• Womanizer

    Svenska tjejer - ett socialt förfall

    Bästa Familjeliv,

    När jag för några år sedan träffade en kvinna från Ukraina som tillfälligt jobbade som tolk i Sverige fick jag en helt annan syn på jämställdhet. Idag är vi ett lyckligt par sedan några år och för henne är det otänkbart att jag som man ska laga mat, städa eller utföra annat hushållsarbete. Hon ser det som sin plikt som kvinna på samma sätt som det är min plikt att försörja oss. 

    Kvinnan jag är tillsammans med ses av mina vänner som lite av en trophy-wife (vi är dock inte gifta).  Detta då hon är en sådan som andra män stannar upp och vänder sig om på gatan för att beundra. För henne är det naturligt att göra sig vacker varje dag och att klä sig snyggt. Hon berättade att en kvinna är mannens visitkort, och därför vill hon alltid göra ett vackert intryck. Själv är jag knappast något modell men har samtidigt aldrig haft svårt att träffa svenska tjejer tidigare.

    I början var det lite ovant att lära mig förstå hur denna kvinna fungerade. Som svensk man var jag van med att göra det mesta i samförstånd med min respektive. Detta förklarade hon dock efter ett tag att jag skulle sluta med. I öststaterna ses det som direkt omanligt att rådfråga sin kvinna vilken film hon vill se, eller om det är okej för henne att jag bjuder hem några vänner eller kollegor. En man i hennes ögon är inte rädd för att ta dessa initiativ själv och kvinnan följer efter. 

    När vi hade varit tillsammans en tid bjöd jag hem några kollegor. Hon var väldigt glad över detta eftersom hon då gavs chansen att visa hur duktig hon var i köket och hur bra kvinna hon var. Middagen blev en festmåltid värd nobellmiddagen och hela tiden servade hon våra gäster och var lyhörd inför att de skulle må så bra som möjligt. En av tjejerna i sällskapet började sedan prata skit om mig på kontoret eftersom hon ansåg att jag var en mansgris som förtryckte denna kvinna. När jag berättade det för tjejen blev hon för första gånger helt vansinnig. Hon var i princip beredd att ringa upp denna tjej och läsa lusen av henne. 

    För henne var jag en drömkille. Jag dricker mig aldrig berusad, har ordnat ekonomi, gör henne glad med små presenter och skulle aldrig drömma om att slå henne. Inte heller springer jag till prostituerade eller går på porrklubb vilket är väldigt vanligt förekommande för ukrainska män. Jämställdhet för henne handlar inte om dela på hushållssysslorna utan om att båda tar delat ansvar för helheten. Hon som kvinna sköter hemmet, och jag som man sköter ekonomin. 

    Hon jobbar förvisso lite fortfarande som översättare, och drar också in pengar. Detta är dock enbart för att hon tycker det är roligt, och hon gör det enbart några timmar i veckan som en hobby eftersom hon talar och skriver flera språk flytande. 

    Varje morgon när väckarklockan ringer kliver hon upp för att ordna kaffe och frukost åt mig samt stryker skjortan om det behövs. När jag kommer hem möter hon mig i hallen med ett leende och hänger upp min kavaj. Maten står alltid uppdukat på bordet och som regel är det flera rätter att välja på. Efter maten vet hon att jag gillar att byta till bekvämare kläder luta mig tillbaka i favoritfåtöljen och läsa DI. Varje gång kommer hon ut med kaffe och efterrätt, eller något fruktfat. 

    Sex blir aldrig en förhandlingsfråga som det kan bli i andra förhållanden. Trots att vi nu varit tillsammans ett par år har vi sex varje dag, och ibland flera gånger varje dag. Bättre sexliv har jag aldrig haft! Går vi ut, om det så bara är till affären ska både sminket, håret och kläderna fixas till innan. Det är dock något hon gör varje dag på rutin så det är väldigt sällan jag behöver vänta någon längre tid innan vi kan lämna hemmet. 

    Finns det nackdelar? Jodå, det gör det. När hennes morfar blev sjuk åkte hon dit och var borta i två veckor för att ta hand om honom. Kvinnor från öst är väldigt familjeorienterade och familjen är alltid viktigt och högt prioriterad. De har kommit och hälsat på 2 ggr och det blir lite väl intensivt för min smak. 

