• TRIICANA

    Någon erfaren av kaninuppfödning?

    Hej,Jag har en schasengold hona som jag tänkte ställa ut på utställning och tänkte ev köpa en dvärgsvädur viltgul hane som jag också tänkte ställa ut på utställning. Jag vill jätte gärna få kaninungar på min hona. Men kan jag para min hona med min hane som är dvärgsvädur om dom båda blir utställda? Eller måste de vara renrasiga för att få stamtavla på ungarna. Jag vet man lär vara medlem i SKAF men kan ingen hjälpa mig med dessa frågor? Jag skulle vilja börja vara uppfödare nämligen=)  Tack

  • Svar på tråden Någon erfaren av kaninuppfödning?
  • Mithra

    Du kan inte para två olika raser för att sedan sätta stamtavla på kaninungarna. Båda föräldrarna måste vara av samma ras och ha stamtavla för att du ska kunna sätta stamtavla på ungarna. Om du parar en schasengold med en dvärgvädur blir det blandras. Det är (t.ex) som att para en SKK-reggad golden retriever med en SKK-reggad setter, dvs det blir blandras och värdelösa på renrasutställningar.

    För att föda upp djur över huvud taget måste man ha ett mål med aveln.
    Varför vill du föda upp kaniner?
    Är du insatt i hur den rasen ska se ut?
    Rasstandarden?
    Färgen?

    Efter att ha läst (och svarat) i dina andra kanintrådar så tycker jag absolut du ska ta och läsa på lite om kaniner + avel samt kontakta uppfödare som kan vägleda dig. Det må vara lätt att föda upp kaniner, men det ska ju bli rätt också om man föder upp renrasiga.

Svar på tråden Någon erfaren av kaninuppfödning?