• Äldre 7 Jun 23:11
    3837 visningar
    7 svar
    7
    3837

    Mitt första år i Sverige-bok

    Jag tänkte använda vår BB-väntan till något kreativt och till lite av ett tidsfördriv. 

    Det finns inte längre, så vitt jag vet, några första året böcker för adopterade. När du kom till oss har utgått ur sortimentet och är väldigt svår att få tag på.

    Så nu gör jag en liten koll bland andra adoptivmammor och blivande adoptivmammor vad vill ni ha med i en bok som denna? vad får jag inte missa? tips på att göra den så att den passar många, små som större, av olika etnicitet, långa/korta hämtresor mm. Vad har ni sparat på som hade varit fint att sätta in i boken? 

    Tack i förhand för er input!


  • Svar på tråden Mitt första år i Sverige-bok
  • Äldre 7 Jun 23:38
    #1

    Vilken bra ide!
    Jag är själv adopterad, kom till Sverige från Polen när jag va 8 månader.
    Min mamma köpte dock den vanliga "första året bok"

  • Äldre 8 Jun 07:10
    #2

    Hjärtebarn

  • Äldre 8 Jun 08:03
    #3

    Jag vet något liknande somär på G, jag inboxar dig men troligen efter helgen.

  • Äldre 8 Jun 11:25
    #4

    Fabbemam: låter intressant! PM:à mig gärna!

    Lillafamiljen: är det en bok? Har du någon mer info?

  • Äldre 8 Jun 11:56
    #5
    FOTOBOK som man gör själv!!!

    {#emotions_dlg.flower}

    Jättebra idé som vi också har gjort.

    Vi gör egna fotoböcker där man även kan ha egna bilder som hela vackra bakgrunder osv.

    Blir perfekt och precis som man vill ha det.

    Helt fantastiskt bra och vi har även gett små fotoböcker till mormor, farfar, farbror osv från Hämt-resan. Vi har till och med gjort fotobok om vår lillas första operation så vi kan berätta om det senare. Och den första tiden hemma i Sverige förstås..... Vi har massor av fina fotoböcker redan. Det blir som en ny hobby.

    Nu ska vi börja på en fotobok om vår lillas familj (=oss), närmsta släkt, grannar, vårt hus, vår bil och våra vänner som han kan ha med sig på dagis så småningom.

    Det finns massor av Fotoboks-företag på nätet, tex Önskefoto

    http://www.onskefoto.se/produkter/fotobocker

    (Varnar dock för Fuji. De har visserligen helt okej fotoböcker de också, men deras kundservice är fruktansvärt dålig, arrogant och nonchalant. Dessutom riskerar man förlora sin fotobok, helt plötsligt kan den bara försvinna, och då kanske man har jobbat på den i flera veckor eller månader!!! Fuji skiter i vilket.)

    Lycka till med pysslandet! {#emotions_dlg.flower}
  • Äldre 8 Jun 12:16
    #6

    Ja det ska va en bok för adopterade barn, min svärmor pratade om den då min sambo är adopterad. Men vet inte mycket om den, googla så hittar du kanske info:)
    Annars är ju en egen fotobok väldigt roligt men du kanske hittar idéer från den boken om inget annat:)

  • Äldre 8 Jun 15:30
    #7

    Hjärtebarn har AC sålt tidigare. Finns en liten bok som vänder sig till HBTQ-familjer som även passar adoptivfamiljer.

Svar på tråden Mitt första år i Sverige-bok