• Anonym

    Min mamma är gravid och 50 år

    TyIgår va vi på kalas, jag och sambon hemma hos föräldrarna. Jag är 25 år, o har 2 syskon. En som är 14 och en som fyllde 11 nyss. 

    Vi hade det allihopa jätte jätte trevligt. Men.... Min mamma sa att hon och pappa ville berätta något för oss. Tänkte då att de kanske är bröllop på gång för dem inte är gifta. Jag var 99% säker på att de skulle berätta att de blir bröllop i sommar eller när som och inte någon jäkla graviditet!!!!! Jo ni läste alla rätt... Min mamma som är 50år är gravid i vecka 23. Vi alla trodde de skojade och skratttade allihopa men då blev både min mamma och pappa allvarliga, och då fattade vi att detta var på riktigt. Det blev en lång tystnad kändes det som. Jag själv är inte så glad för detta, men fick pipa fram ett grattis ändå som de andra tvingade ur sig. När resten av gästerna gått och det bara var jag och sambon kvar berättade hon lite mer och att det defenitivt inte var planerat, och hur mycket hon är emot abort. Jag kom med alla negativa argument ex följd sjukdomar för detta barnet, det kanske har DS eller vad som... Tycker inte man bör sätta ett liv till världen när i princip mitt yngsta syskon är "färdig växt" ifrån den där barnåldern.. Det är ju så mycket som innebär och som står på spel med ett litet barn. Jag vill min mammas och pappas bästa, jag vill inte de ska ta hand om ett barn när de står på gränsen till att bli gamla.

    Det är inte menat att de ska bli föräldrar i den åldern. Min pappa är 56, glömde skriva det längre upp. Jag vet inte vad jag ska göra, eller jag kan ju inte göra något för gjort är ju gjort. Måste glädjas mot min vilja tyvärr mot detta kommande syskon. Tänk er själva in i min situation,ex när detta barn tar studenten, då är ju för fasen mina föräldrar runt 70 års åldern, hur kul är det? Tycker så synd om detta barn som kommer ha gamla föräldrar. Vem vet, de kanske får demens sjukdom tidigt? Nä, jag vet inte ut eller in.... Vad hade ni gjort?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-05 22:23
    Vet ej vad som hände i början av inlägget vid Tydigår... Ignorera det.

  • Svar på tråden Min mamma är gravid och 50 år
  • TantLjusgrön

    Min bästa kompis pappa gick i pension när vi gick på lågstadiet, han både hämtade och lämnade oss i skolan. Det var så tryggt att ha honom där och vi behövde aldrig gå på fritids eller annat efter skolan. Jag har alltid varit lite avundsjuk på min bästis för att hon haft äldre syskon som tagit hand om henne. De har en stor och trygg familj som hjälps åt! TS, när du fått vänja dig vid tanken så kommer du inse hur mycket positivt det finns. Stötta dina föräldrar nu, det behöver de, speciellt om ni bor i en liten stad där det snackas mycket om andra.

  • bellas
    viseversa skrev 2012-06-05 23:00:30 följande:
    Nej men du tycker du har rätten att ha åsikter och få bestämma om hur dina föräldrar ska leva sina liv. Säger igen att din mamma och pappa har egna liv och har då full rätt att SJÄLVA fatta beslut som rör DERAS kliv. UTAN att du har någon talan=).

    Och så sitter du och gnäller om vad ANDRA ska tycka. Du är seriöst oroad för DITT rykte i det hela(Ahum?!)Vad det är synd om dig ts. Förstår att det är såå jobbigt(kramar om).

    Och jo du låter ganska omogen och bortskämd när man läser din ts. Men det är ju klart det är bara min uppfattning. Och nej jag känner ju inte dig personligen så jag tar tillbaka det påståendet och ber om ursäkt!

