• Anonym
    Äldre 5 Jun 22:22
    72107 visningar
    75 svar
    75
    72107

    Min mamma är gravid och 50 år

    TyIgår va vi på kalas, jag och sambon hemma hos föräldrarna. Jag är 25 år, o har 2 syskon. En som är 14 och en som fyllde 11 nyss. 

    Vi hade det allihopa jätte jätte trevligt. Men.... Min mamma sa att hon och pappa ville berätta något för oss. Tänkte då att de kanske är bröllop på gång för dem inte är gifta. Jag var 99% säker på att de skulle berätta att de blir bröllop i sommar eller när som och inte någon jäkla graviditet!!!!! Jo ni läste alla rätt... Min mamma som är 50år är gravid i vecka 23. Vi alla trodde de skojade och skratttade allihopa men då blev både min mamma och pappa allvarliga, och då fattade vi att detta var på riktigt. Det blev en lång tystnad kändes det som. Jag själv är inte så glad för detta, men fick pipa fram ett grattis ändå som de andra tvingade ur sig. När resten av gästerna gått och det bara var jag och sambon kvar berättade hon lite mer och att det defenitivt inte var planerat, och hur mycket hon är emot abort. Jag kom med alla negativa argument ex följd sjukdomar för detta barnet, det kanske har DS eller vad som... Tycker inte man bör sätta ett liv till världen när i princip mitt yngsta syskon är "färdig växt" ifrån den där barnåldern.. Det är ju så mycket som innebär och som står på spel med ett litet barn. Jag vill min mammas och pappas bästa, jag vill inte de ska ta hand om ett barn när de står på gränsen till att bli gamla.

    Det är inte menat att de ska bli föräldrar i den åldern. Min pappa är 56, glömde skriva det längre upp. Jag vet inte vad jag ska göra, eller jag kan ju inte göra något för gjort är ju gjort. Måste glädjas mot min vilja tyvärr mot detta kommande syskon. Tänk er själva in i min situation,ex när detta barn tar studenten, då är ju för fasen mina föräldrar runt 70 års åldern, hur kul är det? Tycker så synd om detta barn som kommer ha gamla föräldrar. Vem vet, de kanske får demens sjukdom tidigt? Nä, jag vet inte ut eller in.... Vad hade ni gjort?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-05 22:23
    Vet ej vad som hände i början av inlägget vid Tydigår... Ignorera det.

  • Svar på tråden Min mamma är gravid och 50 år
  • Anonym
    Äldre 5 Jun 22:38
    #21
    Anonym skrev 2012-06-05 22:29:11 följande:
    Jag tycker det faktiskt är tragiskt dina föräldrar kommer att vara pansionärer innan barnet ens börjat gymnasium dombkommer troligen inte få uppleva barnbarn av detta barn. jag hade en klsskompis hennes pappa va 58år när hon föddes alla trodde att det var hennes morfar. kan tillägga att mina föräldrar va i älsta laget när dom fick mig (39) och jag har skämts öcer deras ålder hela min uppväxt. . jag förstår att du har svårt att glädjas åt dem men men det är ju deras beslut
    Herregud 39 år är inte lastgammalt.
  • Äldre 5 Jun 22:39
    #22
    liliou skrev 2012-06-05 22:33:02 följande:
    Se till att ni övriga syskon lär känna det nya barnet så ni kan ta över lite av föräldrarollen och stötta och finnas där. Det kommer säkert inte bli roligt för barnet så desto viktigare att ni finns.
    Varför ska dom göra det? Tror du inte en kvinna och man på 50 resp 56 som har TRE ungar innan klarar av att själva ta hand om en bebis??? 
  • Äldre 5 Jun 22:40
    #23

    Ja, helle dutt, stackars dig och stackars barnet och stackars svärmor......Kräks

    Du får väl växa upp, vara glad och stöttande gentemot din mamma och lära dig att skita i folkpratet en gång för alla. Det är som det är. Om din mamma lever till dess hon blir 80 är barnet 30, ordentligt vuxen och kan stå på egna ben. Sannorlikheten är stor att din mamma blir ännu äldre dessutom.

  • Äldre 5 Jun 22:44
    #24
    aldrigmer skrev 2012-06-05 22:40:12 följande:
    Ja, helle dutt, stackars dig och stackars barnet och stackars svärmor......Kräks

    Du får väl växa upp, vara glad och stöttande gentemot din mamma och lära dig att skita i folkpratet en gång för alla. Det är som det är. Om din mamma lever till dess hon blir 80 är barnet 30, ordentligt vuxen och kan stå på egna ben. Sannorlikheten är stor att din mamma blir ännu äldre dessutom.
    Håller HELT med!!!
  • Äldre 5 Jun 22:51
    #25

    Och vissa bara MÅSTE kika in på min pres för att se vem denna HEEEMSKA människa är(jag) som inte håller med ts om att det hennes mamma gör med SITT liv är fel. Och för att jag inte anser att det är synd om barnet.

    Och för att jag tycker ts beter sig som en missunnsam,bortskämd unge som borde växa upp och bry sig om sitt eget liv istället.(bu fucking hu,hu,hu!!)

    Och för att jag inte skulle bry mig ett skit om ANDRAS jävla skvaller. Och nej jag är INTE 50 år. Men hade jag som 50 åring blivit spontan gravid och kände att jag har orken med ett barn så hade jag inte tvekat en sekund att behålla. Och detta TROTS att folk kan SKVALLRA!!! =O Modigt vaaa!?

