• anne1010

    Samma klass eller inte?

    Jag har två tjejer som ska börja förskoleklass till hösten och de kommer inte att gå i samma klass och inte på samma fritids. Jag skulle vilja höra vad ni har för erfarenhet kring att ha tvillingar i samma eller olika klasser? Egentligen vill jag att de ska gå i samma klass men där vi bor påstår de att tvillingar av samma kön inte får gå i samma klass, någon bra anledning till det har jag inte fått. Mina tjejer är tajta men inte så tajta att de måste leka ihop hela tiden, de har olika kompisar, de bråkar lika mycket som vanliga syskon osv. Skulle gärna vilja höra med er vad som är positivt/negativt med att de går i samma/olika klasser?

  • Svar på tråden Samma klass eller inte?
  • strojes

    Jag har tvillingtjejer som fyller 5 i höst. De har gått hos samma dagmamma sedan de var knappt 2 år. Första året hos dagmamman gick även deras storasyster där.
    Nu har jag skolat in tjejerna på en förskola med en avdelning för 5 åringar. De kommer gå på samma avdelning och även fortsätta i samma klass så länge det funkar bra. Skolan har ofta grupparbeten, antingen i smågrupper eller så blandar de 1:or med barn från förskoleklassen. Tjejerna har olika "ansvarsfröken" på sin avdelning och sitter i olika rum och äter tex.
    Vi har aldrig haft någon plan att dela på våra tjejer. De är inte supertajta utan kan leka på olika håll.

  • mandelblomma

    Det var det mest korkade jag hört och nej jag skulle inte gå med på det!
    Att sära på tvillingar innan de är lite äldre ( och de menar jag mer äldre än 6 åringar) är som att separera mamma från ett litet barn för tidigt enligt en tvilling föreläsare.

    Samma råd har jag fått av mina kompisar som är tvillingar " dela INTE på dem"
    Jo jag skulle göra det om det var ett problem, ex att en var väldigt dominant eller att en alltid förde den andres talen.
    Men aldrig annars och det är verkligen inget skolan kan bestämma!

  • anne1010

    Tack mandelblomma, ska kolla de andra trådarna. Nu får jag ännu mer ångerst över att de inte ska gå i samma klass, besvärligt å va tvillingmamma ibland!

  • mandelblomma
    anne1010 skrev 2012-06-12 21:13:27 följande:
    Tack mandelblomma, ska kolla de andra trådarna. Nu får jag ännu mer ångerst över att de inte ska gå i samma klass, besvärligt å va tvillingmamma ibland!
    Det finns säkert för och nackdelar med att dela.
    Men personligen skulle jag inte göra det om allt nu fungerar normalt och bra.
    Dessutom är det inte något skolan kan bara bestämma, rekommendera ja...men beslutet är ert!
  • Evveliina

    Mina tvillingar går i samma klass men jag känner några som inta har sina tvillingar i samma klass och dom som inte har det har oftast en bra anledning till det med... En del tvillingar kan bli irriterade ledsna m.m. Om någon säger fel namn eller frågar är du ?namn? Eller ?namn? Eller en del kan vara så fästa vid varandra så att de måste träna på att vara ifrån varandra ibland... :) Jag vill bara berätta om ett tillfälle på skolan då denniz ( en av tvilling pojkarna ) hade gått från matsalen till klassrummet och antony ( den andre tvilling pojken ) var kvar i matsalen ännu och brandlarmet gjick då fick båda panik och denniz sprang och letade efter antony och antony sprang ut i bara sockar och letade efter denniz. Det var bara övning och alla elever hade fått veta det tidigare den dagen men jag tror nog i te de tänkte på det just då ;) haha mina gullungar :)

  • cli

    Hej! Mina flickor är nio år. De har hela tiden gått i samma klass. Hade önskat att det inte vore så eftersom det är en ständig tävlan o konkurrens om kompisar. Den ena är betydligt mer social o populär vilket resulterar i att hon ofta tar över kompisarna. Den andra är inåtvänd o upplevs som surmulen o svår att förstå sig på. Tror att hon skulle behöva separeras från sin tvilling för att kunna hitta sig själv.