    Blir bara förundrad över att du är 25!! Tycker du låter som en sur 16 åring när man läser din ts. Sorry!
    Självklart har ja rätt till min åsikt och självklart kommer jag ju att acceptera och älska detta kommande syskon. Det är bara chocken som spökar för mig, jag har varit i chock de senaste 24 timmarna.... Tro de föesta här inne blivit lika chockade som vi, tror inte att någon hade jublat direkt om ni själva fick reda på att er snart 51 åriga mamma är gravid... Tycker du är väldigt dömande av det du skriver. Tråkigt.
  • viseversa
    liliou skrev 2012-06-05 23:02:49 följande:
    Viseversa - Jag kikade in på din presentation men inte för att jag tycker du är en hemsk människa. Jag blev lite nyfiken däremot och undrade om du var 50 år ;) Söt unge förresten!
    haha kikade tillbaka=). Och JO jag ÄR en hämsk människa(BU) Nu blev du rädd va? . Nej du var inte den enda som kikade in. Och nej jag tror inte ALLA som kikade in tycker jag är en hemsk människa. Däremot vet jag EN som tycker det i denna tråd!
  • viseversa
    liliou skrev 2012-06-05 23:02:49 följande:
    Viseversa - Jag kikade in på din presentation men inte för att jag tycker du är en hemsk människa. Jag blev lite nyfiken däremot och undrade om du var 50 år ;) Söt unge förresten!
    Ha jag har bättre än så=). jag har TRE söta underbara ungar=). Och jag ska nog skaffa en 4de när jag är ca.... Tja 50år känns som en lagom ålder för en sladdis!! Vem vet!!
  • bellas
    viseversa skrev 2012-06-05 23:09:24 följande:
    Ha jag har bättre än så=). jag har TRE söta underbara ungar=). Och jag ska nog skaffa en 4de när jag är ca.... Tja 50år känns som en lagom ålder för en sladdis!! Vem vet!!
    Tycker det är otroligt synd att du håller så dålig ton här inne. Undra vem det är som är barnslig egentligen här inne? 
  • viseversa
    bellas skrev 2012-06-05 23:11:49 följande:
    Tycker det är otroligt synd att du håller så dålig ton här inne. Undra vem det är som är barnslig egentligen här inne? 
    Va!!? Varför får inte jag skaffa barn när jag är 50 nu då? Ska du ha åsikter om mitt liv också? Jisses
  • bellas
    viseversa skrev 2012-06-05 23:12:52 följande:
    Va!!? Varför får inte jag skaffa barn när jag är 50 nu då? Ska du ha åsikter om mitt liv också? Jisses
    Snälla människa vad är det med dig? Va i hela friden har jag sagt att du inte får skaffa det? Kan du inte läsa eller? Dryg människa.... Akta så inte kanintänderna trillar ur munnen WOHO jag sjönk till lika låg nivå och barnslig nivå som just DU... Härligt att provocera... Nu är jag färdig med dig, fortsätt du med ditt snack men det biter inte på mig Ha nu ett så jätte bra liv för det har du ju redan hi hi *Kramar om* 
  • viseversa
    bellas skrev 2012-06-05 23:15:09 följande:
    Snälla människa vad är det med dig? Va i hela friden har jag sagt att du inte får skaffa det? Kan du inte läsa eller? Dryg människa.... Akta så inte kanintänderna trillar ur munnen WOHO jag sjönk till lika låg nivå och barnslig nivå som just DU... Härligt att provocera... Nu är jag färdig med dig, fortsätt du med ditt snack men det biter inte på mig Ha nu ett så jätte bra liv för det har du ju redan hi hi *Kramar om* 
    OOops jag blir ju ledsen i ögat(torkar bort floderna av tårar som fullkomligt strömmar ur mina ögon just nu och jada,jada,jada!!)) 
  • bellas
    Visst kommer jag glädjas åt mitt syskon. Har inte skrivit att jag kommer hata detta syskon för livet. Kommer älska h*n lika mycket som jag älskar mina andra syskon. 
    Detta måste bara sjunka in för detta är ovanligt, enligt mig själv. Man trodde ju för 11 år sen att de var färdiga, för det sa dem själva. Livet blir ALDRIG som man tänkt sig.
    Självklart kommer jag stötta mina föräldrar och finnas för dem, jag älskar dem väldigt högt och kommer alltid att göra. Är bara orolig över min och pappas hälsa och framförallt barnet, är rädd att det kanske inte är friskt och får de ett barn som inte är friskt kommer det att tära jätte mycket på dem, och med tiden så åldras dem och blir äldre, hur ska dem orka ta hand om ett barn med DS när dem är närmare 60 år gamla? Finns miljoner driljoner tankar i mitt huvud just nu.  
Svar på tråden Min mamma är gravid och 50 år