    Tycker dina föräldrar verkar extremt starka ts. Och jag tycker du ska vara glad för deras skull. För nej du har faktiskt(tro det eller ej) ingen talan om hur dom ska leva sina liv och vilka val dom ska göra. Så nu vet du det ts. 

  • Äldre 5 Jun 22:53
    #26

    Min morfar var 54 när mamma föddes.. Han dog strax innan jag fyllde 7 år så han fick uppleva både student, examen från högre utbildning och två barnbarn. Minsta syrran låg i mammas mage när han dog, 90 år gammal. Visst är det ovanligt att folk får barn så sent i livet. Men det betyder inte att de inte klarar av det. Var ett stöd för dina föräldrar och gläds över ditt kommande syskon!

  • bellas
    Äldre 5 Jun 22:54
    #27
    viseversa skrev 2012-06-05 22:51:09 följande:
    Och vissa bara MÅSTE kika in på min pres för att se vem denna HEEEMSKA människa är(jag) som inte håller med ts om att det hennes mamma gör med SITT liv är fel. Och för att jag inte anser att det är synd om barnet.

    Och för att jag tycker ts beter sig som en missunnsam,bortskämd unge som borde växa upp och bry sig om sitt eget liv istället.(bu fucking hu,hu,hu!!)

    Och för att jag inte skulle bry mig ett skit om ANDRAS jävla skvaller. Och nej jag är INTE 50 år. Men hade jag som 50 åring blivit spontan gravid och kände att jag har orken med ett barn så hade jag inte tvekat en sekund att behålla. Och detta TROTS att folk kan SKVALLRA!!! =O Modigt vaaa!?

    Tycker dina föräldrar verkar extremt starka ts. Och jag tycker du ska vara glad för deras skull. För nej du har faktiskt(tro det eller ej) ingen talan om hur dom ska leva sina liv och vilka val dom ska göra. Så nu vet du det ts. 
    Bortskämd? Var i allsin dar hittar du det någonstans i min text?
    Kan säga att jag ALDRIG varit bortskämd eller är det. Det värsta ja vet är bortskämda barn/vuxna. 
  • liliou
    Äldre 5 Jun 23:00
    #28
    viseversa skrev 2012-06-05 22:39:33 följande:
    Varför ska dom göra det? Tror du inte en kvinna och man på 50 resp 56 som har TRE ungar innan klarar av att själva ta hand om en bebis??? 
    Jo då, än så länge. Men mina morföräldrar är idag i 65-års åldern och de är ganska skröpliga. Har umgåtts med många gamlingar i mina dar, alla blir gamla olika fort, men det är inte så ovanligt att man verkligen är gammal vid 65 med krämpor, sjukdomar, trötthet osv. Unga föräldrar kan också dö, men då kommer döden hastigt och oväntat oftast. Äldre människor vet man att de inte kommer leva för evigt. Det är nog jobbigt att som tonåring leva med den stressen att "mamma och pappa är gamla, stress kan ge hjärtattack" och samtidigt få lov att göra tonårsrevolt.
    Där kan de äldre syskonen gå in och stötta. De äldre syskonen kanske blir de som får dra lasset när barnet ska flytta hemifrån, hjälpa till att bära hem möbler till första lägenheten och möblera, hjälpa till vid flyttar, när barn(barnen) kommer och allt annat tänkbart som man kan behöva sina föräldrar till när man är ung vuxen.
    De äldre syskonen blir de som får ta hand om begravning, dödsbot osv om det sker medan barnet ännu är för ungt. Föräldrarna är säkert utmärkta föräldrar under småbarnsåren. Kanske även under hela barnets barndom och långt in i vuxenlivet också om man har tur... Men man slutar ju inte behöva sina föräldrar bara för att man fyller 18. Kanske är just dessa föräldrar såna gamlingar som håller sig friska och pigga fram tills en väldigt hög ålder, men det är ju ingenting man kan räkna med. Skulle dessa föräldrar vara av det friska virket så skadar det ju ändå inte att barnet har en nära relation till sina vuxna syskon, ju fler vettiga vuxna som älskar ett barn desto bättre.
  • Äldre 5 Jun 23:00
    #29
    bellas skrev 2012-06-05 22:54:37 följande:
    Bortskämd? Var i allsin dar hittar du det någonstans i min text?
    Kan säga att jag ALDRIG varit bortskämd eller är det. Det värsta ja vet är bortskämda barn/vuxna. 
    Nej men du tycker du har rätten att ha åsikter och få bestämma om hur dina föräldrar ska leva sina liv. Säger igen att din mamma och pappa har egna liv och har då full rätt att SJÄLVA fatta beslut som rör DERAS kliv. UTAN att du har någon talan=).

    Och så sitter du och gnäller om vad ANDRA ska tycka. Du är seriöst oroad för DITT rykte i det hela(Ahum?!)Vad det är synd om dig ts. Förstår att det är såå jobbigt(kramar om).

    Och jo du låter ganska omogen och bortskämd när man läser din ts. Men det är ju klart det är bara min uppfattning. Och nej jag känner ju inte dig personligen så jag tar tillbaka det påståendet och ber om ursäkt!

    Blir bara förundrad över att du är 25!! Tycker du låter som en sur 16 åring när man läser din ts. Sorry!
  • liliou
    Äldre 5 Jun 23:02
    #30

    Viseversa - Jag kikade in på din presentation men inte för att jag tycker du är en hemsk människa. Jag blev lite nyfiken däremot och undrade om du var 50 år ;) Söt unge förresten!

Svar på tråden Min mamma är gravid och 50 år