  • Tant Blå

    Vi har medvetet delat våra twins, de går i ettan nu. Det stora skälet är att fe ska få samma förutsättning att bli en egen individ, ej tvillingarna... Finns i samma årskurs två tvillingpar till, oxå de går i olika klasser. Jag ser det som jättepositivt och de kommer hem och har egna erfarenheter att relatera till som är deras egna, egna saker att berätta, egna saker de gjort.. Kanon! Skolan ser det positivt och att det funkar bättre än högre årskurser där de har tvillingar i samma klass.

  • Kerstin W

    The question you addressed is by far the most common issue parents of multiples are struggling with. And even among parents there are different opinions…


     


    The Dutch Association for Parents of Multiples has had quite some discussions with parents, school teachers and experts in the field (such as psychologists). The overall conclusion is that there is no such thing as a universal answer to the question whether twins should be in the same class or not. It really is an issue that needs to be dealt with on a case-to-case basis. For instance my own twin daughters have spent their preschool years (2 – 3 years old) together and we’ve had them in separate classes (in the same school) since and it really works great. There are, however, also situations in which it is far better to keep them together, particularly in the early years. There are actually stories of twins who were separated against their will (and their need). They figured a way to sneak out of their class rooms simultaneously and meet in the toilet, just to connect for a few seconds, after which they went back in their class rooms… every day. Those twins were probably better off not being separated.


     


    The official recommendations of the Dutch Associations for Parents of Multiples are pretty much in line with the policies that were developed by TAMBA and similar organizations. You can find quite good documentation in English here:


     


    ·           A public domain TAMBA report on the needs of elementary school kids. It’s not the best report ever, but it has one chapter dedicated to this issue (section 6 of the report). Parts of this report have been translated (with permission of TAMBA) and modified for the Dutch school system.


     


    http://www.tamba.org.uk/document.doc?id=236


     


    ·           A section in the Curtin University website dedicated to this question, including a checklist for parents and teachers to help deciding what is the best solution for their specific need. We have used the information provided in this section too and generated a similar checklist based on the one you can find here.


     


    http://tandm.curtin.edu.au/school/sy2.cfm


     


    Unfortunately, all our information is in Dutch (to make it easier accessible for our members) and all of our experts are Dutch too… That being said, I hope that these two sources can help you forward.


     


    One of our experts is Coks Feenstra, an international expert in the field of Twins and Multiples and author of a great book that is also available in English. Unfortunately, the main content on her web-site is only available in Dutch and Spanish (she happens to live in Spain but is Dutch by origin). She has done a lot of research in the field of raising twins and how they develop throughout their entire life (from cradle to grave). She has been instrumental in developing our policy in this field and fully supports the case-to-case approach.


     


    http://www.coksfeenstra.info/index_nl.php


     


    Probably most important advise is that the assessment should always be made together with the school. There’s nothing worse for the kids than teachers that perceive that their expertise and/or opinions have not been taken seriously. It’s a discussion that really should lead to consensus, otherwise you might have to go and find an alternative school (which in many parts of Sweden probably involves unacceptable travelling).


     


    Please let me know if this information helps you any further and whether there’s anything else we can do for you.


     


    Best regards,


     


    Marc


  • Goffer

    Våra enäggskillar blir 5 år i februari och är inne på sitt andra år isär på dagis.
    Det funkar så himla bra när dom inte är tillsammans från morgon till kväll.
    Dom har så mycket mer att prata om vid matbordet på kvällarna.
    Dessutom så är dom väldigt stolta när dom berättar om "mitt dagis".

    Alla är olika, våra killar började gräla väldigt mycket och det har minskat jättemycket.
    Vi, BVC och personalet tycker att det va ett jättebra beslut att dela på dom trots att det va jättejobbigt för oss i början.

    Har man en tvilling som är lite "bossig" så kan jag nog tycka att man ska våga prova att dela på dom. Man kommer att märka att den andra tycker att det är ganska skönt att få vara sig själv en stund.

Svar på tråden Samma klass eller inte?