör ha med?

  • Äldre 18 Aug 23:53
    #42

    Nu har jag lämnat mitt till min bm, hon tyckte att det var jättebra så det var väll tur

  • Äldre 19 Aug 10:20
    #43

    Jo jag har lämnat in mitt med - å fått godkänt! ;) Hon tyckte det var bra att jag var tydlig. Har BF imorgon, måndag, men inga känningar än.... Trots andra barnet... :)

  • Äldre 19 Aug 10:35
    #44

    Väldigt bra tråd, tack för att ni delat med er!

  • Äldre 19 Aug 12:14
    #45

    Undrar fortfarande varför man skulle vägra k-vitaminen??

  • anna9o
    Äldre 19 Aug 12:38
    #46

    Sparar :) Jättebra brev

  • Äldre 19 Aug 12:59
    #47

    Vill bara först påpeka något som står i min journal. Narkosläkaren vill att man sätter epiduralen så fort det går när jag kommer in.

    Snälla gör allt ni kan så att jag inte spricker illa igen för jag vet inte hur jag ska klara det igen. Fick en svår sfinkterruptur förra gången och vill absolut klara mig utan detta denna gången.

    Jag har inte på något sätt något kontrollbehov under förlossningen utan jag litar på er helt och hållet, däremot är jag rädd att jag kommer få panik vid krystningsdelen då skräcken för att spricka kan blossa upp. Jag är vanligtvis en lugn person så jag är rädd att jag inte kommer känna igen mig själv om jag börjar få panik.

    När det kommer till amnings så kommer mitt barn flaskmatas. Då jag av många anledningar (både fysiska och psykiska) inte klarar att amma.
    Jag kommer försöka ge råmjölken de första dagarna men kommer huvudsakligen ge mitt barn ersättning. Och jag hoppas att under vistelsen få möta personal som har förståelse för detta.

  • Äldre 19 Aug 21:42
    #48

    Måste man lämna sitt förlossningsbrev till bm för godtjänade först? Trodde att man bara skulle ta med de när de var dags.

  • Äldre 20 Aug 01:49
    #49

    Ialia, här tar vi med det till bm så lägger h*n in det i journalen. Det är bra om man går igenom det med sin bm ifall det är nått man glömt eller så.

  • Äldre 20 Aug 06:19
    #50

    Vilken jättebra tråd.. jag födde barn för 8 år sedan och har helt glömt det där med förlossningsbrev men nu är det ju dags igen i Januari.

    Jag reagerar över två saker här i tråden...vilka LÅNGA brev flera av er har!!! En halv A4 sida- luftigt skrivet med mycket radavstånd var tipset jag fick förra gången. Tycker det är många rubriker som "vad jag ser fram emot", "Tidigare förlossningar" osv... Men det kanske ska vara så "nuförtiden"??

    En annan sak.. ni har lämnat brevet till er BM och hon har "godkänt det" såg jag... va fan.. alltså visst är min barnmorska i allra högsta grad involverad men i min graviditet först och främst. Hon kommer ju inte vara närvarande vid min förlossning och varför ska hon överhuvudtaget läsa brevet om det inte är för att man vill att hon ska kolla det och komma med synpunkter förstås. Sist så skrev jag mitt på ett lösblad och lade in i min journal som jag bar med mig, nu  har vi datajournalsystem här i länet och jag vet inte riktigt hur jag ska göra. En tjej på spec-förlossningen där jag gjorde mitt KUB sa att man kan ha det löst i väskan man har med sig till förlossningen och så kommer jag nog göra.
    För mig är brevet något som rör mig, min man och förlossningspersonalen. Sen har jag iofs NU en väldigt bra BM (bytte efter de två första gångerna) och jag har inget emot att hon ser mitt brev. Men ska det skrivas in i journalen ska JAG göra det och ensam. INte med henne sittandes över axeln eller att hon ska skriva in det.

    Är det så det går till numera, att BM ska få brevet och liksom godkänna det, eller är det ett val ni har gjort?

Svar på tråden Här delar vi med oss av våra "Förlossningsbrev"