    Fördomarna från omgivningen fanns naturligtvis där, och finns så även idag om än i mindre omfattning. Allt från nedlåtande blickar till en kvinna som mer eller mindre förklarade mig som en värsta sortens våldtäktsman som utnyttjade försvarslösa fattiga kvinnor. Att hon sedan tjänade nästan lika bra som mig eftersom hon var anställd på ett internationellt företag spelade ingen som helst roll. Att hon dessutom var snygg var tydligen ett problem också eftersom jag (tydligen i egenskap av ful) inte hade rätt att ha en snygg kvinna.

    När jag träffade denna tjej var jag helt själv om det på kontoret. Nu har två andra manliga kollegor gjort precis samma sak, och de säger båda samma sak: Aldrig mer en svensk kvinna!

    Detta är inte på något sätt ett försök att trycka ner svenska tjejer, utan ett sätt att få igång diskussionen om könsroller på riktigt. Feminister vill gärna framhålla sig som jämställda samtidigt som jag sällan hör någon feminist kritisera det faktum att det idag finns ett tiotal lagar i Sverige som aktivt diskriminerar män. Inte heller det faktum att deras kamp om jämställdhet resulterat i att män idag gör mer av det som tidigare främst sågs som kvinnans uppgifter (ta han om hem, matlagning och ungar) medan typiska manliga sysslor fortfarande utförs av främst män. Hur ser ni på det? Berätta gärna om ni är en han/hon eller hen och vilken ålder ni har så blir det enklare att se om det finns något mönster. 

    Tack för ordet. 

      
  • Svar på tråden Svenska tjejer - ett socialt förfall
  • Womanizer
    ViVäntarLois skrev 2012-06-18 21:05:39 följande:
    Men det är ju precis så du har vinklat den här tråden?
    Inte ens i närheten. Min drömkvinna är inte representativ för den moderna svenska "jämställda" kvinnan. Det är ett obestridligt faktum. Att den svenska kvinnan är förfallen är dock något subjektivt som jag till viss del själv kan instämma i av flera själ. Ett av de viktigaste nämner jag i mitt första inlägg, nämligen att jämställdhetsarbetet i betydligt större utsträckning förändrat mannen på så sätt att han idag gör betydligt mycket mer av vad som tidigare sågs som typiska kvinnosysslor, medan typiska manssysslor fortfarande utförs av mannen. Således har kvinnornas roll minskat eftersom mannen numera är mer självständig mot tidigare, vilket bara till viss del stämmer in på kvinnorna.   
  • Womanizer
    Queenie70 skrev 2012-06-18 21:28:53 följande:
    Njut så länge det varar. Tids nog så kommer nog kvinnor från dessa länder också att sluta uppfostras till att hela deras tillvaro ska gå ut på att tillfredställa mannens behov och att se vacker ut. Du skulle garanterat inte vilja dela liv med mig, men det är ok, för jag skulle heller aldrig i helvete vilja dela liv med dig.

    Bara som ett experiment så SKULLE ju du nån gång kunna servera henne lite uppskuren frukt och koka en kopp te till henne...eller nä, skit i det förresten. Hon skulle ju kunna få mersmak och då är du ju rökt liksom.  
    Hon skulle nog bli lika förvånad om jag fixade mat som jag skulle bli om hon fixade redovisningsrapporten som jag skulle dra på jobbets veckomöte. 
  • Fabella
    Millicent skrev 2012-06-18 22:01:16 följande:
    Vilken konstig trådstart. Förstår inte varför du blandar ihop så många företeelser.

    Du är nöjd med din fru. Om det är för att du älskar henne som person eller för att hon är så behändig och från Ukraina går inte riktigt att utläsa tyvärr. Förhoppningsvis är hennes person och det andra i er relation viktigare än hennes kultur.

    På något sätt hamnar du i att arbetsfördelningen och tiden man lägger på utseende etc är det som gör relationen värd något.

    Du har vänner som tänker likadant. Sen gör du på något sätt om det till en sanning att svenska kvinnor därmed är sämre att vara ihop med och någon sorts förfall. Det är en märklig generalisering. 

    Alla män håller inte med dig. Även om alla män skulle hålla med dig så skulle jag säga so what! Jag skulle inte stå ut i en sån relation och jag älskar mitt jobb. Var jag tvungen att välja mellan ditt alternativ och att vara ensam skulle jag välja att vara ensam och fortsätta ta hand om mina barn själv, odla min karriär, umgås med mina vänner. Sex kan man ordna ändå. 

    Det kan finnas något mycket fint i självuppoffrande handlingar. Men det slutar vara fint om den som ägnar sig åt sån omsorg inte får tillbaka den i den valuta som den uppskattar. Om båda ger ur hjärtat det den andra behöver blir det fint. Om en ger och den andra sitter och gnuggar händerna åt det han håvar in så blir det genast mindre fint. Du bara listar allt hon gör för dig och hur bra du har det för det. Nästan klappar dig på ryggen eller slår dig för bröstet som en signal till andra män vad de borde få av kvinnor och till kvinnor vad de borde ge till män. I verkligheten handlar det om att hitta en balans så att båda ger och får och är lika nöjda och tillfreds oavsett hur fördelningen exakt ser ut. Om det här är receptet på din lycka så kul för dig TS. Låt oss hoppas att det är receptet på din frus lycka och att du är intresserad av om hon är lycklig med vad du ger henne. Och låt för guds skull andra komma på sitt eget recept.  
  • Mymla
    Womanizer skrev 2012-06-18 22:22:39 följande:
    Hon skulle nog bli lika förvånad om jag fixade mat som jag skulle bli om hon fixade redovisningsrapporten som jag skulle dra på jobbets veckomöte. 
    Redovisningsrapporten på jobbets veckomöte är en sak, att visa omtanke för sin medmänniska en helt annan. 
  • Gotlänning

    Mansroll, kvinnoroll, feminister och mansgrisar... far å h*lvete alla av er.

    Jättebra TS att du har fått någon som är som en mamma till dig för det är faktiskt så det låter för mig som letar efter en kvinna som kan ge mig en match i vardagen, jag vill sköta mitt så som hon sköter sitt och sen möts vi i mitten.

    Om du TS möts av fördomar är väl ändå inte så konstigt, kulturen hon kommer från är just upplagt utifrån mannens behov och tror du verkligen på allvar att hon knallar upp på morgonen med ett leende för att snurra ihop en frukost, stryka dina skjortor och väntar på att du skall vakna?

    Skitvart, visst kan Svenska kvinnor vara knepiga ibland men hellre vara ihop med en Svensk kvinna som det är lite egen vilja med än en som ser sig som "mannens visitkort"... en sån vill inte jag ha iaf.


    If the brain were so simple that we could understand it, then we'd be so simple that we couldn't
  • Womanizer
    Mymla skrev 2012-06-18 21:34:48 följande:
    Måste även tillägga att din rubrik och sättet att skriva på är jävligt tråkigt. Folk är olika, slappna av, varför orka bry sig vad folk tycker? Och att kalla svenska kvinnor för socialt förfall? Really? Bara för att du har hittat nåt som funkar för dig är det väl ändå lite onödigt att klanka ner på dom som inte tycker som du?
    Jag är medveten om att jag rör upp känslor. Främst för att jag förstör folks godtrogna världsbild. 
  • Anonym

    Hahahhaahahahahahaha herregud jag dööööööööööööööööööööör

  • Wittra
    Womanizer skrev 2012-06-18 22:13:41 följande:
    Naturligtvis. 

    Sparande är 5000 SEK i fonder (Avanza Zero) där hon står som förmånstagare. Utöver detta har jag hjälpt henne med lite investeringar i en bransch jag själv investerar i. Detta har genererat en hel del för henne, och VP-depån är skriven i hennes namn. Utöver detta lägger vi undan pengar varje månad för semester och lite annat smått och gott. 

    Ställ nu samma fråga till alla andra män och kvinnor som inte har exakt samma inkomst och delar exakt 50/50 på allt annat arbete hur mycket de kompenserar sin partner med varje månad så att de är absolut jämställda Glad 

    .....och hur långt tror du 5000 räcker?
  • Satisfaction

    Jag lever med en ukrainare, han är supersnygg, massor av muskler och stor kuk. Han snickrar och mekar med min bil hela tiden. Sen klipper han gräsmattan och har tapetserat om alla rum. Inget tjafs när jag vill att han ska rensa avlopp eller laga cykelpunktering. Mina vänner säger att jag utnyttjar honom, men han vill leva så här för mig. Vi knullar varje dag och det är aldrig problem med potensen. Han är en riktig man, gör bara manliga saker. I helgen slipade han golven och nästa vecka ska han måla staketet. Sen ska han se över takpannorna på huset. Ved hugger han varje morgon och varje kväll tvättar han min bil.

    Här har svenska män mycket att lära, de är under förfall. 

Svar på tråden Svenska tjejer - ett socialt förfall